דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הממונה על ההגבלים העסקיים

שליחותה של הממונה / האם מותר לחברות עסקיות לקבוע ביניהן נהלים לגבי "גניבת" עובדים?

השאלה עלתה לדיון בהליך שימוע אצל הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בעקבות סעיפים בעייתיים שהתגלו בתקנון האתיקה של התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות

חופשה (צילום אילוסטרציה / Shutterstock)
חופשה (צילום אילוסטרציה / Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין הבהירה אמש (רביעי) כי אין למנוע תחרות על עובדים בין חברות מתחרות, וכי הסדרים כובלים המנוגדים לרוח זו עשויים להיות הפרה של חוק ההגבלים העסקיים – ועשויים להצדיק בעתיד צעדי אכיפה כנגד המפרים אותם.

ההבהרה ניתנה עם סגירת התיק כנגד התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל ושתי חברות המאוגדות בה. תקנון האתיקה של ההתאחדות אסר על סוכנויות לנסות 'לפתות' עובדים של חברות מתחרות לעבור לשורותיהן. חברת אמסלם תיירות ונופש בע"מ וחברת דיזנהאוז – בי.טי.סי. בע"מ ניסו לפיכך לאכוף את התקנות כנגד חברה נוספת, תלמה נסיעות ותיירות – אולם בעקבות כך מצאו עצמן בהליך המשפטי במסגרתו בחנה הרשות האם הפרו את חוק ההגבלים העסקיים.

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות ההגבלים העסקיים (צילום: תומר יעקבסון / ויקימדיה)
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות ההגבלים העסקיים (צילום: תומר יעקבסון / ויקימדיה)

בדצמבר 2017 פרסמה הנציבה כי היא שוקלת להטיל על ההתאחדות, ועל שתי החברות, וכן על נושאי משרה בהן, עיצומים כספיים בגין מעורבותם, כל אחד כפי חלקו, בקביעת 'קו פעולה אסור של איגוד עסקי ובפעולה על פיו'.

אמש החליטה לבסוף הממונה שלא לנקוט צעדי אכיפה, זאת מכיוון שבשנת 1991, בעת רישום ההתאחדות כעמותה ברשם העמותות, רשות ההגבלים הציגה בפני ההתאחדות מצג שווא לפיו כללי האתיקה אינם מהווים 'הגבל עסקי', וניתן לרשום אותם בתקנון – ובמשתמע אף לפעול על-פיהם.

בהמשך להודעת הממונה מדצמבר 2017 בדבר כוונתה לנקוט הליכים, התקיים בפניה הליך שימוע בסופו החליטה כי קיומן של נסיבות מיוחדות וחריגות מטות את הכף לכיוון אי נקיטת צעדי אכיפה. יחד עם זאת, הבהירה כעת הממונה באופן חד משמעי, כי הסדר דוגמת כללי האתיקה הנוגעים לתחרות על עובדים בתקנון ההתאחדות, אינו חוקי, ועובר על חוקי ההגבלים העסקיים, ולפיכך ייתכן שבעתיד ינקטו סנקציות כנגד גופים שיקבעו ביניהם תקנון דומה, או לא יתקנו את התקנון שלהן בהתאם להבהרתה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!