דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הבנות עם רוסיה על הגולן -- האומנם?

ההתפתחויות האחרונות בדרום סוריה מטילות ספק אם אכן יש הבנות בין ישראל לבין רוסיה, ואם יש – האם הם טובות לישראל.
בשורה התחתונה מדובר על עסקה ועל פיה ישראל תרשה לצבא אסד לחזור לגולן ולדרום סוריה, ובתמורה איראן תצא מסוריה.
הבעיה היא שצבא אסד אכן חוזר לגולן ולדרום סוריה, אבל איראן רק מנסה לחזק את מעמדה בסוריה. בבירורים בין ישראל לבין רוסיה ניסתה רוסיה לשכנע את ישראל כי איראן תעמוד במרחק 100 ק"מ מגבול ישראל. פירוש הדבר שישראל תסכים שאיראן תציב טילים בק"מ ה-101…
בשורה התחתונה – תמורת הסכמת ישראל שאסד יתפרש בגבול הגולן, ישראל תיתן את ברכתה לחיזוק הקשת השיעית.
ישראל הסבירה כי הפילה את המטוס הסורי בדרום הגולן מכיוון שחדר לשטח ישראל, אבל אפשר להבין זאת כאיתות כי לא תרשה לאסד להתפרש על גבולה, אם איראן נשארת, ומתחזקת, בסוריה.
אפילו נניח כי יש הסכם, או הבנות עם רוסיה, הרי זה הסכם לא טוב, מכמה סיבות: ראשית, אסד של היום אינו אסד של פעם. ההנחה כי הוא יחזיק את הגבול "כמו פעם" טעונה הוכחה כי צבא אסד נחלש מאוד, יש בו חדירה עמוקה של גורמים איראניים שיעים, ובכלל זה חיזבאללה, וכבר יש עדויות שגורמים איראניים השתתפו בלחימה בדרעא במדים סוריים, וכך יהיה גם בעתיד. הכלל הוא – שאי אפשר להאמין לאיראן ולשיעים. הם תמיד ינסו להונות.
שנית, אסד לא יוותר על "איחוד סוריה", וכדי "לאחד את סוריה" הוא צריך אויב משותף. האויב המשותף הקלסי הוא ישראל, והרטוריקה של אסד ושל גורמים חשובים באופוזיציה הסונית לא וויתור מעולם על שלילת הקשר עם ישראל. אפילו "הכומתות הלבנות" שישראל הצילה מציפורניו של אסד סרבו להודות לה, ולהודות כי ישראל הצילה אותם.
אסד כבר מדבר על החזרת הגולן, ושליח האום דה מיסטורה, תומך בו. אסד מסרב לאשר את הסדרי הפרדת הכוחות בגולן, פירוש הדבר כי הוא מתכנן חזית נגדנו שם . יש לחשוש כי אם יקימו כאילו ממשלת הסכמה לאומית בדמשק, היא מיד תדרוש את הגולן, ותהיה לזה תמיכה בינלאומית "כדי לסייע לסוריה להתייצב."
הכוח היחיד בסוריה שאמר בפה מלא כי הגולן לא מעניין אותו, וכי הוא מוכן גם להכיר במדינה יהודית היו הכורדים, אבל איש לא התייחס אליהם.
הסכמת ישראל לפריסת כוחות אסד בדרום סוריה עומדת בניגוד לקשרי הידידות שרקמה עם הסונים בדרום המדינה. הם סייעו בשמירת השקט בגולן. כעת הם חשים תחושות בגידה. טילים של דאעש נפלו על הכינרת. יש לקוות כי זאת הייתה רק טעות, אבל יש לקחת בחשבון כי זה איתות כי אם ישראל בונה את בטחונה על אסד, הסונים יחשיבו את ישראל כחלק מן המערך הפועל נגדם.
התיאום עם רוסיה חשוב מאוד, וזהו נכס בידיה של ישראל, אבל יש להיזהר שלא לעשות שגיאות קשות בסוריה שיזעזעו את השקט היחסי שזכינו לו לאורך השנים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!