דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

חושבים קדימה / זהירות: ה'מענק' בתלוש המשכורת עלול להוביל אותנו לחיי עוני בתקופת הפנסיה

האמונה הרווחת על תקופת הפנסיה היא של רווחה ונחת, אולם מה שבין השאר יקבע אם זו תהיה תמונת העתיד הוא תלוש המשכורת הנוכחי | יו"ר ועד עובדי ש.ל.ה, יוסף תומר, מבקש מהעובדים לשים לב לאותיות הקטנות בתלוש

זקנים בשוק מחנה יהודה בירושלים. ארכיון (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
זקנים בשוק מחנה יהודה בירושלים. ארכיון (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
יוסף תומר

מיד לאחר חגי תשרי הבאים עלינו לטובה יצוין ברחבי העולם וגם בישראל יום הקשיש הבינלאומי. התאריך המדובר צריך להזכיר לכולם, ובמיוחד לצעירים שבינינו כי יום יבוא וגם הם יגיעו לגיל פנסיה ומאוחר יותר לקשישים. למרות שעובדים מאחלים לעצמם שבתקופה זאת הם ינוחו מעשרות שנות עמל וייהנו מקצבת פנסיה סבירה והוגנת אודות להפרשות חודשיות קבועות, הרי שהמציאות טופחת על פניהם.

רבים מבין העובדים הפורשים מוצאים עצמם הרחק מרווחה כלכלית, וחלקם אף הופכים לאנשים קשי יום הנאלצים לחיות בצמצום או להיתמך כלכלית על ידי הסביבה הקרובה להם. עובדים צעירים רבים טרודים בענייני ההווה והעתיד הקרוב כמו לימודים, מסלול קריירה, הקמת משפחה, משכנתא ועוד. תקופת הפנסיה והדאגה לה, נדחקת לא פעם לתחתית רשימת סדר העדיפויות ונתפסת כמשהו עמום ורחוק שאין דחיפות לעסוק בו.

ככלל, אפשר לחלק את התשלומים שמעסיק משלם לעובדיו ל-3 סוגים: שכר הבסיס הרגיל; התוספות המשולמות תמורת ביצוע עבודה מסוימת או מיוחדת; ותשלומים המשולמים לעובד כהחזר הוצאות.

הבעיה נעוצה בכך שאצל רבים מהעובדים מופיעים בתלושי השכר רכיבי שכר תחת הכותרת "תוספות" או "תגמולים", ולעתים אלה תוספות פיקטיביות המסוות את המהות האמיתית שלהן, ומטרתן להפחית את השכר הקובע של העובד, לצורך חישוב פיצויי פיטורים והפרשות לפנסיה, ולמעשה להפחית בתשלומים המוטלים על המעסיק. האינטרס של העובד, כמובן, הוא שתוספות שכר אלה ייחשבו שכר רגיל וקובע ואילו רצון ההנהלה יהיה לרוב בדיוק הפוך, בכדי לחסוף בכסף.

בתי הדין לעבודה אכן מכירים בעובדה שמעסיקים רבים מנסים לעקוף את החובה לשלם פיצויי פיטורים ולבצע הפקדות פנסיוניות על מלוא השכר, באמצעות תשלומים פיקטיביים. לכן, הם לא נותנים לכך יד, וכאשר הם מזהים שרכיב שכר כונה "מענק" או "תגמול", מבלי שיהיה כזה באמת – הם כוללים אותו בשכר הקובע. רק לאחרונה קבע בית הדין לעבודה בהליך שהתנהל בפניו, כי כאשר תוספת שכונתה "מענק" על אף שסכום זה שולם באופן קבוע וללא כל תנאי, הרי שעל פי הדין מהווה התשלום חלק משכרו של העובד לכל דבר ועניין.

גם לנו, כראשי ועדים, מוטלת החובה והאחריות כלפי העובדים אותם אנחנו מייצגים. תפקידנו, במיוחד לאחר פרוץ המחאה החברתית של 2011 טמון גם בהקניית כלים לחינוך פיננסי והסברה, ולא לנהוג על פי הכלל הוותיק השכיח במשאים ומתנים "תפוס ככל יכולתך". אל לנו להתפתות ולחתום עם ההנהלות על הסכמים קיבוצים המבטיחים את אותן תוספות שכר שאולי לעיתים נראות מכובדות ומיטיבות בטווח הקצר, אך הן אינן כלולות כאמור את רכיב ההפרשה לפנסיה וקרן פיצויים. בכך אנו עלולים לגזור על העובדים חיי פנסיה דלים ומצומצמים בעוד שניים שלושה עשורים.


יוסף תומר הוא יו"ר ועד עובדי ש.ל.ה (חברת הבת של שרותי בריאות כללית)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!