דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עקרב

טבע ישראלי / היו כאן לפנינו וישארו כאן אחרינו: מדריך חדש לעקרבים בישראל

פעם הם היו כאן בני דודים של העקרבים שהגיעו לאורך של מטר, זה נתון שכדאי לזכור כשאנחנו נפגשים בהם בטיול, בחצר או במטע | 21 מיני העקרבים החיים בישראל זכו לאחרונה בספר המאגד את סיפורם, מידע חיוני ואקדמי, היכול לשמש את כולנו

עקצן צהוב בנגב. (צילום: shutterstock)
עקצן צהוב בנגב. (צילום: shutterstock)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

מפחדים מעקרבים? אם הייתם חיים על פני כדור הארץ לפני מאות מליוני שנים, יתכן והייתם נתקלים ביצור הדומה לעקרב, רק שגודלו היה באורך של מטר. 2,400 מינים של עקרבים ברחבי העולם ידועים למדע כיום, מתוכם 21 מינים החיים בישראל מהחרמון עד הנגב.

מדריך שדה חדש לעקרבי ישראל יוצא בימים אלו לחנויות, ונראה שהישראלים יעשו בו שימוש ראוי. בהערכה גסה של מד"א נפגעו כמה עשרות ישראלים מעקיצות עקרב בשנים האחרונות, חלק מהם נפגעו קשה. המדריך אמור לסייע לנו זהות את סוג העקרב, לשמור עליו ועל מקום חיותו, וגם עלינו.

שיאון שחור קו (צילום: רוני לבנה)
שיאון שחור קו (צילום: רוני לבנה)

המדריך נכתב על ידי אוהד יהלומי, פקח רשות הטבע והגנים במחוז דרום, יורם צביק מהמעבדה לחקר עקרבי ישראל בעמותת דוכיפת בירוחם, ד"ר אסף צוער, אקולוג מחוז דרום ברשות הטבע והגנים וד"ר אפרת גביש–רגב המנהלת המדעית של אוסף העכבישנים הלאומי באוספי הטבע הלאומיים שבאוניברסיטה העברית בירושלים. את כל תמונות המדריך צילם רוני לבנה.

חשובים לסביבה ולאדם

לעקרבים תרומה חשובה בשירותי המערכת לרווחת האדם, בעיקר לצורכי רפואה ופיתוח תרופות חדשות, מהרעלנים הרבים המצויים בשלפוחית הארס שלהם. חוקרים הצליחו לבודד כ 100,000 רעלנים שונים מארס העקרבים ואלו משמשים לתרופות לטיפול בסרטן המוח, במחלות לב ולבלב, יצירת משככי כאבים חדשים, טיפול במחלות אוטואימוניות: דלקת פרקים, זאבת, סוכרת וכו', מניעת דחיית איברים במהלך השתלות ואף ליצירת קוטלי חרקים ידידותיים לסביבה. בחלק ממיני העקרבים הארס עלול להיות קטלני לאדם. עובדה זו מעצימה את הקסם וההילה סביבם ואין פלא שהם נזכרים באגדות, משלים, רפואה עממית וטקסים בתרבויות רבות. אף כיום מהווה העקרב סמל ביחידות צבא ובארגונים שונים.

שיאון שחור קו (צילום: רוני לבנה)
שיאון שחור קו (צילום: רוני לבנה)

לעקרבים חשיבות רבה לשמירת המערכות האקולוגיות הטבעיות כחלק ממארג המזון, כטורפים של מגוון רחב של מיני בעלי חיים – מחולייתנים קטנים ועד לפרוקי-רגליים – וכנטרפים על-ידי מגוון רחב של טורפים (יונקים, עופות, זוחלים ועד עקרבים אחרים). בחלק מהמערכות האקולוגיות יש לראות בעקרבים מינים שאין להם תחליף, המהווים את אחד מהטורפים העיקריים במערכת האקולוגית, בעיקר באזורים צחיחים. האיומים העיקריים על העקרבים הם הרס בית הגידול, הרעלות ואיסופים בידי חובבי עקרבים לצורכי מסחר בלתי חוקי. העקרבים אינם מוגדרים "ערך טבע מוגן" אם כי הם מוגנים בתחומי שמורות הטבע והגנים הלאומיים. בישראל מוכרים כיום 21 מיני עקרבים משלוש משפחות שונות והם נפוצים בכל בתי הגידול היבשתיים – מהחרמון ועד אילת.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!