דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית / כץ הנחה את רכבת ישראל שלא לפגוע בקו מכרמיאל, אך לא ייצר בעבורה אף פתרון אחר

בחג הסוכות אמור להיפתח הקו המהיר מירושלים לתל-אביב, אך מחסור בקרונות ייחודיים יחייב פגיעה בקווים אחרים כדי לפתוח את הקו | למרות האיחורים הרבים בפרויקט, הקרונות יגיעו רק בעוד שנה ויותר | באוצר מטילים את האחריות על רכבת ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ חונכים את קו הרכבת בין אחיהוד לכרמיאל (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ חונכים את קו הרכבת בין אחיהוד לכרמיאל (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחאה חברתית החלה להיווצר בעקבות הודעת רכבת ישראל על פגיעה בשירות הרכבות ברחבי הארץ. הודעת הרכבת מתחילת השבוע החלה בנימה חיובית והסתיימה בנימה מבלבלת: "רכבת ישראל נערכת להפעלת הקו המהיר לירושלים, הקו החשמלי הראשון בישראל, אשר הפעלתו המסחרית מיועדת לחג הסוכות. על פי הנחיית משרד התחבורה לקראת הפעלת הקו, ובמטרה להקצות רכבות לתפעול הקו המהיר, יחולו שינויים בלוחות הזמנים ובמסלולי חלק מהרכבות, החל ממוצאי שבת ה-1.9.2018 כ"א באלול התשע"ח".

לאחר מכן פורטו החדשות הרעות: קו בית שמש-ירושלים מלחה, יפעל במתכונת של רכבת אחת לשעתיים, במקום רכבת אחת בשעה. קו באר-שבע-נהריה, יקוצר עד הרצליה בימים א'-ה'. הרכבת הפרברית בין ת"א לרחובות/אשקלון תאריך באופן זמני את השהיה בחלק מהתחנות, מה שיאריך את משך הנסיעה, אך ישפר את העמידה בלוחות הזמנים, בשל העומס הרב בקו זה.

עומס ברציפי הרכבת בתל-אביב (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ׳).
עומס ברציפי הרכבת בתל-אביב (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ׳).

וכמובן, הפגיעה המדוברת בקו כרמיאל-באר שבע שיבוטל בימים א-ה', כאשר רכבת כרמיאל-חיפה תהפוך לפרברית. לא מדובר רק בצורך להחליף רכבת והעיכוב הנובע מכך, אלא גם בהגדלת העומס על תחנות חיפה והעדפה (מחדש) לחיפאים ביחס לסיכוי להשיג מקום ישיבה.

רק בקו מודיעין-נתב"ג-תל אביב-נהריה ישנו שדרוג של הוספת קרונות דו-קומתיים להפחתת העומס.

עצומת מחאה בנושא הגיעה במהירות ליותר מ-10,000 חתימות. עיריית כרמיאל התלוננה למשרד התחבורה. אתמול (שלישי) הודיע שר התחבורה ישראל כץ כי הנחה את רכבת ישראל שלא לבטל או לצמצם את שירות הרכבות לכרמיאל, אך לא סיפק פתרון אחר.

ישראל כץ (ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ישראל כץ (ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

לשון ההודעה: "ישראל כץ, הנחה הבוקר את יו"ר רכבת ישראל, דן הראל, שלא לבטל או לצמצם את שירות הרכבות לכרמיאל, ולהציג בפניו אלטרנטיבה אחרת במסגרת ההיערכות לפתיחת קו הרכבת המהיר לירושלים. רכבת ישראל הציגה אתמול שינויים בלוחות הזמנים של הרכבת במסגרת הפעלת הקו המהיר לירושלים. שינויים אלה כללו גם צמצום בשירות הרכבות לכרמיאל עד להגעתם של קרונות וקטרים נוספים לרכבת ישראל". השר כץ רואה ברכבת לכרמיאל הישג שמזוהה איתו, ופגיעה בה עלולה גם לפגוע בו פוליטית.

משחק סכום אפס

בדיקת 'דבר ראשון' העלתה כי לרכבת ישראל יש פער רכש הקשור לקרונות ניהוג. כל רכבת נהוגה על ידי קטר בצד אחד, וקרון ניהוג בצד השני, המאפשר לנהג לפקד על הקטר מרחוק כאשר הרכבת מחליפה כיוון. חמישה קרונות כאלה נרכשו, אך יגיעו רק במהלך 2019, ואין אפשרות למצוא קרונות כאלה לשכירות זמנית. לכן פתיחת הקו המהיר לירושלים מחייבת "משיכת קרונות" מרכבות אחרות ופגיעה בשירות. שר התחבורה כץ עומד מאחורי ההחלטות להרחיב באופן ניכר את רשת הרכבות בישראל. מדובר במהלך מוצלח, כמעט מוצלח מדי, כאשר הביקושים לנסיעה עולים על הציפיות, והמלצות הרכבת לרכש קרונות, קטרים וקרונות ניהוג לא נענו על ידי המשרד ועל ידי האוצר בקצב מספיק.

ההגנה על הרכבת בכרמיאל תיאלץ את רכבת ישראל לפגוע בקווים באיזורים אחרים. ייתכן שיימצא פתרון פחות מזיק ב"פרבור" מחדש של הקו הישיר כרמיאל-באר שבע, אך העיקרון נשאר דומה  – זהו משחק סכום אפס, וגם עיכובים ארוכים בסלילת הקו מהיר מירולשים לתל-אביב לא גרמו למשרדי הממשלה להאיץ את קצב הרכש כך שיעמוד בביקוש הגדל לנסיעה ברכבת. המשמעות של הקו המהיר לירושלים היא קרונות צפופים יותר ונסיעה איטית יותר בקווים אחרים במשך שנה ואולי יותר.

תגובת משרד האוצר: "בתחילת שנת 2016 העבירה רכבת ישראל בקשה לרכש ציוד נוסף. הבקשה כללה 60 קרונות נוסעים בלבד, ללא דרישה לרכש קרונות ניהוג. בסוף שנת 2017, כ-5 חודשים לפני הפתיחה המתוכננת של הקו המהיר לירושלים ביקשה הרכבת לרכוש בנוסף גם 11 קרונות ניהוג. נציגי הממשלה דנו בפנייה והיא אושרה לאחר מספר דיונים בממשלה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!