דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.0°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חיי העובדים / החברה המבצעת באתר בו נהרג עובד הודיעה על כך לבורסה, החברות היזמיות - עדיין לא

קבוצת אורון, המבצעת את עבודות הבניה באתר אגירה שאובה דיווחה למשקיעים כי בעקבות האירוע הופסקו העבודה | באלקטרה בנייה וסולל בונה, המחזיקות בזכיינות לאתר, לא רואים בכך, כל הנראה, אירוע מהותי לבעלי המניות

תאונת עבודה באתר עבודה ״אגירה שאובה״ סמוך לרשפים, מנוף שקרס לתוך מנהרה (משטרה)
תאונת עבודה באתר עבודה ״אגירה שאובה״ סמוך לרשפים, מנוף שקרס לתוך מנהרה (משטרה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת אורון, המבצעת את עבודות הבניה באתר אגירה שאובה בו נהרג ביום חמישי העובד  עאהד זיאדאת ז"ל ונפצעו ארבעה פועלים נוספים, דיווחה אמש (רביעי) לראשונה לבורסה על התאונה, במסגרתה קרס דוּד על העובדים בפיר העמוק.

ההודעה יצאה בתגובה לדיווחים בתקשורת, וכן לאחר שביום ראשון  האחרון פנו הקואליציה למאבק בתאונות בניין והמכון לאחריות תאגידית לרשות לניירות ערך, בדרישה לחייב את החברות המעורבות בפרוייקט – קבוצת אורון המבצעת וכן קבוצות אלקטרה וסולל בונה המחזיקות במשותף בזכיינות באתר, שכולן רשומות בבורסה – לדווח על האירוע.

על פי הודעת קבוצת אורון, היא מהווה קבלן משנה באתר, והיא עדכנה כי "על פי מידע שנמסר לה ממזמין העבודה בפרויקט, לא ניתן לחזור לעבודה באתר הפרויקט לפני יום 6 באוגוסט 2018. למיטב ידיעתה של החברה, הפסקת העבודות הינה על רקע אירוע במסגרתו התנתק דוד בטון מכבל משאית מנוף בתוך פיר באתר הפרויקט וכתוצאה מכך קיפח את חייו עובד המועסק על ידי קבלן משנה המבצע עבודות עבור החברה בפרויקט, ונפצעו מספר עובדים נוספים. עם קרות האירוע, כפי שנמסר לחברה, ניתן צו הפסקת עבודות, אשר הוארך מספר פעמים ובשלב זה, כאמור לא ניתן לחזור לעבודה לפני יום ה-6 באוגוסט 2018. כמו כן, לשלמות התמונה יצוין כי נמשכת חקירת האירוע על ידי הגורמים המוסמכים".

"למועד הדוח, בהתחשב, בין היתר, בשלבים המתקדמים לסיום עבודות החברה בפרויקט, מעריכה החברה כי לא צפויה השלכה מהותית על פעילותה כתוצאה מהאירוע" הוסיפה החברה בדיווחה, "הערכות החברה כאמור הינן מידע צופה פני עתיד, כמשמעותו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. הערכות החברה נסמכות על הערכותיה בדבר מידת אחריותה והשפעת הפסקת העבודות על הוצאותיה במסגרת הפרויקט בשלב זה, ויכול שהן תתממשנה באופן שונה, אף מהותית, מכפי שהוערך, וזאת, בין היתר, ככל שיוחלט על ידי גורם מוסמך כי לחברה אחריות. החברה תעדכן כנדרש על פי דין". על ההודעה חתום היועץ המשפטי ומזכיר החברה עידו הימר.

הזכיינית באתר היא PSP, שותפות של סולל בונה ואלקטרה. בקבוצת אלקטרה ובקבוצת שיכון ובינוי המחזיקה במניות סולל בונה, שתיהן ציבוריות, לא דיווחו על התאונה. נראה שלשיטתן האחריות לדווח מוטלת על קבוצת אורון המבצעת בלבד, וכי הן "מתחבאות" מאחורי חברת השותפות שאינה חברה ציבורית.

במכתבם של ליעד אורתר ועו"ד אסתי פדר מהמכון לאחריות תאגידית, ועו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניין ליו"ר הרשות לניירות ערך ענת גואטה בתחילת השבוע נכתב כי "אנו סבורים שאירוע זה הוא בעל מאפיינים חריגים המחייבים דיווח למשקיעים בהתאם לחקיקה ולתקנות הקיימות והפרשנות הנהוגה להן, דהיינו החובה לדווח על אירוע… אשר הרשות סבורה כי ידיעה אודותיו חשובה למשקיע הסביר השוקל קניה או מכירה של ניירות ערך של תאגיד'" כתבו במכתבם, וזאת – במנותק ובנוסף לעמדתם הכללית על פיה יש לחייב את החברות בדיווח לבורסה בכל מקרה של תאונה קטלנית באתרי הבניה".

כזכור, בעבר הבהירה הרשות כי אינה רואה חובה לחברות לדווח על תאונות באתריהן, וכי היא שוקלת לגבש המלצות בלבד לדיווחים תקופתיים בנושא זה. "אנו סבורים כי מאפייני התאונה האחרונה, חריגים וחורגים מגדר תאונות העבודה ה'שגרתיות' וכי גם מתוך נקודת המוצא של עמדתה הנוכחית של הרשות, מתקיימת במקרה זה חובת דיווח" הבהירו הארגונים.

הארגונים הדגישו כי מדובר במיזם בשווי למעלה משני מיליארד שקלים להקמת תחנת כוח הידרואלקטרית ביזמות משרד האנרגיה, וכי בימים שלאחר התאונה דווח כי שלושה עובדים באתר נעצרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות, ובהם המנופאי, מנהל העבודה ומנהל הבטיחות באתר – והעבודות בו נעצרו בהוראת משטרת ישראל, לא התחדשו עד עתה וככל האתר צפוי להשאר סגור עוד תקופה ארוכה – דבר שעשוי לגרום לעיכובים בסיום העבודות בו.

באתר זה, חידדו, ארעו כבר שתי תאונות קטלניות בעבר – זאת לצד עוד שתי תאונות קטלניות באתרים אחרים של קבוצת אלקטרה, ושלוש תאונות קטלניות באתרים של חברות בת אחרות של שיכון ובינוי – סולל בונה. "הצטברות מקרים זאת משליכה ללא ספק על החומרה הנודעת להתרחשותה של תאונה נוספת באתרי החברות ולתשומת הלב שהמשקיע הסביר יפנה לסוגיית הבטיחות באתרי החברות".

"דומה שמכלול האירועים האמורים לא יכולים להותיר מקום לספק כי בהתרחשותה של התאונה והאירועים שבאו בעקבותיה יש משום עניין רב למשקיע הסביר ולו בשל הנזקים הכלכליים והתדמיתיים והחשש הממשי שאלו יגברו, אף בהתעלם משיקולי אכפתיות אנושית. קשה להניח שאין שיעור משמעותי מבין משקיעים אלה, אשר אך יום קודם לתאונה יידעה אותם 'אלקטרה בנייה' אודות זכייתה במכרז להקמת מנהרת תשתיות בפרויקט חיבורי נמל מפרץ חיפה, אשר לא יבקשו לתת דעתם לשלוש תאונות קטלניות שהתרחשו במנהרות של פרויקט אחר בזכיינות החברה. דומה, שדי בסיקור הנרחב לתאונה בתקשורת הכלכלית כדי להעיד על העניין הרב שציבור המשקיעים צפוי לגלות בדיווח זה, לכל הפחות כפי שמעריכים זאת עורכי התקשורת הכלכלית שבכך מומחיותם. לאור כל האמור, אנו סבורים כי הימנעות החברות מלדווח על התאונה מהווה הפרה של חובות הדיווח האמורות, המצריכה פעולה מתקנת של הרשות לניירות ערך".

ברשות לניירות ערך הגיבו לפניית דבר ראשון בלקוניות ומסרו כי "נושא תאונות העבודה באתרי בנייה הוא תופעה כואבת, שדורש טיפול רוחבי. חוק ניירות ערך מחייב תאגידים מדווחים לדווח על אירועים מהותיים למשקיע, וככל שתאונת עבודה מהווה אירוע כזה באותו תאגיד אזי הוא כמובן מחוייב בדיווח". זאת, מבלי להבהיר האם לשיטתם תאונה זו מהווה 'אירוע מהותי למשקיע', והאם הזכייניות או החברה המבצעת חייבות בדיווח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!