דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה

מגבירים את האור / 200 איש השתתפו אמש (ה') באירוע גאווה ראשון בלוד, משותף ליהודים וערבים

האירוע נערך על רקע שבוע של מחאה להט"בית וחקיקה שנויה במחלוקת בכנסת | ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ): "לחבריי בחברה הערבית אני אומר, אנחנו לא יכולים לבקש שוויון ולהפלות את המיעוט של החברה הלהט"בית שבתוכנו"

אירוע הגאווה הראשון בלוד. צילום: אדיר בן טובים
אירוע הגאווה הראשון בלוד. צילום: אדיר בן טובים

כ-200 בני אדם השתתפו אמש (חמישי) באירוע הגאווה הראשון בעיר לוד. האירוע, שהוגדר כאירוע גאווה מעורב יהודי-ערבי משך אליך משתתפים מהעיר לצד פעילים בערים נוספות. נאמנים להגדרתו כאירוע מעורב, מנחי הערב דיברו בעברית ובערבית. האירוע נערך תחת אבטחה כבדה והתקיים בשטח סטרילי אותו תחמה המשטרה עם עשרות שוטרים גלויים וסמויים מחשש להפרות סדר ולמעשי אלימות.

חוק הלאום הוא לא רק נגד יהודים אלא גם נגד להט"בים כי כשמדברים על 'אופי יהודי', אצל הימין הקיצוני זה יהודי בלי ערבי ואצל הדתי הקיצוני, כשהוא מדבר על 'אופי יהודי', זה אומר בלי להט"בים. אנחנו ביחד, באותו המקום, באותו הבור. לחבריי בחברה הערבית אני אומר, אנחנו לא יכולים לבקש שוויון ולהפלות את המיעוט של החברה הלהט"בית שבתוכנו

אחד הנואמים המרכזיים באירוע היה חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) שהוא הח"כ הערבי הראשון שהשתתף ונאם באירוע גאווה בעשרים שנות קיומם של אלה ברחבי הארץ, עובדה שגם מני האירוע התייחסו אליה. פריג' פנה בדבריו לחבר הכנסת לשעבר ניצן הורוביץ ולפעיל מרצ אבי בוסקילה ולפעילי המפלגה הנוספים והנאספים היהודים והערבים ואמר "אני גאה בכם. אני גאה בחברותי אתכם. מהיכרותי רבת השנים, אתם בני אדם למופת וזכותכם כמו שזכותו של כל אחד ואחד לחיות איפה שהוא רוצה, בדרך שהוא רוצה ובחר בה כמו כל אדם אחר כי אנחנו נמצאים במקום בו מאמינים שהאדם הוא במרכז וברגע שאומרים את זה אז כולם ללא שוני, מין או צבע – כולם שווים. אני כאן להזדהות אתכם, חבריי מהקהילה הגאה. אני בן למיעוט במדינת ישראל שממשיכה להגדיר את עצמה כדמוקרטית. חברים, דמוקרטיה זה שוויון. עיקרון השוויון הוא בסיס העל לדמוקרטיה ושלא ישתמשו בסיסמאות וברמת המעשים הם נמצאים במקום אחר. השבוע עברה סדרת חוקים בכל התהליך שאנחנו חווים בעשר השנים האחרונות. עבר חוק הפונדקאות שמפלה את חבריי מהקהילה הגאה, עבר חוק נגדי ונגד חבריי – חוק הלאום. ואני אומר לכם, חוק הלאום הוא לא רק נגד יהודים אלא גם נגד להט"בים כי כשמדברים על 'אופי יהודי', אצל הימין הקיצוני זה יהודי בלי ערבי ואצל הדתי הקיצוני, כשהוא מדבר על 'אופי יהודי', זה אומר בלי להט"בים. אנחנו ביחד, באותו המקום, באותו הבור".

ח"כ עיסאווי פריג'. צילום: אדיר בן טובים
ח"כ עיסאווי פריג'. צילום: אדיר בן טובים

פריג' המשיך בדבריו והתייחס גם לביקורת על היעדר תמיכה בחברה הערבית ללהט"ב ואמר: "לחבריי בחברה הערבית אני אומר, אנחנו לא יכולים לבקש שוויון ולהפלות את המיעוט של החברה הלהט"בית שבתוכנו. אי אפשר לקחת ולא לתת. אתה לא יכול לבקש יחס מכובד ולתת לאחר יחס דוחה. אי-אפשר, זכויות אדם זה לא חד-סיטרי. אני לא יכול להילחם עבורי ולאחר – לא. לנו כמיעוט וכבני אדם מגיע להיות שווים במדינתנו ואני אומר את זה בקול רם. כשאני מדבר על נרדף ורודף, אני לא רוצה שחבריי הערבים יהיו כמו חבר הכנסת אמיר אוחנה שביום רדפו אותו בחקיקה בחוק הפונדקאות ואחרי שלוש שעות הפך להיות רודף מעל במת הכנסת והציג את חוק הלאום. אני לא רוצה להיות שם ואני מצפה מחבריי הערבים להיות במקום הנכון – אם אני מבקש שוויון והכלה אני צריך להחזיר בהתאם. לסיום, אני גאה בכם. יחד נמשיך וננצח את החושך".

"לוד היא לא רק הבית שלנו, אלא הרבה מעבר לכך", כתבו המארגנים בדף ההזמנה למצעד בפייסבוק. "בשנים האחרונות הפכה לוד לאחת מהזירות החברתיות הבולטות בארץ, ולא בכדי, בבית שלנו גרים וגרות כולן.ם: ערבים, דתיים, אתיופים, רוסים, ושאינם. בכולן.ם אותם קולות שדממו, אלו שלא ידעו איך לומר. שהושתקו. שפחדו.

הבית שלנו הוא הבית שלכן.ם, אחינו ואחיותינו בפריפריה החברתית של ישראל. ברמלה, לוד, קריית מלאכי, שדרות וכן, גם בבית"ר עילית ואום אל פחם. מעתה, יש לכן.ם קול. אתן.ם הן.ם אנחנו, ואנחנו, כולנו יכולים".

המארגנימ/ות התייחסו גם לאירועי השבוע האחרון וכתבו כי "בימים אלו קשה להתעלם מהאירועים האחרונים והצעות החוק המתגבשות היום ופוגעות פגיעה אנושה בקהילה שלנו ובזכויות הפרט בכלל. וודאי לא רק בלוד. אין לנו אלא לשער כיצד חווה זאת יוסף. כיצד חווה זאת יוסוף. עבורם פונדקאות היא עוד חלום שעדיין לא חלמו. עבורם החלום הוא פשוט רק אהבה" והוסיפו כי "עבור כל אלו, נזעק בגאווה ותקווה. לא נתפשר, לא נשפיל ראש, נעמוד כולנו, להט"בים, נציגים מכל המגזרים, צעירים ומבוגרים, מכל השכבות המוחלשות, מכל הארץ, ברוב הארץ. נאמר די".

אירוע הגאווה הראשון בלוד. צילום: אדיר בן טובים
אירוע הגאווה הראשון בלוד. צילום: אדיר בן טובים

אירוע הגאווה בלוד התקיים על רקע מכתב הרבנים ההומופובי שפורסם אתמול, עליו חתמו יותר ממאה רבנים כגיבוי למתקפה נגד רב העיר ירושלים אריה שטרן שהקלטה של דבריו פורסמה בתחילת השבוע בתאגיד השידור הציבורי "כאן". בהקלטה נשמע שטרן יוצא נגד הקהילה הגאה כשאמר כי "יש איסור לקיים את המציאות הזו של הלהט"בים בכלל, אבל אף אחד לא מדבר על כך שבעצם מגדלים פה או גורמים להולדת ילדים שנכנסים לחיים מאוד מוזרים ולא טבעיים, של חיים בלי אבא ואימא".

מכתב הרבנים עליו חתומים בין היתר גם צבי טאו, דב ליאור, חיים שטיינר, שלמה אבינר, גדעון פרל, אליקים לבנון, שמואל אליהו, שמואל טל, מנחם בורשטיין, איתן אייזמן, יהושע שפירא, יגאל לוינשטיין, אורי שרקי, שלמה רוזנפלד, ועוד עשרות רבני ערים וישובים וראשי ישיבות, התפרסם ביוזמת ארגון רבני דרך אמונה, נאמני הרבנות הראשית ומרכז ליב"ה.

במכתבם, הביעו הרבנים תמיכה בדבריו של שטרן, וכתבו כי הוא "דיבר בעוז ובפשטות את האמת הנצחית של תורתנו הקדושה, ואת הנורמליות האנושית, איתה מזדהה הרוב הבריא במדינת ישראל שמזועזע מההתגרות ואובדן הדרך של ארגוני התועבות, לעשות מצעדים חצופים בערי ישראל ועוד הגדילו לעשות ולערוך מצעדי תועבה אלו ביום תשעה באב שהוא יום אבל לאומי על חורבן בית המקדש, שבין היתר חרב על גילוי עריות ושנאת חינם".

הרבנים גם מחו על מה שהגדירו כ"התנהלות האלימה של ארגוני הלהט"ב, של סתימת פיות ומתקפה חריפה נגד כל מי שתומך במשפחה" והוסיפו כי "הטרור האגרסיבי המלווה בשטיפת מוח תקשורתית השכם והערב על מנת להכשיר את הלבבות כאילו יש כאן איזשהו מושג של 'משפחה' ולהרוס את מושג המשפחתיות ולהפוך את הסוטים לגיבורים, לא יצלח, כמו גם הניסיון לסתום פיות של רבנים ואנשים שפויים ולהפוך אותם לקיצוניים והזויים".

ממרכז ליב"ה, ממארגני המכתב, הוסיפו כי "לא מפתיע לראות את ההתגייסות המהירה של מעל 200 רבני ישראל לתמיכה ברב אריה שטרן ובחיזוק המשפחה הבריאה והנורמלית, רבני ישראל מבטאים את עמדת הרוב הבריא בישראל, שסולד מכל המסע האלים וההיסטרי שמתנהל בשנים האחרונות ובפרט בשבוע האחרון, להרס המשפחה והמשכיות הדורות. הבריאות תגבר על האלימות הלהט"בית והרוח המשוגעת הזו תחלוף, והמשפחה בישראל תמשיך בע"ה כסלע איתן מול כל הנסיונות לפרק אותה, להמשיך את קיומו של עם ישראל בבריאות ובנורמליות".

מצעד הגאווה בירושלים 2016 (צילום: גילי יערי / פלאש90).
מצעד הגאווה בירושלים 2016 (צילום: גילי יערי / פלאש90).

בתגובה למכתב פנתה חברת הכנסת סתיו שפיר לנערים שלומדים אצל אותם רבנים: "אתם לא סוטים. אתם מופלאים, אתם אנשים טובים, חזקים, אוהבים והכי חשוב שווים. אסור להתעכב אפילו דקה על המילים הקשות של הנהגה שאיבדה שליטה ומנסה בכוח לגרור אותנו עשרות שנים אחורה. החברה הישראלית התעוררה. תתמודדו".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הגיבה גם היא למכתב: "במקום לקרוא לאחדות, הרבנים מנסים לנכס את הגדרת המושג משפחה ולקבע מה נורמטיבי ומה סוטה. הגיע הזמן שיכירו שגם בציונות הדתית יש הומואים, לסביות בי וטרנסג'נדרים ושום מכתב לא ישנה את היותם נורמטיבים לחלוטין ורוצים לחיות חיים מלאים ושווים מחוץ לארון. הציבור הישראלי מאס בפילוג ורוצה חקיקה שוויונית שתבטיח את מה שכבר ברור לרוב: משפחה נורמטיבית ואוהבת לא נמדדת בנטיה מינית או זהות מגדרית".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) מסרה: "הרבנים של הציונות הדתית, ולא לראשונה, מתנהגים כמי שמאבדים את העשתונות. כמי שרואה חשיבות גדולה בשמירה על תודעה יהודית ודתית, אני רואה בכאב גדול כיצד מורי הדרך הרוחניים לא מחמיצים הזדמנות לאבד עוד ועוד ציבורים. קהילת הלהט״ב נוכחת, קיימת והשמיעה את קולה בביטחון. רבים ורבות מהם בני ובנות הציונות הדתית, רבים מהם מתעקשים להמשיך להיות דתיים. אבל כשמסיתים ומפלגים, כשקוראים לאנשים המעולים האלה ״סוטים״ זהו אובדן הדרך של כל ערך אנושי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!