דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

החיים בנגב / מכה לשר השיכון גלנט - בוטלו התוכניות להקמת ארבעה ישובים בנגב

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים החליטה לבטל את הקמתם של הישובים שלח, נווה גוריון, דיה ואשל הנשיא ולאשר את הקמת הישובים דניאל וניצנית | ההחלטה, על רקע התנגדות פעילים חברתיים מהנגב ופעילי סביבה להקמת היישובים

עבודות תשתית ברתמים (צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90).
עבודות תשתית ברתמים (צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים – הולתנ"ע, הכפופה לוועדת התכנון הארצית, החליטה אתמול (שלישי) לבטל את הקמתם של הישובים שלח, נווה גוריון, דיה ואשל הנשיא ולאשר את הקמת הישובים דניאל וניצנית. החלטת הוועדה התקבלה על רקע הפגנה שקיימו מחוץ למקום הישיבה מספר אירגוני סביבה וחברה נגד הקמת הישובים.

התוכנית שמאחוריה עומד שר השיכון ביקשה לקדם הקמתם של מספר ישובים קהילתיים קטנים במרחבי הנגב. הקמת הישובים נועדה מצד אחד לחסום את ההתיישבות הבדואית הלא מוסדרת ומצד שני למשוך לנגב אוכלוסיות ממעמד חברתי-כלכלי גבוה. מנגד, פעילים חברתיים מהנגב וארגוני סביבה התנגדו להקמת הישובים החדשים בטענה שהם אינם מושכים אוכלוסיה חזקה מהמרכז אלא דווקא את הצעירים מהישובים העירוניים שבנגב. בכך, הקמת הישובים מביאה דווקא להחלשת עיירות הנגב הוותיקות. בנוסף טענו מתנגדי התוכנית נגד העלויות הגבוהות לקופה הציבורית הכרוכות בהקמת הישובים החדשים לעומת ההשקעה הנמוכה בבניה בערים הוותיקות. בנוסף, טוענים ארגוני הסביבה נגד הפגיעה בשטחים הפתוחים שעתידה להיגרם כתוצאה מבניית הישובים החדשים.

יואב גלנט. (צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90)
יואב גלנט. (צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90)

הולתנ"ע החליטה להמליץ על הקמתם של הישוב דניאל על שם דניאל טרגרמן ז"ל בן הארבע שנהרג במהלך מבצע צוק איתן מפגיעת פצמ"ר בחצר ביתו. הישוב דניאל עתיד לקום במועצה האיזורית מרחבים בסמוך לאופקים. עוד המליצה הוועדה על הקמת הישוב ניצנית באיזור פתחת ניצנה.

לעומת זאת הוועדה החליטה כאמור, לבטל את הקמתם של ארבעה ישובים. שלח הנמצא מזרחית לפתחת ניצנה, נווה גוריון הסמוך לרביבים ולביר האדג', דיה שתוכנן לקום ליד ערערה ובסיס נבטים ואשל הנשיא שתוכנן לקום בין אופקים לבאר שבע. הוועדה נימקה את החלטתה בהיגיון התכנוני על פיו פועלת הוועדה שעדיף להימנע מהקמת יישובים חדשים.

נורית גרדינגר מתנועת 'עומדים ביחד' היתה בין המפגינים שהגיעו למחות נגד הקמת הישובים: "הגענו היום מהנגב עד ירושלים כי נמאס לנו להיות שקופים. הממשלה מפקירה את תושבי הנגב, יהודים וערבים, ובוחרת לבנות ישובים חדשים במקום להשקיע בנו, אלה שחיים כאן. בחרתי להגיע לכאן היום כי אני מאמינה שהנגב שייך לכל האנשים שחיים בו, והדרך לפתח את הנגב היא לא להביא אוכלוסיות עשירות שיגורו בנפרד מאיתנו, אלא לפתח את הערים הקיימות. תשקיעו בירוחם ובחורה ואל תספרו לנו סיפורים על ישובים חדשים, עם שער צהוב, שאליהם לא נוכל להיכנס".

נעה פינטו מארגון 'מגמה ירוקה' הגיעה גם היא להפגין נגד התוכנית: "אנו מתרגשים ושמחים שהוועדה שמעה היום לקול ההיגיון התכנוני והחברתי, ובחרה להמליץ שלא להקים ארבעה מתוך חמשת היישובים של השר גלנט. זהו יום מרגש במאבק לחיזוק הנגב, יום בו התקדמנו צעד משמעותי נוסף לקראת נגב חזק, שוויוני, ללא יישובים המיועדים לעשירים בלבד. המאבק עוד רחוק מסיומו, שכן ישנן עוד תכניות להקמת עשרות יישובים ברחבי הנגב – אשר גם להן נתנגד. מעבר לבשורת הדיון ההיסטורית – התרגשנו לראות את קשת השותפים הרחבה שהתגייסה היום לדיון. כעשרה ארגונים שונים עם אג'נדות שונות חברו יחד כדי להעמיד את תושבי הנגב בראש סדר העדיפויות. יחד נמשיך במאמצים לאפשר לערי ויישובי הנגב הקיימים לשגשג, ולהפוך את הנגב לבית טוב יותר לכולנו".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!