דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

סערת חוק הלאום / בנט: חוק הלאום פגע בדרוזים, על הממשלה "לאחות את הקרע"

בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, כתב שר החינוך כי החקיקה פגעה דווקא "במי שקשר גורלו למדינה היהודית" | מאוחר יותר הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו להיפגש בימים הקרובים עם נציגי הציבור הדרוזי

נתניהו ובנט במליאת הכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש90)
נתניהו ובנט במליאת הכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש90)
שי ניר

שר החינוך ויו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט הגיב בצורה יוצאת דופן למחאת העדה הדרוזית לחקיקת חוק הלאום, חוק בו תמך. "‏לאחר שיחות עם רבים מאחינו הדרוזים, עולה שאופן החקיקה של חוק הלאום פגע מאד דווקא בהם ובמי שקשר גורלו למדינה היהודית" כתב אתמול (רביעי) בחשבון הטוויטר האישי שלו, "‏זו כמובן לא כוונת ממשלת ישראל. ‏אלו אחינו לדם העומדים עימנו כתף לכתף בשדה הקרב וכרתו עמנו ברית חיים. ‏עלינו, ממשלת ישראל, מוטלת האחריות למצוא את הדרך לאחות את הקרע". לשאלת דבר ראשון מהי הדרך בה התכוון שהממשלה תאחה את "הקרע", נמסר מטעם השר בנט כי אין בכוונתו לבטל את חוק הלאום, וכי הוא ינסה לקדם הכנסת סעיף נוסף לחוק הלאום או לחוקק חוק הנוגע ספציפית למגזר הדרוזי. לא נמסרו לוחות זמנים למהלך, או פרטים נוספים לגבי תוכן תוכן הסעיף שיוצע או תוכנו החוק החדש. משפר שעות אחרי הציוץ של בנט, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו להיפגש בימים הקרובים עם נציגי הציבור הדרוזי.

פחות משעה אחרי הציוץ המקורי, מיהר בנט להבהיר כי הוא עדיין מאמין בחיוניותו של החוק. "ידידיי בשמאל, חוק הלאום הפך חיוני מכיוון שבג"ץ, בשורה של פסיקות, רוקן בהדרגה את הפן היהודי מתוכן" צייץ, "בג"ץ קעדאן, איחוד משפחות, מסתננים ועוד. חיזקו 'דמוקרטית'; העלימו 'יהודית'. נפל פגם ספציפי בעניין אחינו הדרוזים ואת זה יש לתקן. החוק עצמו חיוני ויישאר".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) הגיב בביקורת חריפה על הציוץ של בנט ובחשבון הטוויטר האישי שלו כתב, "אופס, טעינו! התכוונו לפגוע רק באזרחי ישראל הערבים המוסלמים והנוצרים, אבל יצא שפגענו גם בדרוזים. הפוסט העלוב הזה חושף את הנבזות והרשעות של הממשלה, ממשלה  שביקשה בכוונת מכוון לפגוע באזרחי ישראל הערבים, ופתאום מגלה שלפגיעה בערבים המוסלמים יש נזק היקפי בדמות הפגיעה בערבים הדרוזים. בושה!!!"

בעקבות הדיווחים כי נתניהו מכנס דיון עקב מחאת  הדרוזים על חוק הלאום מסר ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) כי "לא יאומן כמה רחוק נתניהו נגרר אחרי הימין החדש והקיצוני של בנט וחבריו. חוק הלאום נולד בשם לאומנות- משיחית, משסה וכעת כשהממשלה מבינה את חומרת החקיקה, היא מבקשת להוסיף חטא על פשע ולהפריד בתוך האוכלוסייה הערבית. שוויון אזרחי מגיע לכל אזרח באשר הוא אזרח. חוק הלאום צריך להימחק מדפי ההיסטוריה לאלתר".

מוקדם יותר השבוע הגישו חברי כנסת דרוזים מהקואליציה חמד עאמר (ישראל ביתנו) ואכרם חסון (כולנו), ומהאופזיציה סלאח סעד (המחנה הציוני), בשיתוף פורום עורכי הדין הדרוזים וראשי המועצות הדרוזיים והצ'רקסיים עתירה לבג"ץ נגד חוק הלאום. "אפליית הדרוזים בחוק יסוד לא יכולה לעבור בשקט" כתב סעד בחשבון הפייסבוק שלו והוסיף, "70 שנה היישובים הדרוזים והמיעוטים מופלים בתקציבים ובאישורי בנייה וחוק היסוד החדש מנציח זאת כעובדה מוגמרת, בנוסף על הפגיעה במעמד השפה הערבית. העדה הדרוזית הנאמנה למדינה,-שמקריבה את דמה למען השמירה על הביטחון – רוצה שיוויון!"

"אני דורש מרש הממשלה וממשלת ישראל לחוקק חוק שמגדיר את מעמד וזכויות העדה הדרוזית במדינת ישראל! זכויות שוות ולא אזרח סוג ב'" כתב אתמול ג'בר חביש בן העדה הדרוזית בחשבון הפייסבוק שלו וזכה ללמעלה מ-5,000 שיתופים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!