דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

משבר חוק הלאום / נתניהו פוצץ את הפגישה לאחר דיון קשה; הדרוזים: מנסה 'הפרד ומשול'

לאחר שאחד ממובילי המחאה תא"ל במיל אמל אסעד תקף את נתניהו במילים קשות, ביקש נתניהו שיעזוב את הישיבה | המפגש, על רקע המשבר בעדה הדרוזית סביב חוק הלאום

ראש הממשלה נתניהו והשרים יריב לוין ואיוב קרא נפגשו היום עם ראשי מועצות מהמגזר הדרוזי, 29 ביולי 2018. (צילום: קובי גדעון לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו והשרים יריב לוין ואיוב קרא נפגשו היום עם ראשי מועצות מהמגזר הדרוזי, 29 ביולי 2018. (צילום: קובי גדעון לע"מ)
שי ניר

המפגש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין נציגי העדה הדרוזית התפוצץ הערב (חמישי) לאחר שעל פי טענות אותן הוא מכחיש, כינה תא"ל במיל אמל אסעד, ממובילי המחאה, את נתניהו 'ראש ממשלת האפרטהייד'. בתגובה ביקש ראש הממשלה להרחיקה מהישיבה, ולאחר ששאר נציגי העדה אמרו כי אם יורחק ילכו כולם, התפוצצה הישיבה. לאחר הפיצוץ התקיימו ניסיונות תיווך במטרה לחדש את המפגש, אך ללא הצלחה.

אמל אסד הכחיש את הדברים בעמוד הפייסבוק שלו וכתב: "אזרחי ישראל, אני רוצה להבהיר: לחמתי 26 שנה בצה"ל, אבדתי את היקרים לי – אח, חיילים, חברים ופקודים. למרות הכותרות בתקשורת , המילה "אפרטהייד" לא נאמרה בפגישה עם ראש הממשלה הערב כלל.  אני כתבתי כאן לפני שבוע שמדינת ישראל עלולה להפוך למדינת אפרטהייד בגלל חוקים כמו חוק הלאום".

ממטה המאבק בחוק הלאום נמסר "מה שראש הממשלה ניסה לעשות היום הוא ניסיון נואש ולא מוצלח להפריד בין אנשי ההנהגה הדרוזית, על מנת לפרק את העצרת במוצ"ש. נתניהו ביקש לשבת עם השיח מואפק טריף וראשי הרשויות בנפרד, ללא תאל' במיל' אמל אסעד והקצינים הדרוזים המנהיגים את המחאה, אולם חברי ההנהגה, כולל השיח, לא הסכימו להפרדה ויצאו כולם מן החדר. משם המשיכו למטה המאבק בכיכר רבין. העצרת לשינוי חוק הלאום במוצ"ש מתקיימת כסדרה. בשבת ב-20:30, כיכר רבין."

מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה יואב הורוביץ הציג אתמול (רביעי) להנהגת העדה הדרוזית מתווה חדש שגיבש הצוות שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא, בראשו הוא עמד. המתווה, המורכב משלושה חלקים, נוסח בעקבות המחאה הדרוזית הנרחבת לחוק הלאום. נציגי העדה שהיו במפגש אמרו לדבר ראשון כי המתווה איננו מפחית מהתחושות הקשות המלוות את החוק, וכי הסכימו לדון בו רק לאחר שהבינו כי אין כל אפשרות שחוק הלאום ישונה או יבוטל. כמו כן מסרו כי עצרת המחאה בשבת תתקיים כמתוכנן.

חלק הראשון במתווה נוגע לעיגון בחוק של מעמד העדה הדרוזית, וכן של מעמד העדה הצ'רקסית. על פי ההודעה "החוק יוקיר את תרומתה של העדה הדרוזית לביטחון המדינה, ויכלול תמיכה במוסדות העדה (דת, חינוך, תרבות); חיזוק היישובים הדרוזים, כולל פתרונות לבנייה למגורים, והקמת יישובים חדשים לפי הצורך; ושימור המורשת הדרוזית והנחלתה".

העיקרון השני בנוסח שהוצג אתמול קובע עיגון בחוק של זכאותם להטבות של בני מיעוטים, מכל הדתות והעדות, המשרתים בכוחות הביטחון, למטרה של סגירת פערים וקידום שוויון חברתי. עיקרון שלישי ואחרון במתווה הוא עיגון חוקתי להכרה בתרומתם של אלו הנוטלים חלק בהגנת המדינה, מכל הדתות והעדות.

גינוי חריף מיהדות ארה"ב

על רקע המשך המו"מ בנושא חוק הלאום בין מנהיגי העדה הדרוזית לבין הממשלה והכוונה בכל זאת לקיים את עצרת ההזדהות בשבת, נשיא ומנכ"ל הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה ג'רי סילברמן, מתייחס היום לסוגיה ואומר: "כתומכים גדולים של ישראל, אנו מאוכזבים שהממשלה העבירה חקיקה שבפועל מהווה נסיגה בכל הנוגע ליחס למיעוטים. הפדרציות היהודיות עומדות לצד הקהילה הדרוזית ודוחקות במחוקקים הישראלים לעבוד בשיתוף מלא עם קהילה זו על מנת למצוא בהקדם פתרון לסוגיות הממשיות שמטרידות אותם. בכנס הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה שיתקיים באוקטובר הקרוב בתל אביב, נתייחס גם לפעילות הרבה שעושות הפדרציות על מנת לסייע בשילוב המיעוטים בחברה הישראלית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!