דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הילארי קלינטון

הבחירות המקדימות בארה"ב / סנדרס לקלינטון: "החברים שלך בוול סטריט הרסו את הכלכלה"

בפריימריז במדינת מיין ניצח סנדרס, על אף שקלינטון מובילה כרגע בפער של יותר מפי 2. בעימות שהתקיים אתמול החליפו המועמדים האשמות ביחס לאחריות לקשיים הכלכליים בארה"ב

ברני סנדרס זכה בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית במדינת מיין שנערכו אתמול (ראשון). זוהי המדינה השמינית שבה הוא זוכה לתמיכה. במירוץ למועמדות מפלגה הדמוקרטית, קלינטון זוכה לתמיכתם של לפחות 1,130 נציגים, בעוד סנדרס נהנה מתמיכתם של 499 בלבד. כדי לזכות במועמדות, יש צורך בתמיכתם של 2,383 נציגים. בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית בפורטו ריקו ניצח המועמד מרקו רוביו.

אתמול (ראשון) בערב נרשמה החרפה בעוינות בין המועמדים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, הילארי קלינטון וברני סנדרס , בעימות פומפי שקיימו ועסק בעיקר בנושאים כלכליים. קלינטון האשימה את סנדרס שהפנה את גבו לתעשיית הכרכב שקרסה, וסנדרס בתגובה הכריז שחבריה של קלינטון בוול-סטריט "הרסו את הכלכלה".

במהלך העימות התייחס סנדרס למוצאו היהודי ואמר כי הוא "גאה מאוד להיות יהודי, זה חלק גדול ממי שאני כבן אדם. משפחתו של אבי נמחקה על ידי היטלר בשואה. אני יודע מה המשמעות של פוליטיקה משוגעת וקיצונית", אמר ברמיזה למועמד הרפובליקאי המוביל דונאלד טראמפ.

זהו שינוי משמעותי בטונים של שני המועמדים הדמוקרטים, המסמן את הקושי ההולך וגובר של סנדרס להאט את המירוץ של הילארי לניצחון בפריימריז של המפלגה. שני המועמדים חתכו אחד את דברי השני ותקפו אחד את השני על הצגה לא נכונה של הישגיהם.

הילארי קלינטון וברני סנדרס בעימות. צילום: AP
הילארי קלינטון וברני סנדרס בעימות. צילום: AP

המחלוקות בין המועמדים היו ברורות, ועדיין הטונים בעימות לא דמו כלל לעימות הרפובליקני בדטרויט שלושה ימים קודם לכן, שהיה זרם בלתי פוסק של התקפות אישיות, עלבונות ואף רמיזות מיניות. בהשוואה, העימות הדמוקרטי היה סיפור מיושב בהרבה. קלינטון וסנדרס אף התייחסו לכך: "במידה וניבחר לנשיאות אנחנו הולכים להשקיע הרבה בבריאות הנפש, וכשצופים בעימותים הרפובליקניים האלה, אפשר להבין למה", אמר סנדרס ושניהם צחקו.

כל אחד מהמועמדים ניסה לשכנע שהוא המועמד הטוב ביותר לנצח את המועמד המוביל במפלגה הרפובליקנית כרגע, דונאלד טראמפ בבחירות הכלליות בנובמבר. קלינטון אמרה שזכתה עד כה ליותר קולות מטראמפ בפריימריז, וש"צרות האופק, הבריונות והרברבנות שלו לא יתקבלו טוב בציבור האמריקני". סנדרס אמר: "אני אשמח לרוץ נגד דונאלד טראמפ", והוסיף כי הסקרים מראים ש"סנדרס נגד טראמפ יביא תוצאה טובה בהרבה מקלינטון נגד טראמפ".

סנדרס, שדיבר בחדות רבה יותר ביחס לעימותים קודמים, קטע את קלינטון כשדיברה על הצורך לשמור על המשרות באמריקה ולא להעביר און למדינות אחרות. "אני שמח שקלינטון גילתה את אמונתה בנושא הזה", אמר וביקר את תמיכתה של קלינטון בעבר בהסכמי סחר שהובילו לתוצאות "הרסניות" כהגדרתו.

קלינטון, שמצאה עצמה פעמים רבות מותקפת ע"י סנדרס, הזכירה שהוא הצביע נגד תכנית החילוץ לתעשיית הרכב במשבר הכלכלי ב-2009, שבה הנשיא דאז ג'ורג' וו. בוש הסכים להעביר 23.4 מיליארד דולר לתעשיית הרכב מתקציב המדינה. והוסיפה כי "הלכתי איתם, ואתה לא. אם כולם היו מצביעים כפי שסנדרס הצביע, אני מאמינה שתעשיית הרכב היתה קורסת, ו-4 מיליון משרות היו הולכות לאיבוד ביחד איתה".

סנדרס אמר שהמימון להצלת תעשיית הרכב היה חלק מתכנית חילוץ גדולה יותר להצלת וול סטריט, והוסיף כי "אני לא אהיה ישר עם עצמי אם המעמד העובד במדינה הזו יצטרך לממן את הנפילות בוול סטריט". הוא התייחס לתכנית החילוץ כ"תכנית החילוץ של וול סטריט, איפה שכמה מהחברים שלך (קלינטון) הרסו את הכלכלה.

סנדרס גם תקף את הנאומים וההרצאות שנשאה קלינטון בפני בנקים בוול סטריט וחברות כלכליות אחרות. היא הבטיחה שתפסיק אותם אם כל שאר המועמדים לנשיאות – רפובליקנים ודמוקרטים – יעשו זאת גם. "אני מתמודד נגדך, אני לא עושה זאת", אמר סנדרס, זורק דפי נאום דמיוניים לאוויר. "זהו זה, אין כאן שום דבר. אני לא נותן נאומים לוול סטריט תמורת מאות ואלפי דולרים".

העימות נפתתח בקריאה מפוייסת יחסית למושל הרפובליקני של מישיגן, ריק שניידר להתפטר בעקבות משבר הרעלת המים בפלינט, שבה נערך העימות. קלינטון הצטרפה לקריאתו של סנדרס בנושא זה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!