דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריקטורה

חוק הלאום / 'בין חופש הביטוי לאנטישמיות' - פוטר הקריקטוריסט שמחה כנגד חוק הלאום

האם איור בו נראים נבחרי הציבור כחזירים הוא עילה לפיטורים? לדעת הג'רוזלם פוסט, העיתון שאישר את פרסומה של הקריקטורה, התשובה היא כן | ארגון העיתונאים גינה | והאם המצב היה שונה אם היה חלק מאיגוד עובדים?

הקריקטורה של אבי כ"ץ שפורסמה בג'רוזלם ריפורט (מתוך עמוד הפייסבוק של המאייר)
הקריקטורה של אבי כ"ץ שפורסמה בג'רוזלם ריפורט (מתוך עמוד הפייסבוק של המאייר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הקריקטוריסט אבי כץ, בעל טור הסאטירה המאוייר השבועי הקבוע בג'רוזלם ריפורט, 'פוטר' מתפקידו בעקבות קריקטורה ביקורתית על חוק הלאום. ארגון העיתונאים פרסם בעקבות כך גינוי חריף.

הקריקטורה שצייר כץ, הציגה פראפרזה על צילומה של אוליבייה פיטוסי, המציג את חברי הקואליציה ב'סלפי ניצחון' לאחר ההצבעה להעברת חוק הלאום. חברי הכנסת הוצגו כחזירים, בהשראה מתוך ספרו של ג'ורג' אורוול 'חוות החיות' – בו המהפכה של חיות המשק נבגדת כשקבוצת החזירים תופסת את השלטון, ומחוקקת חוקים המעניקים לה פריווילגיות על פני יתר בעלי החיים. על מנת לא להשאיר יותר מדי מקום לפרשנות, כתב כץ באחורי התמונה גם את הציטוט המפורסם, אותו שינוי שמכניסים החזירים בתקנון החווה בספר על פיו: "כל החיות שוות – אך יש חיות, ששוות יותר".

בעקבות האיור הגיעו לעיתון שורה של תגובות נזעמות – ייתכן שבשל הרגישות בציבור הישראלי לסמל החזיר, אשר גרסו שמדובר בהסתה או בחריגה מגבולות הטעם הטוב. יועץ התקשורת נדב שטראוכלר, כתב בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כי הקריקטורה מריחה מהסתה, וטען כי הציור מזכיר לו את ציור מוחמד כרות הראש שפורסם במגזין הצרפתי שרלי הבדו – שהוביל כזכור לפיגוע ירי במערכת בונהרגו 10 מעובדי המגזין. "בשארלי הבדו זה נגמר פחות טוב", כתב שטראוכלר. "אבל כאן, יהודונים, כל האמצעים כשרים. גם החזירים".בעקבות הביקורת הודיע העיתון לכץ על הפסקת ההתקשרות עימו, זאת על אף שהקריקטורה אושרה ופורסמה על ידי המערכת.

"ארגון העיתונאים רואה בחומרה את ההחלטה על פיטוריו של הקריקטוריסט אבי כ"ץ מעיתון הג'רוזלם ריפורט בגלל קריקטורה ביקורתית שלו" פורסם בדף הפייסבוק של הארגון. "פגיעה בעיתונאי בשל הבעת דעה, קל וחומר כשהיא אושרה על ידי עורכיו, הינה צעד מסוכן שאסור להסכים לו. אנו קוראים לעורכיו של כ"ץ לחזור בהם מהצעד הפסול".

בתגובות הג'רוזלם פוסט לתקשורת הודגש כי כץ הועסק בעיתון בתור 'פרילנסר', ועל כן לא מדובר ב'פיטורין'. לטענתם לאחרונה כמה מהאיורים שלו עברו את הטעם הטוב, ובהתאם לשיקולים מערכתיים הוחלט להפסיק לשכור את שירותיו כמאייר. כץ מאייר עבור הג'רוזלם רפורט מאז יומו הראשון של המגזין ב-1990, ויצר עבורם אלפי איורים וקריקטורות.

לא לפטר, להפסיק התקשרות

מתכונת 'פרילנסר' בה הועסק כץ, של נותן שירות שאינו עובד עבור תלוש שכר, היא פעמים רבות תצורת העסקה פוגענית, ההולכת ומתרחבת בענף העיתונות ובתחומי האומנות. צורת העסקה זו משמשת בין היתר על מנת למנוע היווצרות יחסי עובד-מעביד בין הצדדים, באופן הגורם לכך שרבות מהזכויות המחייבות מעסיקים כלפי עובדיהם בחוק – אינן חלות על עובדים המועסקים באופן זה.

כך למשל, ניתן להפסיק את ההתקשרות בין הצדדים באופן מיידי וחד צדדי, בלא צורך בקיום שימוע, מתן הודעה מראש, תשלום פיצויים וכו', כפי שנהוג בעבודה שכירה. עובדים המועסקים בצורה זו יתקשו יותר גם בהגנה על זכויותיהם מפני צורות של התעמרות או אפליה. כך למשל – הם אינם יכולים להסתייע בהגנתו של ארגון עובדים במסגרת הסכם קיבוצי או מו"מ קיבוצי כעובדים המועסקים באופן ישיר לפיכך, צורת העסקה זו בייחוד בענף העיתונות בו הפכה נפוצה ביותר, פוגעת במעמדו של העיתונאי ועשויה לפגוע גם בחופש העיתונאי שלו.

בארגון הברית הישראלית פתחו בפרוייקט מיקור המונים לגיוס 30 אלף שקלים לצורך העסקתו של כץ ומימון תערוכה מעבודותיו, שתוצג בפסטיבל הקומיקס והקריקטורה בסינמטק תל אביב, תחת הכותרת 'בין חופש הביטוי לחזיריות'.

ג'רוזלם ריפורט הוא כתב עת דו-שבועי ישראלי בשפה האנגלית, המכסה נושאים פוליטיים וחברתיים בישראל,במזרח התיכון וביהדות התפוצות, כיום בבעלות הג'רוזלם פוסט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!