דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכתב הרבנים

בדיקת 'דבר ראשון' / בעקבות המכתב ההומופובי: הגופים בשמם כתבו הרבנים מגיבים

החתומים הבליטו את שייכותם למוסדות ציבור, אך חלק מהגופים טענו כי אין להם כל תפקיד רשמי | מרבית הגופים שהגיבו לפניית 'דבר ראשון' התנערו ממסמך השנאה לקהילה הלהט"בית | המשטרה: "רואים בחומרה את התבטאות רב המשטרה, הנושא יטופל במישור המשמעתי"

שלט במצעד הגאווה, שמכוון כלפי הומופוביה דתית: "לא תשנא את אחיך בלבבך" ויקרא 19:17 . הציטוט המקראי על רקע דגל הגאווה. מצעד הגאווה באשדוד, ישראל, 21 ביוני 2013 (מתוך: ויקיפדיה).
שלט במצעד הגאווה, שמכוון כלפי הומופוביה דתית: "לא תשנא את אחיך בלבבך" ויקרא 19:17 . הציטוט המקראי על רקע דגל הגאווה. מצעד הגאווה באשדוד, ישראל, 21 ביוני 2013 (מתוך: ויקיפדיה).
שי ניר

תוך הסערה הציבורית בנושא זכויות הלהט"ב פרסמו בשבוע שעבר (חמישי) שורה של רבנים, נושאי משרות ציבוריות בשמם ובתפקידם, גילוי דעת נגד קהילת הלהט"ב, מאבקה לזכותה לשוויון ובין השאר הזכות להקים משפחה בישראל. במסמך השנאה אותו פרסמו הרבנים "בשם הנורמליות האנושית", כדבריהם, כתבו כי הפגנות הלהט"ב הן "מצעדי תועבה" ואת מאבק הלהט"ב לזכויות כינו "הטרור האגרסיבי המלווה בשטיפת מוח תקשורתית" שנועד "להפוך סוטים לגיבורים".

לפניית 'דבר ראשון' לגופים השונים ולשאלה האם חתימת הרב תואמת את עמדת הגוף אותו הוא מייצג ואם החתימה נעשתה בסמכות וברשות, קיבלנו את התגובות הבאות:

ממשטרת ישראל נמסר כי המשטרה "איננה נוקטת עמדה בשום נושא של מחאה או הפגנה לגיטימית. משטרת ישראל פועלת לאורך כל ימות השנה לאישור ואבטחת הפגנות ומחאות ולמימוש הזכות הדמוקרטית של כל אזרח נורמטיבי לחופש הביטוי. על מנת לאפשר זאת, לא ראוי כי שוטר ישתתף בשיח הציבורי באופן פעיל ויאפשר למשטרה להתנהג בנטראליות הנדרשת בכל נושא, כראוי במדינה דמוקרטית. אנו רואים בחומרה חריגות בתחום זה, בוודאי באשר לקצינים. הנושא יבורר ובכפוף לממצאים – יטופל במישור המשמעתי".

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "הרב הילר איננו משמש כרב העיר הוד השרון אלא כרב שכונה וחתימתו על מסמך גילוי הדעת איננה בסמכות ואיננה ברשות ו/או בתיאום העירייה. יתר על כן, עמדת הרבנים המוצגת במסגרת גילוי הדעת איננה עמדת עיריית הוד השרון הרואה בכל אדם כבעל זכות יסוד לחיות את חייו בשוויון מלא. ביום שישי האחרון (27.7) קיימה עיריית הוד השרון, זו השנה השנייה ברציפות, את אירוע הקהילה הגאה בעיר, אירוע זה העוסק בפלורליזם וסובלנות הוא המייצג את עמדת העירייה ואין לנו אלא להצר ולגנות כל התבטאות שאיננה תואמת ערכים אלו ואין לה מקום בחברה דמוקרטית ובוודאי שלא בעירנו הוד השרון".

תגובת נשיא הטכניון, פרץ לביא: "הרב אלעד דוקוב משמש כרב בית הכנסת הפועל בטכניון ואיננו "רב הטכניון", תואר שממילא אינו קיים. חתימתו על מכתב הרבנים משקפת את דעתו האישית בלבד ולא את עמדת הטכניון. הרב דוקוב נקרא לסדר על כך שלא הבהיר את הדברים כנדרש והתיימר לדבר בשם הטכניון.

"נדגיש כי מכתב הרבנים עומד בסתירה מוחלטת לרוח הטכניון, הדוגל בשוויון מלא לכל אדם, ללא קשר להשתייכותו החברתית, הדתית והתרבותית. בטכניון לומדים ועובדים סטודנטים, עובדים וחברי סגל חברי הקהילה הלהט"בית ואנו תומכים בהם ובמשפחותיהם באופן מלא.

"הטכניון משמש דוגמה ומופת לסובלנות בחברה הישראלית ואנו נחושים להמשיך ולפעול ברוח זו גם בעתיד".

מדני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות נמסר כי "מועצת המכינות והמכינות החברות בה מחויבות לאמנת נס הרים שקיבלו על עצמן במרץ 18. באמנה נקבעו בסעיף ז' כללי השיח, ומשכך מכתב הרבנים אינו מוסכם ואיננו מבטא עמדה מוסכמת מטעם מועצת המכינות".

מהמועצה האזורית גולן נמסר בנוגע לחתימתו של רב המושב 'אבני איתן' על גילוי הדעת של הרבנים כי "למועצה אזורית גולן אין עמדה בנושא. המועצה מעולם לא קיימה דיון ואין כוונה לקיים דיון כזה. כלל תושבי המועצה ב-32 יישובים דתיים וחילונים, ימין ושמאל, ותיקים וחדשים חיים בהרמוניה קהילתית בגולן תוך סולידריות, שיתוף, קבלה, שיוויון והכלה. אלה הערכים שמובילים את קהילת הגולן ואת מועצה אזורית גולן".

מהמועצה האזורית לכיש נמסר כי המועצה "לא דנה בנושא וכל תושב ודעתו האישית".

ממשרדו של מנכ"ל מועצת באר טוביה נמסר כי "המועצה הינה מועצה המכבדת ערכים של פלורליזם, סובלנות וכבוד האדם. עמדתו האישית של הרב נעמן, אשר לא הוצגה או נשמעה בפני שום גורם במועצה, היא עמדתו האישית ואינה מייצגת לא את עמדת המושב ולא את עמדת המועצה".

מהמועצה האזורית עמק המעיינות נמסר כי "הרב שלמה אזואלוס פועל במסגרת המועצה הדתית שהינה רשות נפרדת העומדת בפני עצמה. מבירור שערכנו איתם, עולה כי חתימתו של הרב היא על דעתו בלבד. המועצה האזורית עמק המעיינות היא מועצה של כל תושביה ומכבדת כל תושב באשר הוא".

מהמועצה האזורית מבואות החרמון נמסר: "הרב מאיר אוחנה משמ כרב המושב יובל, ואין הוא מוסמך לייצג את האזור אם אכן חתם כל על העצומה. דעותיו של הרב אוחנה בנושא האמור, הינן עניינו הפרטי, חתימתו על העצומה האמורה נעשה על דעתו בלבד וללא כל בקשת או קבלת אישור מראש המועצה או מגורם אחר כלשהו במועצה. בעניין זה יזומן הרב אוחנה לשיחה בפני ראש המועצה. המועצה הביעה את תמיכתה במאבקה של קהילת הלהט"ב למען שוויון בנושא פונדקאות, תמיכה אשר באה לכדי ביטוי בהשתתפותם של מד"צים ובני נוער בהפגנות התמיכה בת"א.

בעיריית קרית גת, בעיריית ירושלים ובמשרד החינוך בחרו שלא להגיב לדברים.

טרם נמסרו התגובות הבאות, במידה ויתקבלו הן יצורפו לידיעה:

  • משרד הביטחון
  • מוא"ז דרום השרון
  • מועצה מקומית מזכרת בתיה
  • צפת
  • עיריית לוד
  • מוא"ז חבל מודיעין
  • מועצה מקומית קרית עקרון

***

בין הרבנים שחתמו על גילוי הדעת ניתן למצוא כאלה העומדים ומשמשים בתפקידים ציבוריים כמו רבנים של מוסדות המשתייכים למשרד החינוך, רב מחוז חוף של משמר הגבול, רבנים העומדים בראש גופים הנתמכים ומפוקחים על ידי משרדי הביטחון והחינוך כמו ישיבות הסדר ומכינות קדם צבאיות, רבני ערים, שכונות, מועצות אזוריות של ישובים בעלי צביון חילוני או מעורב בדתיים וחילוניים וגם רב שהתהדר בתואר "רב הטכניון".

במכתבם, הביעו הרבנים תמיכה ברב העיר ירושלים אריה שטרן שהקלטה של דבריו פורסמה בתחילת השבוע בתאגיד השידור הציבורי "כאן". בהקלטה נשמע שטרן יוצא נגד הקהילה הגאה כשאמר כי "יש איסור לקיים את המציאות הזו של הלהט"בים בכלל, אבל אף אחד לא מדבר על כך שבעצם מגדלים פה או גורמים להולדת ילדים שנכנסים לחיים מאוד מוזרים ולא טבעיים, של חיים בלי אבא ואימא". לדברי הרבנים, שטרן "דיבר בעוז ובפשטות את האמת הנצחית של תורתנו הקדושה, ואת הנורמליות האנושית, איתה מזדהה הרוב הבריא במדינת ישראל שמזועזע מההתגרות ואובדן הדרך של ארגוני התועבות, לעשות מצעדים חצופים בערי ישראל ועוד הגדילו לעשות ולערוך מצעדי תועבה אלו ביום תשעה באב שהוא יום אבל לאומי על חורבן בית המקדש, שבין היתר חרב על גילוי עריות ושנאת חינם".

הרבנים גם מחו על מה שהגדירו כ"התנהלות האלימה של ארגוני הלהט"ב, של סתימת פיות ומתקפה חריפה נגד כל מי שתומך במשפחה" והוסיפו כי "הטרור האגרסיבי המלווה בשטיפת מוח תקשורתית השכם והערב על מנת להכשיר את הלבבות כאילו יש כאן איזשהו מושג של 'משפחה' ולהרוס את מושג המשפחתיות ולהפוך את הסוטים לגיבורים, לא יצלח, כמו גם הניסיון לסתום פיות של רבנים ואנשים שפויים ולהפוך אותם לקיצוניים והזויים".

בתגובה למכתב פנתה חברת הכנסת סתיו שפיר לנערים שלומדים אצל אותם רבנים: "אתם לא סוטים. אתם מופלאים, אתם אנשים טובים, חזקים, אוהבים והכי חשוב שווים. אסור להתעכב אפילו דקה על המילים הקשות של הנהגה שאיבדה שליטה ומנסה בכוח לגרור אותנו עשרות שנים אחורה. החברה הישראלית התעוררה. תתמודדו".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הגיבה גם היא למכתב: "במקום לקרוא לאחדות, הרבנים מנסים לנכס את הגדרת המושג משפחה ולקבע מה נורמטיבי ומה סוטה. הגיע הזמן שיכירו שגם בציונות הדתית יש הומואים, לסביות בי וטרנסג'נדרים ושום מכתב לא ישנה את היותם נורמטיבים לחלוטין ורוצים לחיות חיים מלאים ושווים מחוץ לארון. הציבור הישראלי מאס בפילוג ורוצה חקיקה שוויונית שתבטיח את מה שכבר ברור לרוב: משפחה נורמטיבית ואוהבת לא נמדדת בנטיה מינית או זהות מגדרית".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) מסרה: "הרבנים של הציונות הדתית, ולא לראשונה, מתנהגים כמי שמאבדים את העשתונות. כמי שרואה חשיבות גדולה בשמירה על תודעה יהודית ודתית, אני רואה בכאב גדול כיצד מורי הדרך הרוחניים לא מחמיצים הזדמנות לאבד עוד ועוד ציבורים. קהילת הלהט״ב נוכחת, קיימת והשמיעה את קולה בביטחון. רבים ורבות מהם בני ובנות הציונות הדתית, רבים מהם מתעקשים להמשיך להיות דתיים. אבל כשמסיתים ומפלגים, כשקוראים לאנשים המעולים האלה ״סוטים״ זהו אובדן הדרך של כל ערך אנושי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!