דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

סערת חוק הלאום / מתווה נתניהו: מעמד העדה הדרוזית יעוגן בחוק, הטבות למשרתים בכוחות הביטחון

בפגישה עם ראש העדה הדרוזית הציג מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ את המתווה הכולל שלושה מרכיבים שיעוגנו בחקיקה | נציגי העדה הדרוזית: "נלמד את המתווה, העצרת תתקיים במתוכנן"

ראש הממשלה נתניהו והשרים יריב לוין ואיוב קרא נפגשו היום עם ראשי מועצות מהמגזר הדרוזי, 29 ביולי 2018. (צילום: קובי גדעון לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו והשרים יריב לוין ואיוב קרא נפגשו היום עם ראשי מועצות מהמגזר הדרוזי, 29 ביולי 2018. (צילום: קובי גדעון לע"מ)
שי ניר

מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה יואב הורוביץ הציג אתמול (רביעי) להנהגת העדה הדרוזית בישראל מתווה חדש שגיבש הצוות שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא, בראשו הוא עמד. המתווה, המורכב משלושה חלקים, נוסח בעקבות המחאה הדרוזית הנרחבת לחוק הלאום, ובכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה ינוסחו פרטיו באופן מדויק יותר, והליך החקיקה שלו יחל עם כינוס מושב החורף של הכנסת. נציגי העדה הדרוזית מסרו כי "ילמדו את המתווה וישיבו לצוות שהקים ראש הממשלה בהקדם", עוד מסרו כי העצרת ביום שבת תיערך כמתוכנן

החלק הראשון במתווה נוגע לעיגון בחוק של מעמד העדה הדרוזית, וכן של מעמד העדה הצ'רקסית. על פי ההודעה "החוק יוקיר את תרומתה של העדה הדרוזית לביטחון המדינה, ויכלול תמיכה במוסדות העדה (דת, חינוך, תרבות); חיזוק היישובים הדרוזים, כולל פתרונות לבנייה למגורים, והקמת יישובים חדשים לפי הצורך; ושימור המורשת הדרוזית והנחלתה".

העיקרון השני בנוסח שהוצג אתמול קובע עיגון בחוק של זכאותם להטבות של בני מיעוטים, מכל הדתות והעדות, המשרתים בכוחות הביטחון, למטרה של סגירת פערים וקידום שוויון חברתי. עיקרון שלישי ואחרון במתווה הוא עיגון חוקתי להכרה בתרומתם של אלו הנוטלים חלק בהגנת המדינה, מכל הדתות והעדות.

עוד הודיע הורוביץ על הקמת ועדת שרים בראשות ראש הממשלה, לנושא העדה הדרוזית. הוועדה תפעל, בין היתר, לקידום המתווה ולפיקוח על יישומו.

במקביל לישיבה שנערכה במשרד ראש הממשלה בירושלים, נערכים במטה מאבק העדה הדרוזית בצפון ובמאהל שהוקם בכיכר רבין בתל אביב לקראת ההפגנה הצפויה בשבת במחאה נגד חוק הלאום.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה בתגובה כי "ראש הממשלה מדרג את אזרחי ישראל, בעזרת הפרד ומשול בין מיעוטים שהוא גנב להם את השוויון בחוק יסוד – ונבהל אחרי מעשה. ממשלת נתניהו קרעה את מגילת העצמאות ואת ערכי השוויון שעליהם קמה המדינה, ועכשיו מגדירה חוקי הוקרה לעדה הדרוזית, כאילו שוויון זה פרס ולא זכות שיש לכולנו. עיגנתם גזענות בחוק יסוד – עכשיו תזרקו אותו לפח, ונתחיל לתקן את מה שעשיתם לחברה הישראלית".

מנגד, מסר שר התקשורת איוב קרא כי "זוהי התשובה שלי לכל המשמיצים ולכל היועצים שממליצים לי לפרוש מהממשלה: מעמד הדרוזים בישראל בתום הקדנציה שלי בממשלה, לא יהיה דומה למעמד העדה לפני. לכל היועצים שהצביעו נגד הליכוד בבחירות, אני מזכיר שלא היה ראש ממשלה שמינה דרוזי כשר מרכזי בממשלה, שהוא שותף משמעותי למדיניות הממשלה. בתקופת הממשלה הזאת הדרוזים בישראל זוכים להכרה ואהדה ומינוי בכירים הן בשירות הציבורי והן בצבאי – יותר משהיה אי פעם !
אני עסוק יומם ולילה בתכנית שהוגה ראש הממשלה לקידום מעמד הדרוזים בישראל –
תוכנית טובה והיסטורית שתיטיב עם מעמד העדה ותשרת אותה היטב!"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!