דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפליה

"פתוח לכל" / בעלי העסקים בארה"ב שמתחייבים לפתוח את דלתותיהם לכולם

חזית חנות בגדים מרשת Levi's, החברה בקואליציית ב'open to all' (צילום: shutterstock).
חזית חנות בגדים מרשת Levi's, החברה בקואליציית ב'open to all' (צילום: shutterstock).

קואליציה המונה 1,200 עסקים מתחייבת לשרת את כל לקוחותיה ללא אפלייה על רקע גזע או נטייה מינית | מובן מאליו? לצערנו לא - עסקים רבים חוששים שהתחייבות כזו תמקם אותם בשמאל המפה הפוליטית ותרחיק לקוחות שמרנים

1,200 חברות שונות בארה"ב, ביניהן חברת הביגוד ליוויס, התחייבו לא להפלות עובדים או לקוחות בשל גזע, נטייה מינית או מאפיינים אחרים. לכאורה, מדובר בהתחייבות מובנת מאליה. אך באווירה הטעונה הקיימת היום בארה"ב, בה חנות פרחים מסרבת לספק פרחים לחתונה גאה, מספר חנויות שאינן משרתות לקוחות מוסלמים, וצוות במסעדה שתוקף מילולית אישה טראנסג'נדרית שמשתמשת בשירותי הנשים, אין שום דבר מובן מאליו.

עוד נותר לראות אם המסר "פתוח לכל" על הדפסי הלוגו ועל חלונות החנויות מעורר אהדה או זעם. בינתיים בעלי העסקים מתארים מציאות מורכבת. טיה אגנו, אחת ממקימות עסק לממכר סיידר ותמד (משקה אלכוהולי) באינדיאנפוליס, נרגשת להציב את מדבקת ה"פתוח לכל" על חלונה. "זה הולם את השקפת עולמי האישית והמקצועית". היא לא מודאגת מכך שלקוחות פוטנציאליים מסוימים ירגישו שהם אינם רצויים. "כל שביכולתי לעשות הוא לפתוח ברגל ימין ולומר 'הי, מוזמנים להיכנס ולבלות'".

טיה אגנו, מנהלת חנות באינדיאנפוליס, ארצות הברית. (צילום: AP Photo/Michael Conroy).
טיה אגנו, מנהלת חנות באינדיאנפוליס, ארצות הברית. (צילום: AP Photo/Michael Conroy).

לעומתה, ג'ורג' מרינקוס, בעל בר בוושינגטון, לא משוכנע שמדובר ברעיון טוב. העסק שלו ממוקם בסמוך לבית הלבן והוא שירת עובדים בממשלו של אובמה כמו גם את דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, שלאחרונה התבקשה לעזוב מסעדה בווירג'יניה בשל קרבתה לנשיא דונאלד טראמפ. בפתח הבר של מרינקוס ניצב שלט עליו כתוב "כולם מוזמנים" אך מרינקוס חושש שאם הוא יציב שלט האומר "פתוח לכל" לקוחות מסוימים ירגישו שהם אינם רצויים בשל נטייתם הפוליטית הימנית. "אין איך לצאת מזה טוב" הוא מסכם.

קואליציית העסקים ה"פתוחים לכל" החלה לפעול בסוף השנה שעברה לאחר שבית המשפט העליון בארה"ב נערך לדון בתיק נגד אופה מקולורדו שסירב לספק עוגת חתונה לזוג גאה בשל "הפרת אמונותיו הדתיות" כדבריו. פסק הדין גיבה את האופה אך לא נתן זכות כוללת לבעלי עסקים להפלות כנגד זוגות גאים. פסק הדין הוביל לכך שעסקים רבים התייעצו עם ארגונים חברתיים על האופן בו ביכולתם לשדר ללקוחותיהם שבעסק שלהם מיעוטים ובעלי נטייה מינית שונה יתקבלו בברכה. בקואליציה חברות גם ערים שונות כמו ניו יורק, אוקלנד וקליפורניה, וכן 190 ארגונים חברתיים.

קלה רונגרוד, מובילת המבצע מטעם "פתוח לכל", אומרת שהיא אינה חוששת מתגובות נגד. "כאשר עסק אומר שהוא מתחייב לשרת את כל לקוחותיו באופן שווה זה אך ורק חיובי. אני חושבת שאנחנו רוצים לעבור אל מעבר למנטליות של 'אנחנו או הם'. לכל אחד הזכות לקבל יחס מכבד".

חוק שיצא בשנת 1964 בארצות הברית אוסר על אפליה במקומות ציבוריים על בסיס גזע, צבע, דת, מגדר או מוצא. אך רק ב-21 מדינות, וכן במחוז קולומביה, נאסר על אפלייה שהיא על רקע נטייה מינית.

חברים בקואליציה מסתכנים בהרחקת לקוחות שמרניים. מרק מקלין, בעל עסק בדימוס ובלוגר שמרן בטנסי, אומר ששלטי "פתוח לכל" יוצרים פילוג. הוא קושר שלטים אלו לשלטי "מוסד חופשי מנשקים" הפוגעים בזכויות בעלי הנשקים. "אנחנו לא יכולים לשלוט באיך אנשים חושבים. זהו מדרון חלקלק".

מנגד אומרת ז'קינטה גאודה, האחראית על פיתוח אסטרטגי בחברה המייעצת לעסקים כיצד לאפשר הכלה ושונות בתוכם וכלפי לקוחותיהם, כי חברות שונות ניצבות בפני לחץ מצד עובדים ולקוחות כאחד לנקוט בעמדה שתאשר את ערכם לחברה. "להערכתי המוטיבציה לעשות זאת, הנוצרת על ידי לקוחות ועובדים כאחד, היא גדולה מהסיכון הפוליטי". גאודה מוסיפה כי "הם חישבו את זה והגיעו למסקנה שיש להם יותר מה להרוויח מאשר מה להפסיד ממהלך שכזה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!