דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

צרכנות נבונה / מגרשי רכב משומש הפרו את חוק הגנת הצרכן, ייקנסו בלמעלה מ-700 אלף ש"ח

53% מהמגרשים שנבדקו במסגרת מבצע רחב היקף של הרשות להגנת הצרכן לא הציגו את מחיר הרכבים, בניגוד לקבוע בחוק | דרישות תשלום נשלחו ל-30 עוסקים שונים, בהם גם של החברות הגדולות בארץ

רכבים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
רכבים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

53% ממגרשי הרכב שנבדקו על ידי הרשות להגנת הצרכן את חוק הגנת הצרכן. על המגרשים הוטלו קנסות בסך כולל 773,600 שקלים בגין אי-הצגת מחיר. במבצע רחב היקף, שהחל ב-2017, נבדקו כ-57 בתי עסק בכל רחבי הארץ, ודרישות התשלום נשלחו ל-30 עוסקים שונים, בהם גם של החברות הגדולות בארץ.

עשרת העוסקים שקיבלו את הקנסות הכבדים ביותר הם: קל אוטו שקיבלה דרישת תשלום בגובה 105,600 שקלים על 6 הפרות, אלבר ציי רכב תדרש לשלם 88 אלף שקלים בגין 8 הפרות, בקרסו מוטורוס נמצאו 4 הפרות בינן תיקנס החברה ב-70,400 שקלים, וכך גם החברות אוטוסנטר, בלו סקיי ושלמה. אלדן קיבלה הודעה על קנס בגובה 44 אלף שקלים על 4 הפרות, דרישת תשלום בגובה 36 אלף שקלים הוצאה לדוד לובינסקי על הפרה אחת, חברת איילון שחר צפויה להיקנס ב-35,200 שקלים בגין שתי הפרות, ומאי מוטורוס קיבלה הודעה על קנס בגובה 17,600 שקלים על הפרה אחת.

אוטו בלי מחיר עליו? קבל קנס! (הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן )
אוטו בלי מחיר עליו? קבל קנס! (הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן )

 

שליחת דרישות התשלום היא השלב האחרון בהטלת העיצומים הכספיים כתוצאה מהפשיטה הרחבה שהחלה בשנת 2017, במהלכה כוח משימה של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ערך פשיטה על מגרשים למכירת כלי רכב מיד שנייה. הפשיטה נערכה בעקבות עבודת מודיעין רחבה שערכה הרשות בה נתגלו מוקדים רבים מפרים והפרות חוזרות ונשנות בענף המהוות דפוס התנהגות כלפי הצרכנים. לכן קיבלה הרשות החלטה לפתוח במבצע האכיפה באמצעות כוח משימה שפשט על בתי העסק בענף זה. לרשות יש סמכות להגיש כתבי אישום פליליים ולהטיל עיצומים כספיים בשווי שבין 7,000 שקלים ל-45,000 שקלים לכל הפרה בהתאם להוראות החוק השונות.

כאמור, נתגלה כי ב-53% מבתי העסק ישנן הפרות של אי הצגת מחירים על גבי הרכבים בניגוד לחוק הגנת הצרכן ותקנותיו. על פי הודעת הרשות, "מדובר בהפרות חמורות הפוגעות משמעותית ביכולתו של הצרכן להבין את מסגרת העסקה ולקבל החלטה מושכלת בטרם הרכישה. ההפרות מחדדות את הצורך בשמירה על הצרכן ובהמשך האכיפה הרוחבית".

ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומנהל ומ"מ ראש אגף חקירות ומודיעין, הוסיפה כי "מחיר הנכס הוא מידע מהותי שבית העסק נדרש לגלות ולהציג בפני הצרכן טרם המכירה. הצגת המחיר באופן בולט, ללא צורך בפניה למוכרן, מאפשרת לצרכן לבצע השוואת מחירים בין משווקים שונים ובין מוצרים שונים. עסקאות לרכישת רכבים הינן עסקאות בעלות של עשרות אלפי שקלים ואף יותר והמחיר הינו מרכיב משמעותי בקבלת ההחלטה של הצרכן בדבר ביצוע העסקה ולכן אי הצגת המחיר פוגעת ביכולת האמיתית של הצרכן לבצע החלטה מושכלת. הרשות תמשיך לפקוד את השטח ולפעול ביד קשה כנגד כל בית עסק המפר את החוק".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!