דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המצעד הגאווה בירושלים

מצעד הגאווה / אחרי השביתה והמחאה: כ-20 אלף משתתפים במצעד הגאווה בירושלים

חברת הנהלת הבית הפתוח: "להפגין נגד אהבת חינם זה פשוט לא תופס" | מועמד לראשות העיר: "אציע לכל חבריי הפלורליסטים לא להיכנס לקואליציה אם לא יובטחו דרישות הקהילה" | המורה של שירה בנקי ז"ל: "אין יום שלא חושבים על זה" | שידור מיוחד מהמצעד

כ-20 אלף צועדים השתתפו היום (חמישי) במצעד הגאווה בירושלים, תחת הכותרת "מורשת קהילתית: מוקירים את ותיקות וותיקי הקהילה". המצעד יצא מגן הפעמון והסתיים בגן העצמאות ולאורכו יהיו פזורים 2,400 שוטרים ושוטרי מג"ב, כוחות תגבור ומתנדבים. הרחובות ייסגרו לתנועה החל משעה 15:00 ועד למעבר הצועדים.

אנה קליימן חברת הנהלה הבית הפתוח אמרה לדבר ראשון כי זה מצעד הגאווה ה-17 בעיר, והוא צפוי להיות הגדול ביותר שהעיר ראתה.  "אנחנו נצעד במרכז העיר להראות את עצמנו שאנחנו פה ושאנחנו רוצים לחיות פה בביטחון. אנחנו צריכים להיות בטוחים ברחובות ולהרגיש שהרחובות הם שלנו כמו כל שאר העיר הזאת"

מצעד הגאווה בירושלים, ה-2 באוגוסט 2018 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
מצעד הגאווה בירושלים, ה-2 באוגוסט 2018 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

קליימן סיפרה כי "אחרי הרצח של שירה בנקי ישבנו שבעה בכיכר ציון והיו שם גם החברה של להבה מה שהתחיל מאבק טריטוריאלי אבל בסופו של דבר נוצר שיח, דיברנו איתם, אמנם זה לא מנע את זה שהם כאן היום אבל זה מראה שאפשר לדבר.
בשנים האחרונות בנצי גופשטיין והחבר'ה שלו לא הביאו להפגנות נגד המצעד יותר מ-20 חבר'ה. להפגין נגד אהבת חינם זה פשוט לא תופס. זה כמו להגיד אנחנו בעד סרטן."

עו"ד יוסי חביליו מועמד למועצת העיר ירושלים, היחיד שהגיע למצעד, אמר לדבר ראשון "לצערי כל המועמדים עושים את השיקול הפוליטי. חלקם מאמינים בזה כמו ליאון ואלקין שאומרים בעצמם אני נגד המצעד, גם סלמן הפתיע. אבל חלקם עושים את החשבון ואומרים שזה יפגע בהם על ידי הקהילות החרדיות והדתיות.

"אני מציג קול ברור ואומר שוויון, גם אם אנשי אומרים לי בפייסבוק רציתי להצביע לך אבל עכשיו לא אצביע."

מה היית עושה למען קהילת הלהטב אם יבחר לראשות העיר?

"שוויון מוחלט וגם אפליה מתקנת. קודם כל הייתי דואג שלקהילת הלהט"ב יהיה מבנה. היום הם שוכרים מבנה ותלויים בחסדי העירייה. כמו שלצופים יש מבנה, גם לקהילה הלהט"בית מגיע.  נושא נוסף זה חינוך. אני לא מאמין ב'אצבע בעין', לא יודע אם הייתי מחייב את בתי הספר החרדים להכניס את זה אבל בוודאי בבתי הספר הממלכתיים.

האם תיאבק עליהם גם אם תהיה רק במועצת העיר?
"אם אני אהיה ראש העירייה אני חושב שהקהילה הלהטבית כמו כל הגורמים הפלורליסטיים מסודרים בלשון העם. אם אהיה רק במועצת העיר וחשוב שזה יהיה בכוח גדול, אני אציע לכל חבריי הפלורליסטים לא להיכנס לקואליציה אם לא יובטחו הדרישות לתקציבים ולתמיכה. אני חושב שאני אוכל לשפיע, גם במועצה. כמובן תלוי בכוח שיהיה לי."

מצעד הגאווה בירושלים, ה-2 באוגוסט 2018 (צילום: ענת יורובסקי).
מצעד הגאווה בירושלים, ה-2 באוגוסט 2018 (צילום: ענת יורובסקי).

נדב המחנך של שירה בנקי ז"ל סיפר על הימים הנוראים סביב רציחתה במצעד לפני שלוש שנים, "בערב עצמו של הפיגוע נסעתי לבית החולים ורק ביום ראשון בצהריים הודיעו רשמית על מותה. בכמה ימים האלה שנראו תקופה ממושכת באותו זמן הייתי בעיקר בבית החולים , לצד ההורים של שירה וגם עם עוד מורים יועצת השכבה רכזת השכבה הגיעו תלמידים חברים של שירה לבית החולים ואנחנו היינו שם גם בשבילם. ובאמת היום עצמו שהודיעו על פטירתה… כמו כל הימים האלה היו ימים שחורים. אני זוכר את עצמי נוסע לתלמידים שלי, מנסה לתפוס אותם לפני שזה יוצא לציבור. כל התקופה הזו הייתה תקופה של הרבה מאוד עשייה למרות שזה היה באוגוסט בעצם ופתיחת השנה הייתה תחת הצל הכבד והנוראי הזה מצד אחד ניסינו לחזור לאיזושהי שגרה.

"לא עובר יום בלי שאתה חושב על זה, גם אני כמחנך וגם כשאתה רואה את החברים הקרובים שלה שהתאבלו והם עכשיו בשנה הראשונה שלהם בצבא או בשנת שירות. כל החיים שלך בתיכון אתה עסוק בטקסים טקסי התבגרות שמדברים על העתיד. מחר אנחנו נעלה לקברה ונזכור את זה שהיא נשארה מאחור".

"אני חושב שאחד הדברים שבלטו בשירה בשיחה הראשונה שלנו לפני כיתה י' וביקשתי ממנה לספר על עצמה. יש ילדים שמספרים על מה הם עשו בחופש וכולי, הדבר הראשון שהיא אמרה לי זה 'אני שמאלנית'. גם היא עצמה וגם הבית שהיא באה ממנו, העשייה הציבורית והמרחב הציבורי זה חלק מהותי ממנה. היא הייתה בנאדם שמתעסק בסובב שלו. הייתה אדם מאוד מיוחד, מאוד חכמה, תמיד התנדבה, הרבה שמחת חיים בכיתה וחוש הומור משובח שגם אותו היא ירשה מההורים שלה. היה נורא כיף ללמד אותה. נשאתי עליה הרבה הספדים וכתבתי הרבה דברים אבל בסך הכל היא היתה אחלה בנאדם. וזה לא פלא שהיא היתה גם במצעד."

עוד הוסיף כי "כמחנך אני רוצה לומר לבני נוער להט"בים שהם לא לבד. שיש עוד אנשים שרוצים לעזור להם ושלא יפחדו. שיחפשו את הבנאדם שהם כן יכולים לדבר אתו כדי לא להישאר לבד בחוויה הזאת. אם יש משהו שהרצח עשה זה לגרום לאנשים להבין שיש ציבור רחב שנמצא מאחוריהם. אחרי הרצח גם הציבור הסטרייטי התגייס. שירה בנקי הפכה לסמל, לא רק להט"בי."

החל משעות הבוקר נערכה המשטרה במוקדים שונים ברחבי ירושלים לקראת מצעד הגאווה שיתקיים היום בירושלים. במסגרת ההיערכות הוגשה בקשה על ידי נציגי קהילת הלהט"ב להגיע על גבי עשרות כלי רכב מנקודת הכינוס במודיעין ועד למתחם התחנה בירושלים. הבקשה אושרה על ידי המשטרה שאף ליוותה את שיירת הרכבים שהגיעה לפני זמן קצר למתחם התחנה בירושלים.

לקראת המצעד הגיעו הבוקר עשרות חברי ארגון הנוער הגאה לטקס אזכרה לזכרו של ניר כץ שנרצח במועדון הבר-נוער ב-2009. חן אריאלי יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב הקריאה מסר בשם אילה כץ אימו, של ניר ז"ל: "דווקא כאן ודווקא ביום הזה, אנחנו צריכות להמשיך להמיר את השנאה באהבה. לזכור את הרגע הזה בזמן כנקודה בה אנחנו מפסיקות ומפסיקים לשתוק. נקודה בה אפשר לשאוב כוח להמשיך את המאבק. לא לנוח עד שנחיה במדינה בה לכל אחת ואחד יש את החופש להיות מי שאנחנו. שוות ושווים. ממשיכות וממשיכים להילחם בחושך".

התארגנות במודיעין לקראת שיירת המכוניות לכיוון ירושלים כחלק מ"צעדת השיוויון", 2 באוגוסט 2018 (אגודת הלהט"ב)
התארגנות במודיעין לקראת שיירת המכוניות לכיוון ירושלים כחלק מ"צעדת השיוויון", 2 באוגוסט 2018 (אגודת הלהט"ב)

מסלול הצעידה והוראות ביטחון

אירוע הפתיחה יחל ב-15:45 בגן הפעמון משם יצאו הצועדים דרך הרחובות  פלומר -קרן היסוד- קינג ג'ורג'– הילל – מנשה בן ישראל – ועד לגן העצמאות. כניסה למסלול המצעד תתאפשר דרך שטח הכינוס בגן הפעמון ובכיכר פריז. במהלך המצעד המשתתפים יעברו במקום שבו נרצחה שירה בנקי לפני כשלוש שנים ויניחו שם זרי פרחים לזכרה. עצרת הסיום תתקיים בגן העצמאות, בהנחיית קרן מור, יובל שרף והשחקן יניב ביטון. יחד איתם ייקחו בה חלק מירי מסיקה שתקדיש את "שיר לשירה" לשירה בנקי, דנה אינטרנשיונל ונינט טייב.

במסגרת הערכות המשטרה, וכחלק מהפעילות לשם שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור ובטחונו, וכן בהתאם להוראות חוק הסמכויות לשם שמירה על בטחון הציבור, תערוך המשטרה בידוק לבאי המצעד בכניסות לאירועי המצעד, כפי שנקבעו ותואמו עם מארגני המצעד.

לא תותר כניסה למתחמי המצעד (שטח הכינוס, תוואי המצעד ושטח סיום המצעד) עם כלי נשק מכל סוג. כמו כן, חל איסור על הטסת רחפנים ו/או כלי טיס מכל סוג.

מהמשטרה נמסר כי כניסה למסלול המצעד תתאפשר אך ורק דרך שטח הכינוס בגן הפעמון ובכיכר פריז. יציאה ממסלול המצעד תתאפשר במקומות שפורטו לעיל.
לא תתאפשר כניסה ויציאה למסלול המצעד שלא במקומות שפורטו לעיל (פרט למקרים חריגים).

הסדרי התנועה

החל מהשעה 15:00 המשטרה תסגור את רחובות הצעדה: רח' קרן היסוד- פלומר – רח' קינג ג'ורג'– רח' הילל – רח' מנשה בן ישראל. עוד יסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם כולל רחוב אגרון, הילל , קינג ג'ורג' מקרן היסוד ועד רח' בארי, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), אבידע, קק"ל, ההסתדרות. הכבישים ייפתחו בהתאם להתקדמות הצועדים.

חנייה וכניסה המיועדים לנכים – מתחם החניה הדרומית של גן הפעמון הכניסה מדרך בית לחם.

לאור העומסים הצפויים, הנהגים מתבקשים לגלות סבלנות ולהישמע להוראות השוטרים, ולהיות קשובים לדיווחים שיועברו באמצעות התקשורת. אפליקציית WAZE תעודכן ברחובות החסומים ועם פתיחתם לתנועה.

בכל שאלה או הבהרה ניתן לפנות למוקד 110 של המשטרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!