דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אלאניס מוריסט / Hands Clean - שוברת שתיקה

אלאניס מוריטס בהופעה בישראל, ב-30 ביולי 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
אלאניס מוריטס בהופעה בישראל, ב-30 ביולי 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

השבוע אלאניס מוריסט הופיעה בארץ. הופעה שמילאה את הלייב פארק ב-14,000 צופים אבל לא זכתה להרבה רעש ותשומת לב. כנראה מכיוון שמדובר באמנית שנחשבת "אחרי שיאה" ובהופעת "נוסטלגיה". אז זהו שממש לא. אלאניס מוריסט היא לא טיפוס נוסטלגי ולמרות שהיא מקנדה השירים שלה אף פעם לא היו רק נחמדים, ובימינו לא מעט מהשירים הישנים שלה מתגלים כעדיין רלוונטיים. יש שיגידו שהיא אף הקדימה את זמנה.

אלאניס נולדה באוטווה, בירת קנדה, בשנת 1974 ונקראה על שם אביה אלן. הקריירה שלה התחילה מאוד מוקדם. בגיל 13 היא כבר התפרסמה בתכנית טלוויזיה מוזיקלית. בנערותה היא הוציאה שני אלבומי פופ מאוד 'אייטיזיים' שהצליחו במולדתה.

אלאניס הצעירה
אלאניס הצעירה

בגיל 19 אלאניס עברה ללוס אנג'לס ושנתיים אח"כ בשנת 1995, סך הכל בגיל 21, התרחש המפץ הגדול – Jagged Little Pill – גלולה קטנה ומשוננת.
אלבום שהיא יצרה מתוך רצון לשנות את הסגנון המוזיקלי שלה מפופ למשהו אישי יותר ורוקי יותר וקיוותה שהוא יכניס מספיק כסף בשביל שהיא תוכל ליצור לאחר מכן אלבום נוסף ולהישאר בעולם המוזיקה. לא היה לה מושג שהיא יוצרת מפלצת. בפועל, מה שהתרחש מהאלבום הזה הוא היסטריה חוצת-יבשות ואחד האלבומים שמגדירים יותר מכל את הניינטיז. אגב לאחרונה הוא הועלה בברודווי כמחזמר וגם שם הוא שובר שיאים.  You Oughta Know יצא כסינגל הראשון. שיר שהוא בעיטה לפנים של גבר שנפרד ממנה. MTV שהיו אז בשיאם לא הפסיקו לשדר את הקליפ ואלאניס התפרסמה מהר מאוד בקנה מידה עולמי. הסינגלים הבאים, כולם – אחד אחרי השני – הפכו ללהיטים לא פחות גדולים (All I Really Want, Hand in My Pocket, Head Over Feet , You Learn וכמובן – Ironic). האלבום מכר 16 מיליון עותקים בארה"ב, 33 מיליון בכל העולם ולא ירד במשך שנתיים ממצעדי המכירות ברחבי העולם. שאקירה, אבריל לאבין, מרדית' ברוקס, פינק הן רק חלק מהשמות של זמרות שציינו את Jagged Little Pill של אלאניס בתור אלבום ששינה להן את החיים.

גלולה קטנה ומשוננת
גלולה קטנה ומשוננת

זמן קצר לאחר צאת האלבום והתקבלותו הסנסציונית אלאניס פצחה בסיבוב הופעות עולמי של שנה וחצי, היא העדיפה להופיע בעיקר במקומות קטנים. בדצמבר 1996 לאחר שנתיים מטלטלות וכשהיא בסך הכל בת 22 היא לקחה את אמא שלה, שתי דודות ושני חברים ונסעה להודו לשישה שבועות של יוגה ושקט.
עם שובה היא התחילה לעבוד על האלבום הבא שלה Supposed Former Infatuation Junkie , אלבום שהמבקרים מאוד אהבו והקהל קצת פחות הגיע אליו. באופן לא מפתיע ההצלחה העצומה של האלבום הראשון (אם נשאיר בצד את שני אלבומי הנעורים) לא חזרה. האלבום הבא של אלאניס היה Mtv Unplugged גרסאות אקוסטיות שקטות ומקסימות של שיריה. בעיקר זכור מאוד לטובה השיר הרביעי באלבום, That I would Be Good עם הניגון הנהדר של אלאניס על חליל.
האלבום הבא שלה מ-2002 Under Rug Swept הוא בעצם הסיבה שהחלטתי לכתוב על אלאניס השבוע. מדובר באלבום הראשון שהיא גם הפיקה, גם כתבה את המילים וגם הלחינה את כל השירים. בתוך הצעד המוזיקלי העצמאי הזה היא החליטה גם לשבור שתיקה ולקחת כמה צעדים קדימה מול עצמה. בעיקר זה בא לידי ביטוי בשיר אחד מתוכו – Hands Clean. השיר הקשה ביותר באלבום שגם הפך למפורסם והמצליח ביותר שלה מאז הלהיטים הגדולים של Jagged Little Pill.
Hands Clean הוא שיר שבו אלאניס עשתה מהלך נועז וכתבה על מערכת יחסים מינית מנצלת שהיא היתה קורבן לה בגיל 14. Under Rug Swept, מה שטואטא מתחת לשטיח בתרגום חופשי, הוא לא רק שם האלבום אלא גם שורה מתוך השיר שאומרת את הסיפור כולו. שנים שתקתי. לא עוד. בגיל 28 היא פתחה פצע גדול ושתוק שהיה בתוכה 14 שנים.

"הכוונה שלי בכתיבת השיר היתה להצליח להגיע למקום הכנה והאמיתי ביותר שיכולתי ביחס למערכת יחסים מהעבר שלי. זה בהחלט לא שיר שמבקש נקמה כלפי איש מסוים אלא שיר שמבקש לשחרר את עצמי משתיקה של שנים. המון זמן הזנחתי ואפילו נטשתי איזה חלק ממני. חלק של הסתרה, של שתיקה. וזה השפיע עליי מאוד, השתיק אותי ויצר אלמנט של שקר בחיי. הסתרת האמת היא לא פחות נוראית מלשקר. ככל שאני מתבגרת אני רוצה יותר ויותר את הברכה של אמון וכנות בחיים. מהמקום הזה Hands Clean בא".

השיר מחולק לשניים, הבתים הם המילים של האיש הפוגע (בין היתר: "אל תלכי ותספרי לכולם. תתעלמי מהפשע לכאורה הזה"). והפזמון הוא המילים שלה עצמה, שנים אחרי. ("ואני כיבדתי את בקשתך לשתיקה. ואתה יצאת מזה עם ידיים נקיות").
הקליפ שיצא יחד עם השיר משלים את התמונה ומראה את התהליך הכואב אך המרפא שעבר עליה, לפני כתיבת השיר, עם יציאתו, ומה שהיא מקוה שהיא תרגיש שנה לאחריו – הקליפ מסתיים במפגש נוסף עם אותו אדם שפגע, אך הפעם היא יודעת בדיוק איך להגיב. מומלץ מאוד לשמוע את השיר, לקרוא את המילים ולצפות בקליפ.

Hands Clean נכתב ויצא לאור ב-2002, לפני 16 שנים, כשהיה הרבה פחות נהוג לדבר על פגיעות מיניות מאשר היום. אולי רק עכשיו אפשר להעריך את הצעד האמיץ שאלאניס עשתה בהוצאה לאור של אמת קשה ומכבידה. בעיניי אלו ניצנים ששנים אחר-כך יביאו נשים רבות ברחבי העולם להיעמד בזקיפות קומה וליצור את התנועה החשובה והמהפכנית Metoo#.

"זה יכול להישמע מתבכיין אבל פרסום זה דבר מתיש, מבלבל ואפילו מבודד. הדבר שתמיד נותן לי כוח זה לקחת את הפרסום שלי למקום של להציע אמפתיה, נחמה וקשר." היא סיפרה לאחרונה בראיון לעיתון הסאן הבריטי לרגל צאת המחזמר החדש המורכב משיריה, Hands Clean מופיע שם גם הוא. "אני כל-כך שמחה שהמילים של השיר הזה נכנסו למחזמר וממשיכות להדהד. עברנו כברת דרך גדולה אבל עדיין אנחנו מעלימים עין מאינספור מקרים יומיומיים של ניצול ופגיעה מינית. תנועת Metoo# היא צעד חשוב מאוד בעולם פטריארכלי. המון אנשים רואים בתופעה הזאת רק היבטים של כעס ונקמה, לדעתי זה הרסני לראות את Metoo# ובכלל הפמיניזם באופן הזה.
אני מאמינה שהתנועות האלו קמו בשביל להוביל לחיבור וריפוי בין בני אדם. הן מגיעות מהכיוון של הנשים בגלל כל האלימות והדיכוי שהגוף שלנו ספג אבל אנחנו לא מחפשות לנקום, אנחנו מבקשות התקדמות אנושית כללית. לנשים, לגברים, לכל אדם".

כמו שפעם אמרה ההוגה הפמינסטית בל הוקס במילים הכי פשוטות – "פמיניזם זה לכולם".

"דמו בנפשכם עולם שאין בו דיכוי, עולם שבו נשים וגברים אינם בהכרח דומים, ואפילו לא תמיד שווים, אבל כל מערכות היחסים שבו מושתתות על חזון של הדדיות. דמו בנפשכם את החיים בעולם שבו כולנו יכולים להיות מי שאנחנו, עולם של שלום ואפשרויות. מהפכה פמיניסטית בלבד אין בה די כדי לברוא עולם כזה – אנחנו צריכים לשים סוף גם לגזענות, לעליונות המעמדית, לאימפריאליזם. אבל מהפכה כזו תאפשר לנו להגיע למימוש עצמי מלא כנשים וכגברים, שבכוחם לבנות קהילה אוהבת, לחיות יחד ולממש את חלומות החירות והצדק שלנו, לחיות לאור האמת שכולנו "נבראנו שווים". בואו, התקרבו. ראו כיצד יכול הפמיניזם לגעת בחייכם ובחיי כולם, ולשנות אותם. התקרבו וראו במו עיניכם מי היא ומה היא תנועה פמיניסטית. התקרבו וראו בעצמכם: פמיניזם זה לכולם."

Hands Clean / Alanis Morissette

If it weren't for your maturity none of this would have happened

If you weren't so wise beyond your years I would've been able to control myself
If it weren't for my attention you wouldn't have been successful and
If it weren't for me you would never have amounted to very much

Ooh this could be messy
But you don't seem to mind
Ooh don't go telling everybody
And overlook this supposed crime
We'll fast forward to a few years later
And no one knows except the both of us
And I have honored your request for silence
And you've washed your hands clean of this

You're essentially an employee and I like you having to depend on me
You're kind of my protege and one day you'll say you learned all you know from me
I know you depend on me like a young thing would to a guardian
I know you sexualize me like a young thing would and I think I like it

Ooh this could be messy
you don't seem to mind
Ooh don't go telling everybody
overlook this supposed crime
We'll fast forward to a few years later
And no one knows except the both of us
And I have honored your request for silence
And you've washed your hands clean of this

What part of our history's reinvented and under rug swept?
What part of your memory is selective and tends to forget?
What with this distance it seems so obvious?

Just make sure you don't tell on me especially to members of your family
We best keep this to ourselves and not tell any members of our inner posse
I wish I could tell the world ’cause you're such a pretty thing when you're done up properly
I might want to marry you one day if you watch that weight and keep your firm body

Ooh this could get messy
Ooh you don't seem to mind
Ooh don't go telling everybody
and overlook this supposed crime
We'll fast forward to a few years later
And no one knows except the both of us
And I have honored your request for silence
And you've washed your hands clean of this

Ooh this could get messy
Ooh I don't seem to mind
Ooh don't go telling everybody
and overlook this supposed crime
We'll fast forward to a few years later
And no one knows except the both of us
And I have honored your request for silence
And you've washed your hands clean of this

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!