דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שריפה

השריפות ביוון / לא אסון טבע: עם 91 הרוגים ביוון מאשימים את מדיניות הקיצוצים בהיקף השריפה

מערך הכבאות היווני מצביע על המדיניות הכלכלית של השנים האחרונות כסיבה מרכזית להיקף השריפות ומספר ההרוגים הגבוה | "המגפיים שלי נמסו מהחום, ואני לובש חליפה בת עשר שנים. אותו הסיפור עם הכבאית - היא בת עשרים שנים", סיפר כבאי יווני

תצלום אוויר של פגעי שריפה בעיירה מאטי, סמוך לאתונה. 27 ביולי 2018 (Antonis Nikolopoulos/Eurokinissi via AP)
תצלום אוויר של פגעי שריפה בעיירה מאטי, סמוך לאתונה. 27 ביולי 2018 (Antonis Nikolopoulos/Eurokinissi via AP)
יונתן קירשנבאום

לא רק שינוי אקלים – גם מדיניות הקיצוצים הכפויים ביוון, הביאה להיקף האדיר של השריפה שפקדה את המדינה בשבוע שעבר. מתחילת השבוע שעבר משתוללת ביוון שריפת היער הקטלנית ביותר מזה יותר מאה שנים באירופה, ונכון להיום מניין ההרוגים עומד על 91 בני אדם, ועוד 25 נעדרים. הממשלה היוונית מאשימה את גל החום הקיצוני שפוקד את אירופה בחודש האחרון ביצירת התנאים לשריפה הקטלנית, אבל שוכחת לציין דבר נוסף שתרם ליצרת אותם התנאים – הקיצוצים התקציביים האדירים שייבשו לחלוטין את מערך הכבאות במדינה.

שירות הכבאות היווני סובל כבר שנים מתת תקצוב. כך, לדוגמא, בתחילת משבר החוב בשנת 2011 היו בידי מערך הכבאות היווני 12 מטוסי כיבוי. מאז, נאלצו היוונים למכור את רוב המטוסים כדי לפצות על הקיצוצים, וכיום יש בידיהם רק 5.

שריפת יער ביוון ממערב לאתונה (צילום: AP Photo/Theodora Tongas).
שריפת יער ביוון ממערב לאתונה (צילום: AP Photo/Theodora Tongas).

בעקבות הקיצוצים גם נאלצו במערך הכבאות היוונית לוותר על רכישות שוטפות של ציוד. ביוון התקבלו דיווחים על כבאים שנאלצים לעבוד ללא קסדות, ועל פי איגוד עובדי הכבאות היוונים, 62% מהרכבים בידי מערך כיבוי האש ביוון הם בני יותר מעשור, ולא ראו טיפול משמעותי מאז.

לא טעות – מדיניות

דימיטריס סטטופולוס, יו"ר איגוד הכבאים מאשים את הממשלה ואת הקיצוצים המתמשכים בעשור האחרון בגרימת חלק גדול מההרס, שהיה יכול להימנע לו מערך הכבאות תוקצב כראוי. "הממשלה טוענת שלא היו החלטות שגויות, אבל היא לא מתייחסת לאינסוף הבעיות המערכתיות" אמר לעיתון הבריטי 'אובזרבר'. "כל הטעויות האלו מתגבשות לכדי טעות אחת גדולה – וזו הסיבה שבכללה היו לנו כל כך הרבה מקרי מוות".

לטענת סטטופולוס, הטעות הזו היא כניעת הממשלה לקיצוצים התקציביים שנכפים עליה על ידי האיחוד האירופי. סטטופטלוס טוען שהקיצוצים התקציביים הביאו לכך ש-30% מהרכבים בידי מערך הכבאות ביוון לא תקינים. "בערך 15% מהצי שלנו, שמונה 1,750 רכבים, הורדו למעשה מהכביש כי הם ישנים מדי ולא מתפקדים. ל-15% נוספים יש בעיות ואנחנו לא מצליחים לתקצב את התיקון" הוא אמר.

כבאי נוסף סיפר לעיתון הבריטי ה'טלגרף' על המחסור בציוד תקין ומקדם. "המגפיים שלי נמסו מהחום, ואני לובש חליפה בת עשר שנים. אותו הסיפור עם הכבאית – היא בת עשרים שנים" אמר. "הבעיה היא שהם ממשיכים במשך שנים לקצץ בתקצוב".

גם יאניס וארופקיס, מי שהיה שר האוצר היווני בשנת 2015, האשים אתמול את ממשלת יוון ביצירת התנאים להרס על ידי ייבוש שירות הכבאות. "איזה מקום היה לקיצוצים התקציביים הכפויים והמיון העמוק והארוך בתגובה הרופסת של הממשלה? מערך הכבאות, מנגנוני ההגנה האזרחית, מערך רפואת החירום ובתי החולים נמצאים בתת תקצוב ובמסור חמור של כוח אדם – ללא ספק בעקבות הקיצוצים התקציביים".

שכר כבאי – 652 יורו

השריפה הביאה גם את נושא שכר הכבאים, שעבר קיצוץ מתמשך בשנים האחרונות לתודעת הציבור. על פי איגוד הכבאים, עובד משתכר בממוצע 953 יורו בחודש – כ-4,000 ₪. לאחרונה החלו כבאים לפרסם בפייסבוק צילונמים של תלושי שכר כמחאה על השכר הנמוך, לאחר שכבאי בשם יואניס קציולאס פרסם תלוש על סך 652 יורו (כ-2,700 ₪).

הממשלה היוונית אמנם התנצלה על חוסר המוכנות להתמודד עם היקף החורבן, אבל נמנעה מלהאשים את מדיניות הקיצוצים אותה היא מקדמת בעצמה. אתמול (ראשון) כינס ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, מסיבת עיתונאים בה לא הוזכרו הקיצוצים בתקציב המערך הכבאות. "כינסתי אתכם פה היום קודם כל כדי לקחת אחריות פוליטית מלאה על הטרגדיה הזו מול הקבינט והעם היווני" אמר ציפראס. "אני לא אסתיר את התחושות המעורבות שלי. כאב, חורבן של עשרות חיים אנושיים באופן מפתיע ולא הוגן. וגם מחשבות- האם פעלנו נכון בכל הבחירות שקיבלנו?".

האיחוד האירופי, שכפה מלכתחילה את הקיצוצים על ממשלות יוון בעשור האחרון, הביע תמיכה וסולידריות עם העם היווני, אבל נמנע מהתייחסות למחסור החמור בציוד והערכות, שהגביר את היקף החורבן. "האיחוד האירופי יעמוד לצד העם היווני" אמר כריסטוס סטיליאנדיס, נציב הסיוע ההומניטרי של האיחוד האירופי. "אנחנו צריכים עכשיו לעסוק בריפוי הפצעים. האיחוד האירופי, דרך הנוכחות שלי פה, היא הביטוי המוחשי ביותר לסולידריות אירופית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!