דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

המשל והממשל (או בוקר טוב אדוני ראש הממשלה)

אז מה היה לנו?
המאייר פרסם קריקטורה (מצוינת!), העיתון הגיב מהר, חזק ובאופן אלגנטי והפסיק את עבודתו תוך 24 שעות (ליתר דיוק, מי שפרסם את הקריקטורה זה העיתון, אבל העיתון פיטר את המאייר).

הקריקטורה המדוברת
הקריקטורה המדוברת

בניגוד לאלפי המגיבים הזועמים והבורים שראו בחזיר פגיעה פגיעה ברגש היהודי וקראו למאייר "אנטישמי מטורף. אכול שנאה עצמית מתוסכל וממורמר" או האשימו "…החזיר זה אתה. והם באיור סך הכל נבחרים של עמך" (הציטוטים מצוטטים מ"הארץ") הכתבת(?) בערוץ 20 דווקא זיהתה את המקור ואולי אף את התמונות המתבקשות מהסרט המצויר (אם כי טעתה טעות מעניינת בתרגום הציטוט, כאשר תרגמה את "All animal are equal but some are more equal " ל-"כל בני האדם נולדו שווים, אך יש שווים יותר"). לכל אדם משכיל, ללא קשר לעמדתו הפוליטית, ברור מיד שלא מדובר בקריקטורה אנטישמית אלא בציטוט מוכר ומתבקש של ביקורת על משטר (ועוד ביקורות חריפה על המשטר הקומוניסטי, בסרט שהופק בשיאם של ימי המקארתיזם ולימים הסתבר שמי שמימן אותו ודחף את הפקתו היה לא אחר מאשר ה-CIA).

זה המקור מהסרט. כדאי להוסיף שבהקשר הזה, גם אצל האירופאים החזיר מייצג דבר גס ומלוכלך, בדיוק כמו אצל היהודים.

אגב, למרות שעל פי הכתבה, הצילום ששימש מקור לאיור הוא של אוליביה פיטוסי שפורסם ב"הארץ" נראה שדווקא הצילום של עמית שאבי מ-ynet הוא המקור המקורי. על המקור החזירי אין מחלוקת.

אוליביה פיטוסי
אוליביה פיטוסי
עמית שאבי
עמית שאבי

תגובה מעניינת שמובאת בגירסת ערוץ 20 היא של אחד, יועץ תקשורת, ש"השווה את האיור לאיור הראש הכרות של מוחמד, שפרסם השבועון הצרפתי שרלי הבדו, והוביל לפיגוע הירי במערכת העיתון".
ההשוואה מעניינת משתי בחינות. ראשית, כי בדומה למקרה שלנו, האיור אליו הוא מתכוון אינו לועג ופוגע לא במוחמד ולא במוסלמים אלא מבקר את הרצחנות של דאע"ש עורף הראשים כאשר הוא מציג אותו כורת את ראשו של מוחמד (מוחמד צועק: "אידיוט, אני הנביא מוחמד", והג'יהאדיסט עונה: "סתום את הפה, כופר"). מהבחינה הזאת, ההשוואה ביו האיורים כביקורת פוליטית ראויה ונכונה.


הנקודה השניה בעייתית יותר, כי היא מתייחסת לתמונה כאל סיבה, ולפיגוע ולהשמדת העיתון כתוצאה – צפויה והכרחית (ולכן, אין מנוס למערכת העיתון אלא להקדים ולפטר, כלומר להקריב את המאייר כדי למנוע פיגוע).
כמה אירוני הוא שב-1948 אכן עמד הג'רוזלם פוסט בפני גורל דומה כאשר מכונית תופת כמעט השמידה את הבניין על כל עובדיו. למרבה המזל, רק כמעט, והעיתון שרד יחד עם הבנין.
העיתון, שבאותם ימים נקרא "פלסטיין פוסט" היווה מטרה משום שהיה שופרה של התנועה הציונית באזניים זרות ואף תכנן  להוסיף מהדורה בשפה הערבית. לימים, הפך לסמרטוט אדום בפרצופם של ראשי הליכוד וסופו שנרכש באמצעות מולטי מליונרים  מהימין והפך לשופרו של נתניהו הרבה לפני "ישראל היום".

כשמשווים בין שתי התמונות, הצילום המקורי והאיור החזירי, קשה שלא לתהות שמא הכל כבר נאמר בצילום האיור בכלל מיותר. לא נותר אלא להזכר בבדיחה המצוינת שקראתי בספר "אפלטון ואתון נכנסים לבר" (ואשר ההתקלות בה אגב עלעול שכנעה אותי לרכוש את הספר) וכאילו נכתבה ממש עבורנו

אישה תובעת גבר על הוצאת דיבה ומאשימה שכינה אותה חזירה. האיש מורשע ונאלץ לשלם פיצויי נזיקין. בתום המשפט הוא שואל את השופט,
"האם פירוש הדבר אדוני שאני כבר לא יכול לקרוא לגברת הרדינג חזירה?"
השופט אומר: "נכון מאד."
"וזה גם אומר שאני לא יכול לקרוא לחזירה גברת הרדינג?"
"לא," אומר השופט. " אתה רשאי לקרוא לחזירה גברת הרדינג. אין בכך שום פשע."
האיש פונה לגברת הרדינג ואומר "בוקר טוב לך, גברת הרדינג."

בוקר טוב לשליטי הממלכה!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!