דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרוזים

חוק הלאום / בתגובה לפרישת הקצינים: "אנחנו ניאבק נגד חוק הלאום ואתם תמשיכו להיאבק על הארץ"

לצד פרישתם של שלושת הקצינים הדרוזים משירות בצה"ל, קוראים גורמים בעדה, וביניהם גם סגן אלוף במילואים ספואן אמריח ממטה המאבק נגד חוק הלאום, לא לערב את צה"ל בדיון על החוק: "השירות שלנו הוא ללא תנאי"

יום "צה"ל בקהילה" עבור מלש"בים דרוזים. מאי 2017 (מתוך אתר צה"ל)
יום "צה"ל בקהילה" עבור מלש"בים דרוזים. מאי 2017 (מתוך אתר צה"ל)
שי ניר

"השירות שלנו הוא ללא תנאי. אנחנו לא משרתים בצה"ל כדי לרצות מישהו. אנחנו משרתים מתוך הבנה עמוקה שאנו משרתים את הארץ שלנו, את המדינה שלנו ואת הלאום שלנו ושל כל מי שחי במדינת ישראל", אמר אתמול (שלישי) ל'דבר ראשון' סגן אלוף במילואים ספואן אמריח ממטה המאבק נגד חוק הלאום, שירת 25 שנים בצה"ל מתוכן שבע שנים כמג"ד בחטיבה 406, בתגובה להודעת הקצינים הדרוזים כי הם פורשים מצה"ל. "אנו פונים ומבקשים בכל לשון ובקשה לא להכניס את צה"ל וזרועות הביטחון, המחוז השפוי, לתוך הדבר הזה. המאבק שלנו הוא אזרחי ואנו ניאבק בחוק הלאום ועל מקומנו במדינה. אנו מבקשים ממיטב בנינו הלוחמים בסדיר ובמילואים להמשיך להיאבק על הארץ. אנחנו ניאבק על חוק הלאום ואתם תמשיכו להיאבק על הארץ. אתם תלחמו ותשרתו כאילו אין חוק לאום. אנחנו נמשיך את המאבק האזרחי. מי שאומר שהוא לא משרת – משחק לידיים של האנשים הלא נכונים".

אמריח הוסיף כי "במטה המאבק כולנו קצינים. במצטבר של שנות השירות של כולנו יחד יש יותר שנים בזרועות הביטחון משנות קיומה של המדינה. אנו מבקשים מכל הלוחמים שלנו להמשיך להלחם תחת דגל המדינה. בעצרת מחאה אנחנו נשיר את התקווה בכוונת מכוון למרות שגם המילים של התקווה מדירות אותנו אבל זה ההמנון שלנו ברמה הסימבולית".

לשאלה מהי מטרת המאבק נגד חוק הלאום ענה אמריח: "אנחנו לא מבינים למה מדינת ישראל, מעצמה כלכלית-ביטחונית, אחרי 70 שנה, עדיין מפחדת לעגן בחוק את המילה שוויון. המילה הזו לא מופיעה בחוקי היסוד של מדינת ישראל. כשנשבענו אמונים למדינה נשבעתי על היותה מדינה יהודית ואני מוכן לחרף את נפשי אבל לא רק בגלל זה. יש פה איזון בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית. חוק הלאום נישל כל נקודת חיבור שלי לתעודת הזהות של מדינת ישראל. בתעודת הזהות הזו יש לי נקודת חיבור אחת. ביום הזיכרון. במוצאי יום הזיכרון מפרקים אותנו ומקימים את הבמה של יום העצמאות בלעדינו. אנחנו בעד חוק הלאום אבל לא נקודה. אלא פסיק. שיהיה רשום בה שוויון על פי חזונם של נביאי ישראל. למה מדינת ישראל מפחדת?"

"תודה לך מדינת ישראל"

שלושה קצינים דרוזים הודיעו לממוניהם כי הם מבקשים לפרוש משירות על רקע החוק. הרמטכ"ל אייזנקוט יצא אתמול (שלישי) בהתבטאות חריגה קרא וביקש להותיר את הנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת מחוץ לכותלי הצבא.

"כצבא עם ממלכתי שייעודו שמירה על ביטחון תושבי ישראל וניצחון במלחמה, אנו מחויבים לשמירה על כבוד האדם, ללא קשר למוצא, דת ומגדר. כך היה וכך יהיה תמיד," אמר הרמטכ״ל, רא״ל גדי איזנקוט, על רקע מחאת חוק הלאום וקרא לכלל מפקדי צה״ל וחייליו להותיר את הנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת מחוץ לכותלי הצבא. עוד אמר אייזנקוט: "התחייבנו כי האחריות המשותפת ורעות הלוחמים עם אחינו הדרוזים, הבדואים ויתר בני המיעוטים המשרתים בצה״ל, תמשיך להוביל את דרכנו".

הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ארכיון. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ארכיון. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

ח"כ אכרם חסון המתנגד לחוק הלאום על אף שמפלגתו "כולנו" תמכה בו, כתב בחשבון הטוויטר שלו נגד מחאת הקצינים הדרוזים: "אנחנו משרתים את המדינה שלנו ולא פוליטיקאים ובטח לא אלה שחוקקו את חוק הלאום, אין לערבב שמחה בששון, נושא השירות הוא זכות לכל אזרח ובטח לבני העדה. לא ניתן לאף גורם לחבל ביחסים בין הדרוזים והמדינה, נאבק למען זכויותינו בחוק הלאום בדרכי חוק ודמוקרטיה".

שאדי זידאן, סמ"פ בגדוד לוחם כתב אתמול בחשבון הפייסבוק שלו: "אני אזרח כמו כולם ונותן את כל כולי למדינה וגם מעבר, בסוף אני אזרח סוג ב׳?" במחאה נגד חוק הלאום והוסיף, "אני לא מוכן להיות חלק מזה, וכן, גם אני מצטרף למאבק הזה, וכן, החלטתי להפסיק לשרת את המדינה הזאת. תודה לך מדינת ישראל".

גם עמיר ג'מאל, המשרת בתפקיד מ"פ כתב אתמול בחשבון הפייסבוק שלו כי החליט "להשתחרר ולא להמשיך לשרת את המדינה. מדינה שיש בה ממשלה אשר מקבלת ולא מחזירה". ג'מאל קרא לראשי העדה הדרוזית להפסיק את חוק הגיוס החובה. בהמשך מחק ג'מאל את הפוסט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!