דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מהגרים

מדיניות הזגזוג / הממשלה אישרה הכרה בשכונות דרום ת"א כאזור עדיפות לאומי

על פי ההחלטה שאושרה הבוקר (ב') אזורים בהם ריכוז גבוה של מהגרים, גם אילת ופתח תקווה, יזכו להשקעה ממשלתית של 28 מיליון שקלים על פני שלוש שנים | "ממשלת ישראל מוכרחה להבין שבפרוטות לא משנים מציאות״, אומרים התושבים

הפגנת תושבי דרום תל אביב מול ביתה של השופטת מרים נאור (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
הפגנת תושבי דרום תל אביב מול ביתה של השופטת מרים נאור (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה הבוקר (שני) את הצעת ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ושר הפנים אריה דרעי, להפעלת תכניות חברתיות-קהילתיות באזורים בהם קיים ריכוז גבוה של מסתננים, כדוגמת שכונות דרום תל אביב, פתח תקוה ואילת, המתמודדות עם אתגרים כלכליים ועם בעיות חברתיות מורכבות.

התושבים: "פלסתר על פצע מדמם"

התושבות והתושבים של שכונות דרום ת"א נחלקים בינהם ביחס לגובה הסכום, והקשר שלו להבטחות הראשונות, ״התקציב המדובר של 28 מיליון שקלים שיחולקו בין שלוש ערים, הוא קטן מדי ומגיע מאוחר מדי" מסרה שולה קשת, 'ראש מטה המאבק לשיקום דרום ת״א ונגד גירוש מבקשי המקלט'. ״מי שחושב שבעיות דרום ת״א ייפתרו עם גירוש מבקשי המקלט, טועה ומטעה. התשתיות כאן קורסות, זיהום האוויר משתולל, והשכונה עוברת תהליך דחיקה של תושביה לטובת מיזמי נדל״ן רהבתניים ויקרים. ממשלת ישראל מוכרחה להבין שבפרוטות לא משנים מציאות.״

נתניהו בסיור בדרום תל אביב, 31 באוגוסט 2017 (מרים אלסטר / פלאש90)
נתניהו בסיור בדרום תל אביב, 31 באוגוסט 2017 (מרים אלסטר / פלאש90)

לעומתה מסרה חברת מועצת העיר, סוזי כהן צמח, ממובילות המאבק להוצאת הזרים משכונות הדרום, כי היא מברכת על ההחלטה המגדירה את דרום ת"א כאזור עדיפות לאומי, "הגיע הזמן להכרה של מדינת ישראל בסבל של תושבי האזור שאיכות חייהם ירדה לשפל כתוצאה מעומס המסתננים על השכונות. מדובר ביום חג לתושבי דרום העיר שכן מאמציי להביא לתקציבי עתק למען האוכלוסיות המוחלשות, החינוך, הרווחה והנוער בסיכון, נשאו פרי".

יו״ר ועד שכונת התקווה וחבר מועצת העיר, שלמה מסלאוי, טוען כי, "מדובר בפלסטר על פצע מדמם ובזריית חול בעיני התושבים." לטענת מסלאוי, ״הצעת המחליטים שאושרה היום בממשלה, להגדרת דרום תל אביב כאזור עדיפות לאומי, היא הצעה שמכירה לראשונה בחטא שחטאו ממשלות ישראל כלפי תושבי דרום תל אביב. ובכל זאת – היא הצעה רעה. ההצעה תשיג את המטרה ההפוכה שלשמה התקבלה. היא תעודד את המסתננים להישאר בדרום תל אביב והם מצידם ימשיכו לגזול משאבים מתושבי המקום הזקוקים להם כל כך וליפול לנטל על שירותי הרווחה והבריאות. אני מציע לממשלת ישראל: קחו את הכסף שרציתם לייעד לשיקום השכונות ותנו אותו כתמריץ למסתננים לעזוב את ישראל באופן מיידי״.

"הממשלה עושה מאמצים כבירים להוציא מסתננים בלתי חוקיים מהמדינה. המאמצים האלה נמשכים כל הזמן והם חובקי עולם" אמר הבוקר נתניהו, "בינתיים, תושבי השכונות בדרום ת"א ובמקומות אחרים נאנקים תחת הנטל של המציאות המורכבת, ולכן הממשלה תאשר היום החלטה חשובה ונכונה. אנחנו נגדיר אזורים בהם שיעור המסתננים הבלתי חוקיים הוא גבוה כאזורי עדיפות לאומית. אנחנו נשקיע עשרות מיליוני שקלים לטובת שיקום וחיזוק התשתיות בדרום תל אביב וכן לשיפור תחומי הרווחה, החינוך והבריאות. המהלך הזה הוא הכרחי לחיזוק החוסן הכלכלי והחברתי של תושבי השכונות, שכאמור מתמודדים עם אתגרים רבים, ובצד זה נמשיך את המאמצים הדיפלומטיים שלנו להוצאת המסתננים. אנחנו מחויבים לזה".

28 מליון, על פני שלוש שנים

לצורך יישום התכנית תוקם ועדת היגוי של משרדי הממשלה השותפים לתכנית, שתרוכז על ידי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ומנכ"ל משרד הפנים, על מנת לקבוע קריטריונים, לפיהם יוכרו אזורים סטטיסטיים כאזורי עדיפות לאומית ועל מנת לגבש המלצות לאופן חלוקת התקציב בין הרשויות.

הצעת ההחלטה נועדה לסייע לתושבי השכונות במטרה להביא לשיפור אורח החיים של תושביהן, וכדי לחזק את החוסן הכלכלי והחברתי שלהן. על פי התכנון, בשכונות תופעל תכנית חברתית- קהילתית בעלות של 28 מיליון שקלים בפריסה על פני שלוש שנים, בתחומי הרווחה, החינוך והבריאות, עירית ת"א צפויה להשקיע בתכנית סכום דומה.

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר כי "בזכות ההחלטה שהעברנו היום, שכונות דרום תל אביב יהפכו לאזור עדיפות לאומית. אנו נשקיע תקציבים לטובת שיקום שכונות ותשתיות בדרום ת"א. כמו כן, יושקעו תקציבים לטובת נוער בסיכון, רווחה, חינוך ותקציבים ייעודיים לטובת חיזוק תחושת הביטחון. יש לנו מחויבות לתת מענה לנושא בצורה הטובה ביותר ואנו נשקיע מיליוני שקלים לטובת הנושא".

שר הפנים אריה דרעי מסר כי "מדובר בהחלטה חשובה מאד שתסייע לתושבים בשכונות ברחבי הארץ, לשפר את רמת חייהם בתחומי הרווחה, החינוך והבריאות. תושבי שכונות אלה נאלצים לחיות בתנאים קשים וזוהי חובתנו אליהם. אנו נפעל כדי לפצות אותם על השנים הקשות שהם עוברים".

בסוף אפריל השנה הודיע ראש הממשלה כי הוא חוזר בו מההסכם אליו הגיע ישראל עם נציבות הפליטים של האו"ם להרחקת מבקשי המקלט מישראל וכי הממשלה תמשיך לפעול לגירושם למדינה שלישית. מאוחר יותר אחרי הודיעה רואנדה, אליה היו אמורים המהגרים להיות מגורשים, כי לא תקבל אותם וההסכם עמה קרס. גם אוגנדה, אליה נשלח שליח מיוחד מישראל, טרם הגיעה להסכם.

בסוף מאי הודיעה המדינה כי תעניק מעמד (מסוג 5/א) מטעמים הומניטריים ל-300 מבקשי מקלט סודנים יוצאי חבל דרפור, חבל נובה והנילוס הכחול – מקומות בהם התרחש רצח עם. הודעת המדינה היא תגובה לעתירות בג"ץ, שדרשו להכריע בבקשות של כלל מבקשי המקלט יוצאי סודן או להעניק להם מעמד פליט קבוצתי. המעמד החדש זהה לשל אדם המוכר כפליט, ויאפשר למבקשי המקלט לעבוד ולקבל זכויות סוציאליות כמו ביטוח בריאות. כמו כן, המעמד יקנה להם אישור לצאת מישראל ולחזור.

מוקדם יותר השנה, המדינה העניקה מעמד ל-500 דרפורים, בשתי פעימות וכמו בפעמים הקודמות, גם הפעם  המדינה לא פרטה כיצד ייקבעו הקריטריונים ומדוע הוחלט לתת מעמד לקבוצה קטנה ולא לכל הדרפורים בישראל. 2,500 מבקשי מקלט מדרפור ומחבל נובה ממתינים להכרעה בבקשותיהם מזה שנים רבות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!