דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

יבוא כחול לבן / הפגנת עובדי הרכבת האוטובוסים: "יש למנוע מכת מוות למפעלים"

בהפגנה, שהתקיימה מול לשכות ראש הממשלה ושר האוצר, דרשו העובדים מהמדינה לחזור בה מההחלטה לבטל את מתן העדפה לרכישת אוטובוסים תוצרת הארץ | השר חיים כץ נפגש עם נציגי העובדים והבטיח: "אפנה לשרי התחבורה והאוצר בבקשה שיחשבו מסלול מחדש"

אספות הסברה של עובדי תעשיית הרכבת האוטובוסים, 22 ביולי 2018. (צילום: דוברות ההסתדרות הלאומית)
אספות הסברה של עובדי תעשיית הרכבת האוטובוסים, 22 ביולי 2018. (צילום: דוברות ההסתדרות הלאומית)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות מעובדי תעשיית בניית האוטובוסים ממפעלי 'הארגז' ו'מרכבים', הפגינו היום (שני) מול לשכת ראש הממשלה ושר האוצר בדרישה שלא למוטט את ענף תעשיית בניית האוטובוסים תוך סכנת פיטורים לאלפי עובדים. במקביל להפגנה, נפגש שר העבודה והרווחה חיים כץ עם יו״ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי ועובדי חברת 'מרכבים' ו'הארגז' והביע את תמיכתו במאבקם: "אני השגריר שלכם ואעשה כמיטב יכולתי בממשלה כדי שהעבודה תשאר בבית. כבר היום אפנה לשרי התחבורה והאוצר בבקשה שיחשבו מסלול מחדש".

גם שר הכלכלה, אלי כהן, שוחח עם העובדים: "אנחנו עובדים על נושא רכש הגומלין ועומדים על נושא העובד הישראלי והרכש כחול לבן. הוצאנו בנושא הזה פניה ברורה גם ליועמ"ש. בין היתר גם הודות לפעילות המשרד והרשות לשיתוף פעולה ורכש גומלין, הצלחנו לקדם שיהיו הזמנות במדינת ישראל – ואנחנו עומדים על נושא רכש הגומלין. אני אומר את זה בצורה ברורה – לא אוותר על הנושא הזה ואעלה את זה גם בממשלה, והעברנו גם את ההתייחסות שלנו לבית המשפט – ההתחייבות לרכש גומלין כפי שהיתה בשנים האחרונות תהיה ותמשך מכיוון שאני רואה את האחריות שלנו קודם כל כלפיכם וכלפי המשפחות שלכם".

הפגנת עובדי תעשיית בניית האוטובוסים, 23 ביולי 2018 (צילום: דוברות ההסתדרות הלאומית)
הפגנת עובדי תעשיית בניית האוטובוסים, 23 ביולי 2018 (צילום: דוברות ההסתדרות הלאומית)

בימים האחרונים התקבלה החלטה במשרדי התחבורה והאוצר לפיה תבוטל חובת הדרישה לרכש גומלין מחברות זרות שמוכרות אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית בארץ, וכן ביטול מתן העדפה לרכישת אוטובוסים תוצרת הארץ. החלטת משרדי התחבורה והאוצר צפויה להשית מכה כלכלית עצומה למפעלים ולעובדים. עובדי החברות העוסקים בהרכבת חלקי האוטובוסים נשאו שלטים הקוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להתערב במשבר באופן מיידי.

נציג עובדי "מרכבים" אנטון קורבטוב אמר בהפגנה: "באנו לפה היום להשמיע קול זעקה נגד החלטת משרדי התחבורה והאוצר לפגוע בעובדים ובמפעלים ציוניים שאין שני להם באיכות המוצרים ובאיכות השירות. אנו לא נלחמים פה רק על פרנסת מאות ואלפי משפחות אלא על עתיד התעשייה הישראלית בכללותה. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להתערב במשבר ולמנוע מכת מוות למפעלים אלה".

העובדים, המאוגדים בהסתדרות הלאומית, קיימו אתמול (ראשון) כנסי הסברה במפעלים, ויצאו כאמור למחאת ענק היום. שני המפעלים נמצאים בפריפריה. מפעל "הארגז", שוכן ליד קריית מלאכי ומעסיק כ-300 עובדים. מפעל "מרכבים", נמצא באור עקיבא ומועסקים בו כ-600 עובדים. בעקבות החלטת משרדי התחבורה והאוצר למתן הקלות נרחבות מאוד בסוגיית רכש הגומלין לטובת יבוא אוטובוסים לישראל, הזהיר יואב שמחי יו"ר ההסתדרות הלאומית מפני פגיעה אנושה בעשרות מפעלים ברחבי הארץ. שמחי הזכיר בהפגנה כי בימים אלה עומדים בפני אנשי האוצר מכרזים משמעותיים בסוגיית תשתיות רבות, אשר נבלמים נוכח דרישת מדינת ישראל לביצוע רכש גומלין. לדבריו, בשנת 2012 נתנה מדינת ישראל הקלה בייבוא אוטובוסים מסין ואירופה תוך ביצוע רכש גומלין אלא שבפועל הנושא כמעט ולא יושם.

אספות הסברה של עובדי תעשיית הרכבת האוטובוסים, 22 ביולי 2018. (צילום: דוברות ההסתדרות הלאומית)
אספות הסברה של עובדי תעשיית הרכבת האוטובוסים, 22 ביולי 2018. (צילום: דוברות ההסתדרות הלאומית)

עוד אמר שמחי בהפגנה כי "מעבר לפגיעה הכלכלית הישירה מדובר במכה למפעל הציוני ופגיעה חברתית קשה דווקא בתקופה בה "מציגה" מדינת ישראל תכנית כחול לבן לעידוד הכלכלה הישראלית וחיזוק הפריפריה. אני קורא לראש הממשלה נתניהו לעצור את יבוא האוטובוסים מסין. ממשלת ישראל אחראית ישירה למצב בו אלפי משפחות של מפעלי 'הארגז' ו-'מרכבים' יימצאו את עצמם במעגל האבטלה".

ממשרד התחבורה נמסר כי "ועדת המכרזים המיוחדת של משרדי האוצר והתחבורה, בחנה את ההיבטים התחבורתיים והתפעוליים של הדרישות להעדפת תוצרת הארץ, ומצאה כי אין בהם תרומה להליכים התחרותיים וההיבטים המקצועיים להפעלת תחבורה ציבורית.

|יתרה מכך, החלת חובה של רכש גומלין, במסגרת מכרזים להפעלת תחבורה ציבורית (באמצעות אוטובוסים), נושאת בחובה עלויות נוספות המושתות על הקופה הציבורית.

משרד התחבורה דוחה מכל וכל את הטענות בדבר שיקולים זרים שהשפיעו על קבלת ההחלטה. מדובר בטענות מופרכות מיסודן, שאין להן כל בסיס עובדתי".

תגובת משרד האוצר טרם התקבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!