דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / כיצד בחרו באנגליה להיאבק באלימות נגד נשים במהלך המונדיאל?

מחקרים שמצאו כי ישנה עלייה בכמות מקרי האלימות במשפחה באנגליה במהלך טורנירים של הנבחרת, הולידו קמפיין שמטרתו להיאבק בתופעה המכוערת | גם בליגה האיטלקית נעשה השנה קמפיין דומה

אוהדי אנגליה במונדיאל (AP Photo/Luca Bruno)
אוהדי אנגליה במונדיאל (AP Photo/Luca Bruno)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

חברת הפרסום העולמית "ג'יי וולטר תומפסון", יצרה במהלך המונדיאל מסע פרסום רב עצמה המדגיש את הקשר בין משחקי כדורגל לבין מקרים של אלימות במשפחה בבריטניה. הקמפיין בשמו החד והעוצמתי ‘The Not-So-Beautiful Game’ הופץ ברחבי אנגליה במהלך המונדיאל שהסתיים זה עתה, על-ידי המרכז הלאומי למניעת אלימות במשפחה, בעקבות ההבנה הגדלה במדינה שישנו קשר ישיר בין השתתפות הנבחרת הלאומית בטורניר החשוב בספורט העולמי לגידול המזעזע של מקרי האלימות במשפחה. 

הקמפיין כלל תיאורים ויזואליים קשים בהם הוצג דם זורם מאפה של אישה בצורת דגל אנגליה על פניה, שלטים נוספים הציגו את דגל יפן כעיגול ממכה על הכתף של האישה ודגל שוויץ הוצג כפלסתר כפול על פצע פתוח בפנים מוכות.

מחקר של אוניברסיטת לנקסטר שבוצע במהלך המונדיאל בשנים 2002, 2006 ו-2010 הראה כי דיווחים על התעללות בבית, במחוז לנקשייר באנגליה, עלו ב-26% כשנבחרת אנגליה ניצחה או סיימה בתיקו במהלך משחקי המונדיאל, והאלימות עלתה ב-38% בלתי נתפשים כשנבחרת אנגליה הפסידה. העלייה החדה הייתה באלימות של גברים נגד נשים, ולפי המחקר המצמרר הנתונים עלו ב-11% יום אחרי שאנגליה שיחקה במונדיאל, לא משנה מה הייתה התוצאה במשחק.

בבדיקה דומה שערכו ברשת BBC, הגיעו לתוצאות דומות. לפי הבדיקה, האלימות המשפחתית עולה בקצב מסחרר בכל רחבי אנגליה לאחר משחקי הכדורגל של הנבחרת. במהלך מונדיאל 2010 לאחר הניצחון של אנגליה על נבחרת סלובניה בשלב הבתים עלתה כמות הדיווחים במשטרת אנגליה על אלימות משפחתית ב-27% ברחבי המדינה. לעומת זאת לאחר ההפסד בשלב שמינית הגמר בתוצאה 4:1 לנבחרת גרמניה עלתה האלימות ב-29% ברחבי המדינה.

הסטטיסטיקן והפרופסור אלן ברימיקומבה, מומחה לאלימות במשפחה שניתח ואימת את הנתונים אמר כי "יש פה דפוס לאומי רלוונטי" והוסיף בראיון ל-BBC כי "הנתונים הסטטיסטיים הם חד משמעיים, זוהי עלייה מאוד משמעותית באלימות הביתית". כריס האנקוקס, מארגון 'סרט לבן', שמוביל קמפיינים נגד אלימות ביתית כלפי נשים, הוסיפה כי "אם נבחרת הכדורגל של מישהו מפסידה, זו לא סיבה להוציא את זה על אף אחד, במיוחד לא על האדם שהם אמורים לאהוב".

למרות הניסיון של ארגונים חברתיים לעורר מודעות בבריטניה, התופעה רק גדלה ומתפתחת לא רק במולדת הכדורגל, אלא ברחבי העולם. לפי מחקרים נוספים שנעשו בעולם, החיבור בין ספורט ואלימות משפחתית הולך ביחד לכל מקום. בעיר גלזגו בסקוטלנד, האלימות במשפחה גדלה ביום של משחק הדרבי המפורסם של העיר בין קבוצות סלטיק לריינג'רס, האלימות במשפחה עולה ב-36% ללא קשר מי מנצחת במשחק. בניו סאות' ויילס, אוסטרליה, האלימות במשפחה עולה ב-40% בליל משחקי המקור, משחקי הליגה השנתית של רוגבי בין הקבוצות מקווינסלנד וניו סאות' ויילס.

"לצערנו הרב הסיבות לגידול באלימות המשפחתית, במיוחד בקרב גברים כנגד נשים הן די פשוטות", אומרת תרזה פארקר, מארגון 'סיוע לנשים'. "כדורגל עצמו אינו גורם התעללות במשפחה, אבל ישנם גורמים שיכולים להגביר את התעללות הקיים או לפעול כזרז".

על-לפי הניתוח המחקרי הגורם לאלימות הוא שילוב של היסטוריה של אלימות עם אלכוהול ושילוב של חוויה רגשית עוצמתית שעוברת על הפוגע, ללא קשר לתוצאה שהקבוצה השיגה במשחק. תחושת השמחה האדירה או התסכול והזעם הם שילוב מסוכן עם כמויות אדירות של אלכוהול, שהופכות לאלימות באופן כמעט מיידי נגד הקורבן החלש יותר בבית.

בליגה האיטלקית בחרו שחקני הקבוצות להתייחס לסוגיה הכואבת כשבמהלך אפריל יצאו ארגון השחקנים וארגון זכויות האזרח באיטליה 'We World Onlus' לקמפיין מיוחד שסחף אחריו את כל הכדורגל באיטליה. הקמפיין שהסיסמה שלו היא "מוציאים כרטיס אדום לאלימות נגד נשים" כולל תמונות סלפי של שחקני הכדורגל האיטלקים עם בנות זוגם כאשר הלחי של הגבר צבועה בקו אדום.

https://twitter.com/SerieA_TIM/status/988769154059653125

השיא של הקמפיין היה בעונה שעברה כאשר בליגות הכדורגל של גברים, נשים, נוער ונערות. שחקנים, שחקניות ואפילו שופטים עלו עם הקו האדום כנגד אלימות על הלחי שלהם. באופן טבעי את מירב תשומת הלב תפסו כוכבי העל בליגה האיטלקית, שרובם הראו סולידריות מוחלטת עם המסר הכל כך חשוב והוציאו את הכרטיס האדום לאלימות נגד נשים.

הקמפיין שהושק באנגליה פרץ לתודעה העולמית גם במדינות אחרות, בעזרת צילומים ויזואליים קשים לעין והוא מצליח להעלות סוגיה חשובה שחייבים למצוא לה פתרון. לא הגיוני, שבזמן שכל העולם נהנה מהחגיגה הבינלאומית מלאת הצבעים הגדולה בעולם, יהיו נשים ברחבי והעולם, שהחגיגה פעם בארבע שנים תהפוך עבורן לסיוט מתמשך ולרגע בו הפחד להיפגע עולה שוב ושוב בצורות הקשות ביותר.

הדרך לצמצום התופעה שקיימת גם בישראל, כוללת הגדלת המודעות, פיתוח הסברה ומנגנוני טיפול נוספים, בשילוב עם הירתמות גדולה יותר של שחקני הכדורגל עצמם, שיצאו כנגד התופעה הקשה ובעיקר השתיקה העצובה מסביבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!