דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חופשה בישראל / עוד 1,000 עובדים זרים לענף המלונאות: חשש מהקפאת השכר בענף

החלטת ממשלה שתאושר היום תתיר את הבאת העובדים לישראל כחדרנים, בנימוק של הוזלת מחירי הנופש בישראל | המעסיקים מתלוננים על חוסר בעובדים ישראלים, אך כשהממשלה ניסתה לעודד העסקת ישראלים בענף זה דווקא הצליח

עובדת משק בבית מלון (צילום אילוסטרציה: משה שי/ פלאש90)
עובדת משק בבית מלון (צילום אילוסטרציה: משה שי/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בישיבת הממשלה היום (ראשון) צפוי משרד החקלאות לבקש לאשר הבאתם של עד אלף עובדים זרים שיעבדו כחדרנים בענף המלונאות. בהצעת ההחלטה נטען כי הצעד יוביל להוזלת מחיר הנופש  בישראל. עם זאת, ייתכן שדווקא ריבוי העובדים הזרים הלא-חוקיים כיום בענף מקשה על עליית השכר בו, ומונע כניסתם של עובדים ישראלים אליו.

בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי כוח האדם מהווה כ-40% מהוצאות התפעול של ענף התיירות, ומהווה את אחד האתגרים הקשים של הענף – שישנו קושי מיוחד במציאת כוח אדם מקצועי למקצוע החדרנות, זאת על אף מאמצים רבים של המלונאים והממשלה למשוך למקצוע עובדים ישראלים, ו"על אף נכונות לשלם שכר גבוה משכר המינימום".

ב-2007 נערך מבצע 'עובדה' לשילוב עובדים ישראלים בענף, ובמסגרתו הוקצו כ-65 מיליון שקלים לטובת מענקים לעובדים שיתמידו בענף. על פי דו"ח ועדת אקשטיין לנושא מדיניות העסקת עובדים לא ישראלים במשק, שוברי המענקים מוצו במלואם, אולם – למרות המחסור החמור בכוח אדם עליו מתלוננים המעסיקים – שכר המועסקים הישראלים נותר מהנמוכים במשק. הדו"ח התייחס לכך שבענף מועסקים כבר היום עובדים זרים רבים שאינם חוקיים, אשר מונעים את עליית השכר בו ומקשים על עובדים ישראלים, בין היתר בני המגזר הבדואי בנגב, להכנס אליו. על פי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע לעובדי הענף ב-2016 היתה כ-7,270 ש"ח.

"אין כל הצדקה להעסקת עובדים זרים חוקיים בענף שירותי האירוח בכלל ובאילת בפרט, משום שעובדים ישראלים יכולים להחליף אותם בנקל" קבע דו"ח אקשטיין בספטמבר 2007 כשהוא מתבסס על הצלחת מבצע עובדה באותה שנה. "זאת ועוד, משקל עלות העבודה בסף ההוצאות של בתי המלון עומד על כ-42%, וגם אם נניח כי כל העובדים הזרים הלא-חוקיים בענף שירותי האירוח והאוכל מועסקים בבתי מלון בשכר מינימום, הרי החלפתם בעובדים ישראלים בשכר השווה אפילו לשכר הממוצע למשרת שכיר לא הייתה מביאה להאמרת ההוצאות של בתי המלון אלא בכ-5% בלבד".

בדברי ההסבר של ההצעה העולה מחר נטען כי מבצע עובדה דווקא נכשל, וכי לקחו בו חלק עובדים בודדים בלבד, דבר אשר הוביל להחלטת משרד התיירות לבטל את ההסעות ששכר על מנת להביא עובדים מהיישובים הבדואיים למרכזי התיירות.

העובדים יובאו במסגרת הסכם בילטרלי עם מדינה אחרת שתבחר על ידי צוות בינמשרדי אשר יקבע גם את התקנות, הקריטריונים והאופן לגיוסם, באופן שיצמצם את האפשרות לגביית דמי תיווך מהם שלא כחוק. להבדיל מהעובדים הזרים בענף הבניה, הכבולים לחברות הבניה הזרות בהן הם עובדים, היתרי העבודה שיקבלו עובדי ענף המלונאות הזרים יאפשרו להם לעבור בין בתי מלון שלהם היתרים להעסקתם.

עוד מציעה ההחלטה כי במידה בסוף שנת 2020 יעמוד שיעור העובדים הלא ישראלים במגזר העסקי על שיעור של 8.5% ביחס לעובדים הישראלים, בהתאם להודעה של הממונה על התקציבים באוצר למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, יוקטנו המכסות בענף התיירות בתיאום עם המשרדים השונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!