דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אגודת ישראל

הדרת נשים / בג"ץ המליץ לאגודת ישראל לבטל את סעיפי התקנון המפלים נשים

באם לא יבוטלו הסעיפים האוסרים התמודדות נשים לכנסת במסגרת המפלגה בתוך 30 יום, יפסוק בית המשפט בנושא | עו"ד תמר בן-פורת, מגישת העתירה: "השאלה מבחינתו היא הרבה יותר רחבה והרבה יותר עקרונית"

מגישות העתירה כנגד מפלגת יהדות התורה (צילום: יונתן זינדל).
מגישות העתירה כנגד מפלגת יהדות התורה (צילום: יונתן זינדל).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

שופטי בג"ץ המליצו היום (שלישי) ל"אגודת ישראל" לשנות את הסעיפים בתקנון המפלגה המונעים מנשים להיבחר לרשימתה לכנסת. אם המפלגה לא תשנה סעיפים אלה בעצמה תוך 30 יום, יפסוק בית המשפט בנושא.

הרכב מורחב בן 5 שופטים בעתירה שהוגשה כנגד אגודת ישראל וכנגד רשם המפלגות, תוך דרישה לשנות את הסעיפים הרלוונטיים בתקנון. העתירה הוגשה על ידי עו"ד תמר בן-פורת, שהגישה אותה כעותרת ציבורית. בהמשך הצטרפו לעתירה עשרה ארגונים פמיניסטים נוספים, ביניהם עמותת "איתך מעכי – משפטניות למען צדק חברתי".

בדיון היום הציג  עו"ד יונתן ברמן את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה הסעיפים המדוברים בתקנון המפלגה אכן מפלים, אך לא יהיה נכון כי בית המשפט יתערב לשנותם.

עו"ד תמר בן-פורת, מגישת העתירה, אמרה ל'דבר ראשון' כי "בית המשפט כנראה יקבל את העתירה, אחרת הוא לא היה ממליץ לצד השני לשנות את התקנון. בדרך כלל, כשבית המשפט ממליץ לאחד הצדדים לשנות את העמדה שלו, זאת סוג של המלצה עם רמיזה מאוד חזקה שאם הוא לא יעשה את זה מרצונו, זה כנראה מה שיקרה. אנחנו בספק אם המפלגה תתקן את התקנון. הם נחושים בעמדתם שמה שכתוב בתקנון, האפליה הזאת, היא בסדר, ושנשים לא צריכות להיות מעורבות בפוליטיקה. מעבר לזה, אני חושבת שנוח להם שבג"ץ יכריח אותם לשנות את התקנון ולא לשנותו לבד".

עוד הוסיפה בן-פורת כי "הבעתי התנגדות לאפשרות שלא יינתן פסק דין אם המפלגה תחזור בה ותקבל את העתירה, כי מבחינתי הסעד הספציפי שביקשנו, ביטול הסעיפים, לא מבטא את כל מה שעומד מאחורי העתירה. אני רוצה פסיקה מנומקת שתצטרך להתייחס לפרקטיקות הפסולות של אפליית נשים, ולמה הן פסולות. זה תקדים שהוא מאוד עקרוני לנו. הוא לא נוגע רק לאוכלוסייה החרדית. אנחנו הגשנו את העתירה כעותרות ציבוריות לא כחרדיות. אנחנו טוענות שברגע שאתה מאפשר לקבוצה מסוימת לטעון 'השקפת עולמי זה שהאישה צריכה לשבת בבית', אז הפגיעה בה היא פגיעה בכלל הנשים. מחר תעשה את זה קבוצה אחרת בחברה. השאלה מבחינתו היא הרבה יותר רחבה והרבה יותר עקרונית. לכן לי מאוד חשוב שיהיה פה פסק דין".

בין הארגונים שהצטרפו לעתירה מאז הגשתה ב-2015, נמצאים גם שדולת הנשים בישראל, ויצו, נעמ"ת, עמותת קולך, ואחרים.

בסיום הדיון מסרה מיכל צ'רנוביצקי, יו"ר "תנועת עיר ואם", כי "זהו צעד חשוב במהלך ההיסטורי שמובילות ארגון 'נבחרות" והפעילות החרדיות לשילוב נשים חרדיות במפלגות החרדיות. ולכך שמפלגות בישראל בכלל לא יוכלו להציג רשימות לכנסת שאין בהן נשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!