דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת האזרחים בסוריה

נוכחות איראן בסוריה / רה"מ הבהיר לרוסיה: ישראל לא תקבל התבססות איראנית צבאית בסוריה

בפגישה בין רה"מ, שר הביטחון, הרמטכ"ל ובכירים נוספים לבין שר החוץ והרמטכ"ל הרוסיים הובהרה עמדת ישראל | גורם מדיני: "ישראל לא תקבל נוכחות איראנית בסוריה - לא בקרבת הגבול וגם לא במרחק של 100 ק"מ"

רה"מ, בנימין נתניהו; שר הביטחון, אביגדור ליברמן והרמטכ"ל, גדי אייזנקוט בפגישה עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב ורמטכ"ל רוסיה, ולרי גרסימוב (חיים צח \ לע"מ)
רה"מ, בנימין נתניהו; שר הביטחון, אביגדור ליברמן והרמטכ"ל, גדי אייזנקוט בפגישה עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב ורמטכ"ל רוסיה, ולרי גרסימוב (חיים צח \ לע"מ)
שי ניר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש אמש (שני) עם משלחת רוסית בראשות שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב והרמטכ"ל הרוסי, ולרי גרסימוב, בלשכת רה"מ בירושלים. בפגישה השתתפו גם שר הביטחון, אביגדור ליברמן; הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט; ראש המל"ל, מאיר בן-שבת ובכירים נוספים. בפגישה, שערכה כשעתיים דנו במצב בסוריה ובנוכחות האיראנית במדינה השסועה.

"פגישה חשובה בעיתוי משמעותי בה ירדנו לפרטי פרטים בנוכחות האירנית והפעילות האיראנית בסוריה באמצעות מפות ומודיעין", אמר גורם מדיני לאחר הפגישה. לדברי אותו גורם הובהר לרוסים כי ישראל לא תקבל התבססות איראנית צבאית בסוריה לא בקרבת הגבול וגם לא במרחק של 100 ק"מ והרוסים התחייבו לכך.

אנחנו מאמינים שהמצב הפרמננטי יהיה ישראל בצד אחד וסוריה בצד השני במתכונת שקט של 44 שנים. שקט מוחלט. אפילו כדור אחד לא נורה. כשדובר על הסכמי ההפרדה הכוונה היא להסכמי ההפרדה כפי שכובדו במשך עשרות שנים

במהלך הפגישה הציג הצד הישראלי כי ישנו סיכון גם במצב בו הכוחות האיראניים נמצאים בסוריה במרחק של למעלה מ-100 ק"מ באמצעות נשק ארוך טווח. עמדת ישראל, כפי שהוצגה בפגישה היא כי זו לא תסכים שימצא נשק מהסוג הזה או מערכות הגנה אווירית שיגנו עליו. לדברי הגורם המדיני דובר על חופש פעולה צבאי מלא לישראל גם בתחומי רצועת ה-100 ק"מ וגם מעבר לה ככל שיידרש.

ביחס להוצאת איראן מהמרחב הסורי אמר הגורם המדיני כי תכלול את המרכיבים הבאים: כל הנשק ארוך הטווח יוצא מסוריה, יצור הנשק המדוייק יופסק, הוצאת נשק אסטרטגי אחר המגן על הטילים כמו מערכות נשק להגנה אווירית, סגירת מעברי הגבול המאפשרים הברחה של הנשק הזה גם בגבול סוריה-לבנון דרכו מבריחים נשק לתוך לבנון ובגבול עירק-סוריה דרכו גם כן מבריחים נשק מאיראן לתוך סוריה.

ביחס למעורבות האמריקאית בהסדרה הסורית ועל רקע הידוק היחסים הביטחוניים בין ישראל לרוסיה הדגיש הגורם המדיני כי כל הקשר עם הרוסים נעשה בתיאום עם ארצות הברית לפני הפגישה ולאחריה.

משתתפי הישיבה אמש בלשכת רה"מ בירושלים (חיים צח \ לע"מ)
משתתפי הישיבה אמש בלשכת רה"מ בירושלים (חיים צח \ לע"מ)

בישראל מעריכים כי גם רוסיה, המעוניינת להרחיב את התבססותה בסוריה, מעדיפה שאיראן תוציא את כוחותיה מהמרחב כגורם המאיים על ישראל ולכן מפר את היציבות. נשיא רוסיה פוטין רואה בסוריה, בדגש על נמלי הים שלה, יעד אסטרטגי ומנוף להחזרת ההשפעה האזורית של רוסיה במזרח התיכון. לצורך כך הוא צריך שסוריה תהיה יציבה ולכן לא נראה שיש לו אינטרס לאפשר לאיראן להקים תשתית להתקפה על ישראל משטח סוריה.

מן הצד השני, ללא איראן רוסיה תצטרך להשקיע הרבה יותר משאבים וחיילים רוסים במערכה ומכאן התלות המסוימת באיראן. המתקפות הישראליות בחודשים האחרונים על התשתיות הצבאיות האיראניות יכולות ללמד כי פוטין בחר להצר את צעדיה של איראן בסוריה. ככל שהמערכה בסוריה מתקדמת לקראת סיומה, התלות של פוטין באיראן קטנה והאינטרס שלו עשוי להפוך להיות יציאה של האיראנים מסוריה.

נשיא רוסיה פוטין צופה במצעד חיילים בבסיס חיל האוויר הרוסי הסוריה ביחד עם נשיא סוריה אסד ושר ההגני הרוסי סויגו 11 בדצמבר (צילום: Alexander Zemlianichenko/pool photo via AP)
נשיא רוסיה פוטין צופה במצעד חיילים בבסיס חיל האוויר הרוסי הסוריה ביחד עם נשיא סוריה אסד ושר ההגני הרוסי סויגו 11 בדצמבר (צילום: Alexander Zemlianichenko/pool photo via AP)

במענה ל'דבר ראשון' בשאלה אם אין בדחיפה הישראלית למימוש הסכמי הפרדת הכוחות ברמת הגולן משנת 1974, המבוססים על החלטות האו"ם 338 ו-242, פתח לאפשרות לנסיגה ישראלית מרמת הגולן, השיב הגורם המדיני כי התשובה היא לא. "ההפך הגמור. אנחנו מאמינים שהמצב הפרמננטי יהיה ישראל בצד אחד וסוריה בצד השני במתכונת שקט של 44 שנים. שקט מוחלט. אפילו כדור אחד לא נורה. כשדובר על הסכמי ההפרדה הכוונה היא להסכמי ההפרדה כפי שכובדו במשך עשרות שנים. מלחמת האזרחים בסוריה פרמה את זה והכניסה לשם בהתחלה את דאע"ש, א-נוסרא ואחרים לצד הסורי של הגבול ועכשיו שהצבא בסורי חוזר בתמיכת רוסיה לנו חשוב להבטיח שאיראן וחיזבאללה לא חוזרים איתם".

הובהר לרוסים כי ישראל לא תקבל התבססות איראנית צבאית בסוריה לא בקרבת הגבול וגם לא במרחק של 100 ק"מ והרוסים התחייבו לכך

בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו אמר בפתח הפגישה עם המשלחת הרוסית כי "הקשר בינינו חשוב בצורה בלתי רגילה והוא מתקיים, כפי שראיתם, בפגישות ישירות ביני לבין הנשיא פוטין ובין הצוותים שלנו. אני הערכתי את הדברים שנאמרו על ידי הנשיא פוטין יחד עם הנשיא טראמפ לגבי ביטחון ישראל במהלך הפסגה האחרונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!