דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לעיונו של היועץ המשפטי / אחרי 7 שנים: בית המשפט העליון זיכה את אלישע חייבטוב מהרשעתו ברצח

11 ימים הוחזק חייבטוב בשליטה מוחלטת ומלאה של חוקריו, ללא ידיעת זכויותיו או החשדות נגדו, וכשהוא מנותק לחלוטין מהעולם החיצוני | ההודאה ניתנה כאשר חייבטוב מצוי תחת השפעת סמים אותם סיפק המדובב שהושם בתאו

אלישע חייבטוב שזוכה לאחר 7 שנים מהרשעתו ברצח על ידי בית המשפט העליון, משתחרר מהכלא. 2 באוגוסט 2018 (יונתן זינדל  פלאש90)
אלישע חייבטוב שזוכה לאחר 7 שנים מהרשעתו ברצח על ידי בית המשפט העליון, משתחרר מהכלא. 2 באוגוסט 2018 (יונתן זינדל פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון זיכה היום את אלישע חייבטוב (48) מהרשעתו ברצח, הרשעה שניתנה ב-2011. חייבטוב ישוחרר במהלך היום מבית המשפט המחוזי בירושלים. זיכויו ניתן במסגרת פסק דינו האחרון של שופט העליון אורי שוהם, המסיים היום את כהונתו.

השופט אורי שוהם (ראובן קסטרו, וואלה! NEWS)
השופט אורי שוהם (ראובן קסטרו, וואלה! NEWS)

חייבטוב הורשע ברצח שי אדרי, שאירע בשנת 2002. אדרי, שהיה קופאי במועדון סנוקר בשדרות, נרצח במקום לאחר ששני רעולי פנים ששדדו את המועדון בו עבד ירו בו. חייבטוב הורשע בעבירות של רצח, שוד ועבירות נלוות, ונגזר עליו מאסר עולם.

היום, זיכה שופט העליון הפורש אורי שוהם את חייבטוב מעבירות אלה. שוהם הדגיש כי הנושא העיקרי עליו נסוב הערעור נוגע לקבילות הודאתו של חייבטוב בפני המדובב, בשנת 2006, הודאה שהובילה להרשעתו ברצח ובשוד. לדברי הסנגוריה, שערערה בתיק, ההודאה הוצאה מחייבטוב בתנאים לא ראויים, ותוך שימוש באמצעים בעייתיים. שוהם הדגיש כי בידי המדינה אין ראיות אחרות עליהן ניתן לבסס את הרשעתו של חייבטוב ברצח ובשוד –  מעבר להודאתו בפני המדובב.

שוהם ציין כי ניתן לפסול את הודאתו של חייבטוב בשל השימוש שנעשה בסמים בתא המעצר, על ידי המדובב והמערער. לדבריו, "מדובר בחציית קו אדום, וזאת, בעיקר שעה שגורמי החקירה היו מודעים לפעולותיו של המדובב ולא ראו לנכון להפסיק אותן". השופט אמר עוד כי קיים חשש שהודאה הנמסרת סמוך לצריכתם של סמים מסוכנים, היא הודאת שווא או הודאה שלא נמסרה באופן חופשי ומרצון.

שוהם ציין כי גם דוקטרינת ההגנה מן הצדק עומדת לזכותו של חייבטוב בתיק זה. "נראה, כי בהינתן ההפרות החמורות, והתנהלות גורמי החקירה, שהייתה נגועה בליקויים מהותיים ביותר, ניתן לקבל את טענת ההגנה מן הצדק". בסיכום פסק הדין, אף ציין כי חומרת פגמי החקירה שמצא במקרה זה צריכים להגיע לידיעתו של היועמ"ש: "לאור חומרת הפגמים, האופן שבו התנהלה החקירה, וההפעלה הבעייתית של המדובב במקרה דנן, ולמרות שנמסר לנו כי הופקו הלקחים הנדרשים, מן הראוי כי פסק דיננו יובא לעיונו ולטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה".

לאחר הרצח, המשטרה התקשתה למצוא את שני רעולי הפנים. קרוב לשלוש שנים לאחר אירוע השוד והרצח התקבל מידע מודיעיני שקשר את חייבטוב ואדם נוסף, תושב שדרות, למעשה הרצח. החשוד הנוסף נהרג בתאונת דרכים לפני שהספיק להיחקר. בשנת 2006, חייבטוב ריצה זמן מאסר בכלא דקל, בגין הצתת ביתו. בינואר 2006 הוא נקלח מהתא בו שהה עד אז, והושם בתא אחר, עם מדובב, במשך 5 שבועות.

על פי הערעור אותו הגישה הסנגוריה, חקירתו בכלא התנהלה באופן פוגעני, תוך הפרת זכויות חשודים וזכויות אדם, ותועדה באופן חלקי ומגמתי. במהלך כ-11 ימים הוחזק חייבטוב בשליטה מוחלטת ומלאה של חוקריו, כשהוא מנותק לחלוטין מהעולם – החיצוני: ללא גישה לטלפון; ללא עורך דין; ללא אפשרות לקבל ציוד אישי בסיסי; ללא טיול בחצר; ללא מפגש עם עצורים או אסירים אחרים מלבד המדובב ששהה עמו בתא; ללא אפשרות ליידע את משפחתו על מקום הימצאו או לדרוש בשלומם; ללא גישה לערכאות משפטיות; מבלי שהוא יודע מהם החשדות המיוחסים לו; ומבלי לקבל כל מידע על זכויותיו ועל משך הזמן שהוא צפוי להיות מוחזק בתנאים אלו.

במהלך כשבועיים האשימו החוקרים את חייבטוב בהיותו אשם בהתפרצות לסנוקר בו התרחש הרצח, חקרו אותו על מעשיו ביום הרצח, כאשר מוטחת בו ההאשמה שהוא מבצע הרצח והשוד.

רק ביום ה-12 לאחזקתו בשליטת חוקרי המשטרה, ורק לאחר שהתלונן על חולשה וחולי, ביקש טיפול רפואי, פתח בשביתת רעב ואיים לשרוף את התא, התאפשר לו לשוחח טלפונית עם אמו, אך יתר ההפרות נמשכו.

בנוסף לכך, במהלך שהותו של חייבטוב בתא עם המדובב, נראה המדובב מספק לחייבטוב סמים שונים, כולל סמים קשים מסוג הרואין, ואף מדריך אותו כיצד להשתמש בהם.

רק אחרי שבועיים בהם החוזק בתנאים אלו, נחקר חייבטוב לראשונה באופן רשמי ביחס לחשדות בתיק הרצח ולמחרת הובא לראשונה בפני שופט להארכת מעצרו.

בתום כשלושה שבועות של ניתוק כמעט מוחלט, מניעת מפגש עם עורך דין, ותוך שהמדובב מעמיק ומבסס את פערי הכוח בינו לבין מר חייבטוב, קשר עצמו חייבטוב לאירוע השוד והרצח בהודאה לאקונית וחלקית לפני המדובב.

למעט הודאה לאקונית וחלקית זו, מר חייבטוב הכחיש ומכחיש באופן ברור וגורף כל מעורבות באירוע השוד והרצח. הכחשתו עקבית במהלך הימים והשבועות בהם שהה בתא עם המדובב ועל אף עשרות מניפולציות שונות; הכחשתו ברורה ועקבית במהלך החקירה והעימות שנעשה עם המדובב וכן במהלך ניהול המשפט – והוא דבק בה גם עתה.

באפריל 2011 הרשיע בית המשפט המחוזי ב"ש את חייבטוב ברצח.

כנגד הרשעתו הוגש ערעור מטעם ד"ר חגית לרנאו, המשנה לסניגוריה הציבורי הארצי, ועו"ד דימטרי ורניצקי – השניים מייצגים את חייבטוב מטעם הסניגוריה הציבורית. בערעור נטען בין היתר כי נגד חייבטוב הופעלו מניפולציות בעלות עוצמה רגשית ופסיכולוגית חזקה ביותר תוך שלילת כל זכויותיו שהובילו אותו למסירת הודאת שווא.עוד נטעם בערעור כי שילוב של כל האמור לעיל צריך להוביל לידי מסקנה שהתנהלותן של רשויות החקירה והתביעה כאחד מתחילת ההליכים בעניינו של אלישע לא רק מהווה פגיעה בתחושת ההגינות והצדק אלא אף מונעת מבית המשפט אפשרות לקיים משפט הוגן.

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "בית המשפט העליון החליט לזכות את הנאשם מעבירת קשירת קשר, רצח ושוד. זאת בעיקר לאור קביעתו כי נפלו פגמים בחקירת המשטרה וכן בשל פגיעה בזכות ההיוועצות של הנאשם עם עורך דין. מדובר במקרה יוצא דופן של חקירה סבוכה שהתנהלה לפני למעלה מעשור. מאז נעשה שינוי מהותי בכל הנוגע להפעלת מדובבים על ידי המשטרה וכיום קיימים נהלים ברורים בידי המשטרה בנושא זה, שאף הובאו לפני בית המשפט.

"בית המשפט העליון הפך את החלטת בית המשפט המחוזי אשר הרשיע את חייבטוב פה אחד במעשים המיוחסים לו. השופט שהם קבע כי ההודאה ניתנה מתוך רצון חופשי וכי יש בה משקל של ממש. יחד עם זאת, נוכח הפגמים בזכויותיו של הנאשם החליט לפסול את ההודאה ולזכות את הנאשם.

"השופטת ברק-ארז קובעת כי: 'חרף השאלות הקשות שנותרו תלויות ועומדות באשר לאשמתו של המערער בעבירות שיוחסו לו – אין מוצא מקבלת הערעור'.

"פסק הדין יועבר לבחינת כלל הגורמים הרלוונטיים לעיון ובחינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!