דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור העפיפונים

טרור העפיפונים / ארדן: "אין שום הוראה לא לדווח על שריפות בעוטף עזה, זה שקר בזוי"

על פי "תושבים לעתיד עוטף עזה", ארגון המסייע בכיבוי דלקות, השר לביטחון פנים הורה שלא להעביר לתקשורת דיווחים אלה כדי ליצור רושם של רגיעה באזור | דוברות כבאות והצלה הכחישה בתוקף, והציגה נתונים משנים קודמות שתומכות בטענתה

שטחים שרופים בתל גמה, נחל בשור, ליד היישוב רעים. 25 ביולי 2018 (דריו סנצ'ז  פלאש90)
שטחים שרופים בתל גמה, נחל בשור, ליד היישוב רעים. 25 ביולי 2018 (דריו סנצ'ז פלאש90)
שי ניר

דוברות כבאות והצלה הודפת טענות כי בשבוע האחרון לא דיווחה על שריפות בנגב המערבי שנגרמו מבלוני תבערה בשל הנחיה או הוראה שקיבלה מהדרג הפוליטי.

סימני שאלה בנוגע לדיווחי כבאות והצלה, הגורם המוסמך היחיד לקבוע מה גורם השריפות, החלו להגיע בשל הודעות דובר צה"ל על תקיפה של חוליות מפריחי בלוני תבערה ברצועת עזה בשבוע האחרון. בימים ראשון עד שלישי דיווח דובר צה"ל, מדי יום, כי כלי טיס של צה"ל ביצע תקיפה לעבר חוליית מחבלים ששיגרה בלוני תבערה מצפון רצועת עזה לעבר שטח מדינת ישראל.

בראיון שהעניק אתמול לרדיו דרום טען איתי לביא, תושב עוטף עזה, אמר כי מספר השריפות כתוצאה מטרור העפיפונים ירד משמעותית, אך טען שהתקשורת מדווחת כי "השקט נשמר בעוטף עזה" וזאת מאחר שדוברות כיבוי והצלה קבלה הנחיה שלא להעביר דיווחים.

"בערך מיום ראשון שעבר, אחרי המתקפה הגדולה על עזה, אנחנו לא שומעים כלום בתקשורת על שריפות והגדילו לעשות ביום שני, ואני יכול להגיד כאן, במכוון, וילנסקי וברדוגו בגלי צה"ל ועוד כמה תכניות, 'השקט נשמר בעוטף עזה'. כלומר אין שריפות ואין כלום. ראשון, שני, שלישי, אמר".

לדברי לביא, בבירור שערך ארגון "תושבים לעתיד עוטף עזה", "התברר שיצאה הוראה מלמעלה, גורמים מסמכים מרשויות כיבוי אש וחברי כנסת אומרים שזה גלעד ארדן, שנתנו הוראה לכיבוי האש לא לפרסם שריפות. למה לא לפרסם? כי זה פוגע במורל, זה נותן לחמאס הרגשה של ניצחון. בקיצור יש כל מיני פרשנויות למה ניתנה הוראה כזו. אותנו זה הרגיז".

בדוברות כבאות והצלה הגיבו בזעם לטענות, ומסרו כי לא היה כל שינוי במדיניות דיווח על שריפות או על הגורם להצתתן וכי לא ניתנה כל הנחיה בנושא. על פי הודעת כבאות והצלה, פרסום הנתונים לתקשורת מתבצע פעמיים ביום בשעות קבועות.

בנוסף, פרסמה דוברות כבאות והצלה נתוני שריפות מחודשים מקבילים בשנה שעברה, טרם נכנסו בלוני ועפיפוני התבערה למערכה, והציגו תמונה של מאות שריפות. בחודש יוני 2017, למשל, היו בגזרת העוטף 546 שריפות ובחודש יולי העוקב היו 447 שריפות.

השר גלעד ארדן הגיב גם הוא בחריפות לטענות נגדו. בחשבון הטוויטר האישי שלו כתב ארדן כי "מדובר בשקר בזוי ומתועב שלא ברור מה המניע שלו. אין שום הוראה ושום התערבות בדיווח על השריפות וזו הכפשה עלובה כנגד לוחמי האש שמסכנים את חייהם יום וליל ועושים הכל כדי להתמודד עם השריפות וההצתות בעוטף עזה. לא מבין את הרשעות של מי שממציא שקר כזה".

מאז כניסתו לתוקף של הסכם ההבנות בין ישראל לחמאס להרגעת השטח בסוף השבוע האחרון, נרשמה ירידה משמעותית בהיקף השריפות שנגרמו מהפרחת בלוני תבערה מרצועת עזה לשטח ישראל. ביום שבת נרשמה שריפה אחת שנגרמה מהצתת בלון תבערה, בימים ראשון ושני דיווחה דוברות מחוז דרום של כבאות והצלה כי אמנם עסקו בכיבוי שריפות, עניין שבשגרה בחודשי הקיץ, אך לא נמצאו סימנים לכך שמקורן בבלוני תבערה. ביום שלישי דווח על חמש שריפות בנגב המערבי, שרק שתיים מתוכן באזור נחל עוז נגרמו מבלוני תבערה. אתמול (רביעי) טופלו עשר שריפות בסיוע של צה"ל, קרן קיימת לישראל ורשות הטבע והגנים ורק שריפה אחת מתוכן באזור בארי נגרמה מהצתת בלון תבערה.

לשם ההשוואה משבוע הקודם מימים שלישי עד שישי דווח על 42 שריפות בנגב המערבי שנגרמו כתוצאה מבלוני תבערה. בימים ראשון שני דווחו על 30 שריפות באותו אזור אך לא צוין שנגרמו מבלוני תבערה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!