דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העדה הדרוזית

הפגנת ענק בכיכר / כ-100 אלף איש הפגינו בכיכר רבין: "חוק הלאום הוא חצייה של קו אדום"

לאחר פיצוץ הדיונים עם ראש הממשלה, המונים מהעדה הדרוזית ומתנגדים נוספים לחוק הגיעו אמש להפגנת ענק בכיכר רבין | תא"ל אמל אסעד אמר: "עם ישראל על כל גווניו נמצא בכיכר" והקריא על הבמה את מגילת העצמאות

הפגנת ענק נגד חוק הלאום, כיכר רבין (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
הפגנת ענק נגד חוק הלאום, כיכר רבין (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
שי ניר

מחאת חוק הלאום הגיעה (מוצ"ש) לשיאה: כ-100 אלף הפגינו בכיכר רבין בתל אביב בהפגנה אותה אירגן מטה המאבק הדרוזי. בהפגנה משתתפים רבים מבני העדה הדרוזית, ומתנגדים נוספים לחוק הלאום מהציבור הישראלי. ביום חמישי האחרון התפוצצו השיחות בין רה"מ נתניהו לבין נציגי העדה הדרוזית.

מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל מואפק טריף אמר בהפגנה: "זעקו את זעקתנו. אחינו היהודים אתם הרוב המוחלט ועליכם מוטלת האחריות להחליט. אני רואה אתכם בהמוניכם וזה מחמם את הלב. מודה לכם בשמי ובשם העדה הדרוזית. זו ישראל היפה. ישראל אשר כולנו גאים להיות אזרחיה."

בניין עריית תל אביב מואר בצבעי הדגל הדרוזי (צילום: שי ניר).
בניין עריית תל אביב מואר בצבעי הדגל הדרוזי (צילום: שי ניר).

תא"ל (מיל) אמל אסעד אמר "עם ישראל על כל גווניו את הכיכר. אני מזכיר את היסודות עליהם נבנתה המדינה", והקריא על הבמה חלקים ממגילת העצמאות.

שפיק ויעל, חניכים בתנועת הנוער העובד והלומד, בה חניכים ערבים ודרוזים, הקריאו קטע ממגילת העצמאות בעברית וערבית ואמרו: "מילים חשובות אלו ממגילת העצמאות מזכירות לנו את ההבטחה שעליה הוקמה מדינת ישראל. מדינה יחידה לעם היהודי, מדינה יהודית דמוקרטית עם שוויון זכויות לכלל אזרחיה. חוק הלאום מהווה כתם ענק על המגילה הזאת, על האפשרות שלנו להמשיך לחיות כאן ביחד."

שפיק הוסיף "בינינו, היהודים והדרוזים יש ברית עמוקה וחזקה מאוד, עוד מלפני קום המדינה. זה סיפור שעובר מדור לדור במשפחות שלנו. גדלתי בבית על הברית הזו והתחנכתי עליה בתנועה. מצאנו דמיון ושותפות גורל בין העמים. הברית הזו נתנה לנו חוזק ועוצמה והמשכנו ללכת כך ביחד, יד ביד, כתף אל כתף, לבנייתה של המדינה, לשדות החינוך והעבודה ולהגנה על גבולותיה."

יעל אמרה "באנו לכאן הערב לומר: את הברית הזו לא ניתן לאף אדם ולאף חוק להפר! זו לא רק ברית של הגנה על גבולות המדינה, זו ברית של הגנה על דמותה של החברה שלנו! לא רק ברית דמים. אנחנו תובעים ברית חיים!"

מולא נימר יו"ר מרחב מרכז הגליל בהסתדרות אמר ל'דבר ראשון', "אני בעד מדינה יהודית. אין לי בעיה. להפך. אבל לפחות את המילה הקטנה שוויון. כמו במגילת העצמאות. הבעיה שאנחנו לא מרגישים את השוויון".

האם מספיק שיהיה כתוב שוויון בחוק הלאום?

"לא. בפערים הכלכלים, במקומות התעסוקה. ממשלות ישראל לא הביאו אף מפעל לכפרים. בירכא על אף המסחר יש הרבה עניים. אין תעסוקה. לא שירות תעסוקה ולא ביטוח לאומי תמצא בכפרים. בכל הדברים האלה אין שוויון.

הפגנת הדרוזים נגד חוק הלאום בכיכר רבין (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
הפגנת הדרוזים נגד חוק הלאום בכיכר רבין (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)

"במערכת הביטחון אנחנו מרגישים טוב. בכל מקום אפשר לראות אותם. במערכת אזרחית זה לא אותו דבר. אחוז העובדים בשירות המדינה הוא מהנמוכים מבין המגזרים.
השוויון לא צריך להיות במילים אלא במעשים. לפתח את הכפרים הדרוזים. שם אין שוויון בכלל".

עליה קאסם, ד"ר לשפה וספרות ערבית וראש תכנית מצוינים במכללה האקדמית הערבית חיפה המתגוררת בכפר ראמה: "הנוסח של חוק הלאום הוציא את הדברים מתחת לשולחן. כל הזמן ידענו שיהודים מדברים על הזהות היהודית שלהם ולא על כל ארץ ישראל לאזרחיה ת לדעתי זה גזעני. אני ישראלית ומגיע לי להיות שווה.

"שוויון זה מטרת על. לפחות שנאבק שיהיה שוויון. אנחנו נולדנו פה. מה פתאום שיגידו שערבית אינה שפה רשמית. זה עיקרון. חסר שוויון בייצוג באוניברסיטאות. בבתי חולים, במקומו ועבודה. אנחנו מרגישים מקופחים ולא שווים. גם בהשוואה למוסלמים והנוצרים.

יש קשר בין המאבק של הדרוזים והערבים. אנחנו מדברים באותה שפה ונולדנו פה. אם החוק בא לבדל ולבודד אותנו אז אנחנו לא נרגיש שאנחנו רוצים לשרת באמת את המדינה. איך אשכנע את הבן שלי לשרת בצבא? הדרוזים יש לנו בעיה. אין לנו גב נוצרי או מוסלמי. יש להם עולם שלם. לנו אין גב. הגב שלנו זה המדינה פה".

"מדינת אפרטהייד"?

לאחר מספר ימים של דיונים, ביום חמישי האחרון התפוצצו השיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין מובילי המחאה. בעוד בקרבת נתניהו מטען כי ראש הממשלה הפסיק את הפגישה לאחר שתא"ל (מיל') אמל אסעד כינה את ישראל 'מדינת אפרטהייד', טענו נציגי העדה כי נתניהו הוא שהעלה את הנושא. לטענתם ביקש להרחיק את הקצינים הדרוזים שהובילו את המחאה, ובכך לייצר מצב של "הפרד ומשול". לאחר שלא הסכימו להפרדה עזבו את מקום הפגישה והגיעו למאהל המחאה בכיכר רבין.

הפגנת הדרוזים נגד חוק הלאום בכיכר רבין (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנת הדרוזים נגד חוק הלאום בכיכר רבין (צילום: יאיר ויטמן)

עוד השתתפו בהפגנה ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, ראש אכ"א לשעבר אלוף (מיל') אורנה ברביבאי, פרקליט המדינה לשעבר, פרופ' משה לדור, מנהיגים נוספים מהרשויות המוניציפליות, נציגי פורום ראשי המועצות המקומיות הדרוזיות, נציגי המשפחות השכולות, פעילים חברתיים ועוד. עוד פרסמו המארגנים רשימה של ראשי המערכת הביטחונית ובכירים נוספים בעבר שמגיעים גם להביע תמיכה בהם ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, ראש השב"כ לשעבר עמי אילון, אלוף (מיל') ויו"ר 'יחד למען החייל' יורם יאיר-ייה, תא"ל (מיל') גיורא ענבר, אלוף (מיל') עמירם לוין, אלוף (מיל') אבי מזרחי, המפכ"ל לשעבר משה קראדי, אלוף (מיל') מתן וילנאי, פרופ' אסא כשר, פרופ' אוריאל רייכמן, השופטת סביונה רוט לוי ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!