דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
21.7°תל אביב
  • 18.4°ירושלים
  • 21.7°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 19.1°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / שעות עבודה רבות באות על חשבון שעות עם המשפחה, ולא תורמות ליעילות

הגיע הזמן שמעסיקים בארץ יקדישו יותר מחשבה לאיזון בין עבודה לבית | נכון, זה יכול להיות בתהליך ארגון מחדש ארוך ולא פשוט, אבל התוצאות - גם לעובד וגם למעסיק - מצדיקות את המאמץ

איש עסקים עובד במהלך חופשה (צילום: shutterstock)
איש עסקים עובד במהלך חופשה (צילום: shutterstock)
מורן זיסר
מורן זיסר
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

לאחרונה נחשפו תנאי עבודה מזעזעים במפעל אמזון בסין. דו"ח שפרסם ארגון לזכויות עובדים, חשף כי העובדים במפעל נדרשו לעבוד יותר מ-100 שעות עבודה נוספות בחודש, תוך הפרה של חוקי העבודה בסין, שמתירים 36 שעות עבודה נוספות בחודש, ועבר על חוקי עבודה ובטיחות סיניים נוספים. הדו"ח אף האשים את מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, בכך שהפך לאיש העשיר בעולם, על חשבון  העובדים האומללים.

אמזון היא לא החברה הראשונה, או היחידה, שהחליטה להוריד את העלויות שלה באמצעות ייצור במדינות שבהן התנאים והשכר נמוכים. כבר ב1997 דוחות של ארגוני זכויות אדם האשימו את נייקי בניצול של עובדים והעסקתם בתנאים מחפירים. החברה סבלה מחרם צרכנים, וירידה של כ-70% ברווחים במשך שבע שנים עקב החשיפות. לעיתים קרובות צפים דוחות על חברות מתחומים שונים, בהם נחשפים מחדלים רבים הקשורים לתנאים של עובדים.

נדמה כי תפיסה ארגונית וניהולית כזו מתאימה לשנים החשוכות של תנאי עבודה מחפירים שאפיינו את המהפכה התעשייתית, אך קיימים ארגונים רבים גם בארץ, שהתנאים בהם שגם הם טעוני שיפור.

על פי ה-OECD, ישראל נמצאת במקום נמוך מאוד ביחס לאיזון בין בית לעבודה. בישראל עובדים כמעט ארבע שעות מעל ממוצע המדינות בארגון – 40.5 שעות לעומת 36.8 שעות בשבוע. השעות הרבות שהעובד נדרש להשקיע במקום העבודה, הן שעות שבאות על חשבון הזמן של העובד עם משפחתו. בנוסף, מחקרים טוענים כי יעילות העבודה לא עולה כתוצאה משעות עבודה רבות.

מחקרים רבים מתחום הפסיכולוגיה, מראים כי לדרישות הגבוהות בעבודה ובבית יש קשר ישיר לתשישות, הכוללת עצבנות יתר, חולי, כאבים ועייפות תמידית. תופעות אלה גורמות לירידה בתפוקה של העובד וביעילות שלו. במידה והתסמינים הללו מחמירים, הם עלולים להגיע לכדי דיכאון וחרדה.

איזון בית-עבודה הוא מושג הכולל היבטים רבים: הסדרי תעסוקה גמישים ובהם משרות חלקיות, הסדרי עבודה מהבית ועוד. מעסיקים אף יכולים להחליט על חופשות יזומות, להקפיד על מקסימום שעות עבודה ביום וליצור סביבת עבודה המעודדת עובדים לעבוד במסגרת השעות הקצובה שלהם.

האפקט שנוצר בעקבות השימוש הנכון בשיטות של איזון בית ומשפחה יוצר גישה חיובית כלפי הארגון מצד העובד. מחקר שנערך באירופה בשנת 2017, הראה כי עובדים מרוצים נוטים פחות לרצות לעזוב את הארגון, להיעדר מעבודה מסיבות שונות ורמת הלחץ שלהם יורדת. בנוסף, כאשר מוטמעות שיטות אלה, יעילות העובד מחויבותו ונאמנותו לארגון עולות. להיבטים אלה קיים קשר ישיר לחיסכון בעלויות, לקוחות מרוצים וביצועים גבוהים יותר של הארגון.

שינויים קטנים מתחילים להתרחש בנושא גם במדינת ישראל. יותר ויותר ארגונים מבינים היום, כי כולם מרוויחים ממדיניות ארגונית של איזון בית ועבודה. אצלנו, למשל, בB-com כבר קרה שנתנו חופשת מחלה לעובדת בשל לב שבור, מחלה לכל דבר לדידי, או גיבוי של עובד שסעד את אחותו החולה, כשנדרש להעדר מהעבודה בשל כך. וכן הלאה וכן הלאה, דוגמאות רבות.

מה שזכינו לו הוא ניצחון במלחמה במקום בקרב. נכון, ויתרנו אולי על שעות לתקופה קצרה אבל זכינו בעובד מוקיר תודה ונאמן אשר נותן הרבה יותר מעצמו.

במדינת ישראל, שינויים קטנים מתחילים להתרחש. יותר ויותר ארגונים מבינים היום, כי כולם מרוויחים ממדיניות ארגונית של איזון בית ועבודה.

תהליך בניית התרבות הארגונית מחדש, באופן התומך באיזון בית ועבודה הוא תהליך ארוך עבור ארגונים גדולים. הוא כולל שינוי דרך חשיבה וגמישות, אך הרווח הן של הארגון והן של העובד, יהיה גדול יותר מכל מאמץ. הגיע הזמן שתנאי עבודה טובים יהיו חלקו של כל עובד, ללא קשר למין, ותק בארגון או למחויבויות שלו בבית ובעבודה.


מורן זיסר היא מנכ"לית חברת פיתוח תוכנה לביטוח B-com

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!