דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשק בארה"ב

זוהי אמריקה / ארה"ב: שופט פדרלי עצר הפצת תרשימים המאפשרים הדפסת כלי-נשק

הצו יצא יום לפני המועד בו הותר לחברה מטקסס להפיץ את תרשימים בעקבות הסדר עם מחלקת המדינה | טראמפ: "לא נשמע לי הגיוני שכל אחד יוכל להדפיס נשק בבית" | מומחים טוענים כי האיסור חסר משמעות בהתחשב בזמינות הנשק ברחובות ארה"ב

הדפסת אקדח בתלת ממד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
הדפסת אקדח בתלת ממד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

שופט פדרלי בארה"ב עצר ביום שלישי את ההפצה של תרשימים המאפשרים הדפסה במדפסות תלת-מימד ביתיות של אקדחים שאינם ניתנים לאיתור בגלאי מתכות סטנדרטיים, זאת בשעה שממשל טראמפ עוד מתלבט כיצד להתמודד עם הימצאותם של תרשימים שכאלה ברשת.

"דיפנס דיסטריביוטד", החברה העומדת מאחורי הפצת התרשימים ושמקום מושבה בעיר אוסטין שבטקסס, הגיעה בחודש יוני להסדר עם הממשל הפדרלי על-פיו התרשימים להדפסת כלי הנשק יהיו זמינים החל מהיום. צו המניעה מהשופט הפדרלי המחוזי רוברט לסניק מסיאטל מעכב את יישום ההסדר. "קיימת אפשרות לנזק בלתי הפיך בשל האופן בו האקדחים האלה מיוצרים", כתב בהחלטתו. "ניצחון מוחלט", הגדיר התובע הכללי של וושינגטון, בוב פרגוסון, את ההחלטה. "אנחנו מחפשים צו מניעה זמני שיהיה תקף בכל ארה"ב ובכך יעצור את ההחלטה השערורייתית של הממשל הפדרלי לאפשר לכלי הנשק האלה להיות זמינים לכל דורש בארצנו ובעולם", אמר.

הדפסת אקדח בתלת ממד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
הדפסת אקדח בתלת ממד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

שמונה תובעים כלליים דמוקרטים הגישו תביעות ביום שני בדרישה לחסום את ההסדר אליו הגיעה החברה עם הממשל. הם גם הגישו את הבקשה לצו המניעה בטענה כי כלי הנשק מהווים סיכון בטיחותי חמור. דמוקרטים בקונגרס אף הפצירו בטראמפ להפוך את ההחלטה לאפשר את פרסום התרשימים ובמסיבת עיתונאים אתמול אמר ריצ'רד בלומנטל, סנטור מקונטיקט, כי אם טראמפ לא יהפוך את ההחלטה, "יהיה לו דם על הידיים". טראמפ עצמו אמר אתמול כי הוא בוחן את הנושא ואמר כי לא נראה לו הגיוני שהדפסת כלי נשק בתלת מימד תהיה זמינה לכל דורש. טראמפ צייץ כי כבר שוחח עם ה-NRA, שדולת התאחדות מחזיקי הנשק בארה"ב, על הנושא. "אנחנו לא כל-כך מסכימים עם הנשיא על הרבה דברים", אמר ג'ף רופרט, המשנה לתובע הכללי של וושינגטון, "אבל כשהוא אומר שאין הגיון בזמינות כלי נשק  בהדפסה בתלת מימד לכל דורש, זה דבר עליו אנחנו דווקא מסכימים".

במהלך השימוע בסיאטל אמר עורך-דין מטעם מחלקת המדינה האמריקנית, שהגיעה כאמור להסדר עם חברת "דיפנס דיסטריביוטד" כי הגיעו להסדר שכן אין בכוונת החברה להפיץ כלי-נשק שיכולים לשמש למלחמה ואין הבדל בינם לבין כלי-נשק שנמכרים ממילא בחנויות. "מאחר וכלי הנשק לא נותנים 'יתרון מלחמתי', כיצד יכולה הממשלה להצדיק את הגבלת הפצת המידע?", שאל. אולם השופט נימק את החלטתו בכך שצו המניעה ימנע מאנשים ששמעו על הטכנולוגיה מלעקוף את חוקי הנשק. כמה שעות לפני ההחלטה הפיצו פעילים דמוקרטים אזהרות בדבר נשקי "רפאים" שלא ניתנים לאיתור וזיהוי ומהווים סיכון קטלני.

בעוד שהחברה הצהירה כי תרשימים להורדת כלי-נשק יתפרסמו באתר החל מהיום, אחד האקדחים שם זמין להורדה כבר מיום שישי האחרון ועו"ד מטעם החברה טוען כי אינו יודע כמה אנשים הורידו את התרשימים מהאתר למחשבם.

הזעם על החלטת הממשל להתיר את הפצת התרשימים מציף את נושא בקרת הנשק בארה"ב ומעלה אותו לראש נושאי השיחה סביב מערכת הבחירות הקרבה ואפילו כמה רפובליקנים ביקרו את הנושא. "אפילו כתומכת של התיקון השני לחוקה (המתיר נשיאת כלי נשק – ד.ר), זה לא צודק", צייצה ליסה מורקאוסקי, סנאטורית מאלסקה והוסיפה קישור לידיעה על הסיפור.

מה-NRA נמסר כי פוליטיקאים המתנגדים לנשק וכמה נציגים מן התקשורת טועים כשהם טוענים שטכנולוגיית הדפסה בתלת מימד תאפשר ייצור והפצה נרחבת של כלי נשק שאינם ניתנים לזיהוי וכי בפועל כלי נשק שאינם ניתנים לזיהוי הוצאו מחוץ לחוק כבר לפני 30 שנה, בתמיכת הארגון.

דובר מטעם טראמפ העלה אף הוא את הנימוק הזה וטען כי הממשל מגבה את החוק האוסר על הפצת כלי נשק שאינם ניתנים לזיהוי, לרבות כאלה המודפסים בטכנולוגיית תלת מימד אולם על כך הגיבו הדמוקרטים כי מדובר בחוק חלש וטענו כי ניתן לעקוף אותו בקלות באמצעות הוספה של חתיכת מתכת שכביכול הופכת את הנשק לניתן לזיהוי אך ניתן גם להסירה בקלות באופן שלא פוגע בתפקוד הנשק אך הופל אותו שוב לבלתי ניתן לזיהוי. הדמוקרטים מיהרו להגיש הצעת חוק שאוסרת על הדפסה של כלי נשק בתלת מימד או על הפצת תרשימים להדפסה שכזאת והצעת חוק נפרדת המחייבת כי בכל כלי נשק יהיה לפחות חלק אחד בלתי ניתן להסרה שהופך את הנשק לניתן לזיהוי במכונות שיקוף.

מכירת נשק בארה"ב. צילום: Michael Saechang, מתוך flickr
מכירת נשק בארה"ב. צילום: Michael Saechang, מתוך flickr

כנגד הטענה שהקלות בה ניתן יהיה להדפיס כלי נשק תגביר את זמינותם לגורמים עברייניים טוענים מומחים בתעשיית ייצור הנשק כי המדפסות עדיין יקרות מאד, כלי הנשק לא מספיק אמינים ונהרסים אחרי שימוש קצר וממילא כלי נשק רגילים מאד זמינים ברחובות ארה"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!