ארבע חברות מתיכון בשכם יצאו השבוע לקליפורניה להציג את האפליקציה שפיתחו ומסייעת בכיבוי שריפות מול מובילי תחום ההייטק בעמק הסיליקון, זאת לאחר שזכו באפשרות להשתתף כשהגיעו לגמר בתחרות בה השתתפו יותר מ-19,000 נערות נוספות. הנערות פיתחו משחק מציאות מדומה שמלמד כיצד להתגונן מפני שריפות.

עבור תלמידות כיתה י"א מהגדה המערבית, כרטיס הכניסה לאליפות העולם מהווה זינוק דרמטי במיוחד. הן מגיעות ממשפחות במעמד הביניים הפלסטיני שמעריכות את השכלת בנותיהן אך ההזדמנויות עבורן מועטות בשל המציאות הפוליטית-ביטחונית שיוצרת מציאות החיים של הסכסוך הישראלי-פלסטיני הנוכח באופן קבוע, נורמות פטריאכליות הממשיכות להתקיים בחברה הפלסטינית המסורתית ובתי ספר לא מצויידים הפועלים בשיטות לימוד מיושנות.

"אנחנו נרגשות לטוס במטוס בפעם הראשונה בחיינו, לפגוש אנשים חדשים ולראות עולם", אמרה וואסאן אל-סאייד, חברת הקבוצה בת ה-17. "אנחנו נרגשות להיות בחברת קהילת ההייטק היוקרתית ביותר בעולם בעמק הסיליקון שם נפגוש אנשים מעניינים ונבין איך העולם החדש הזה עובד", הוסיפה.

שנים עשר צוותים עלו לשלב הגמר של תחרות Technovation Challenge בעמק הסיליקון שבסן חוזה, קליפורניה. הללו מציגים אפליקציות שמתמודדות עם בעיות בהן נתקלות הקהילות מהן הם מגיעים. הקבוצה הפלסטינית תתמודד מול צוותים בוגרים המגיעים ממצרים, ארה"ב, מקסיקו, הודו וספרד כשהפרסים הם מלגות עד לשווי של 15,000 דולר.

התחרות, שזו שנתה התשיעית, מנוהלת על-ידי אירידסנט, מלכ"ר בינלאומי המציע הזדמנויות לצעירים, ובעיקר צעירות, דרך טכנולוגיה. לפי הארגון, 60% מהמשתתפים נרשמים לשיעורי מחשוב נוספים בעקבות ההשתתפות בתחרות כש-30% ממשיכים ללמוד נושאים קשורים בקולג', אחוז מרשים לעומת נתוני השתתפות נערות ונשים צעירות בתחומים אלה ברחבי ארה"ב. גם בקרב המשתתפות משאר מדינות העולם עולה כי ישנו שיעור התעניינות גבוה בתחומי המחשוב והטכנולוגיה בעקבות ההשתתפות בתחרות וכשני שליש מהמשתתפות הביעו נכונות להמשיך בתחום.

שתיים מחברות הקבוצה שפיתחה את אפליקציית המשחק "היי לוחמת אש" (AP Photo/Nasser Nasser)

שר החינוך הפלסטיני, סאברי סידם, בונה על החינוך הטכנולוגי, לצד דגש מחודש על החינוך המקצועי, כדי לקדם את מערכת החינוך הפלסטינית שעדיין מאופיינת בכיתות עמוסות ומיושנות. אבטלת צעירים, בייחוד בקרב בוגרי אוניברסיטאות, הינה בעיה מרכזית ברחבי העולם הערבי ונובעת בחלקה מהמאזן הדמוגראפי בחברה הערבית וריבוי חלקם היחסי של צעירים באוכלוסייה. בשנה שעברה, האבטלה בקרב מסיימי לימודים גבוהים בחברה הפלסטינית מתחת לגיל 30 הגיעה ל-56% כשישנו שוני מהותי בין שיעורם בגדה המערבית העומד על 41% לבין זה שברצועת עזה העומד על 73%, כך על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפלסטינית. אחוז האבטלה גבוה במיוחד בקרב נשים בעלות תואר אקדמי, חלקית בשל הציפייה בחברה הערבית מנשים צעירות להתחתן ולהביא ילדים בעוד שמהגברים נדרש להיות המפרנסים.

לפי סידם, בתי הספר ברשות הפלסטינית קיבלו בשנים האחרונות 15,000 מחשבים. ממשרדו אף נמסר על 54 בתי-ספר יסודיים "חכמים" הפועלים ללא ספרי נייר והתלמידים משתמשים במחשבים ניידים ולומדים תוך ביצוע מטלות חקר, טיולים לימודיים ומעורבות בקהילה.

בינתיים, תחרות ה- Technovationכבר מהווה אירוע משנה חיים עבור אל-סאייד וחברות קבוצתה זובאיידה אל-סאדר, מאסה חלאווה ותמרה עווייסא. הן כעת נחושות לפתח קריירות בתחום הטכנולוגיה. "לפני התכנית הזאת היה לנו מושג מעורפל לגבי העתיד", אמרה אל-סאייד במעבדת מחשבים באוניברסיטת א-נג'אח בעיר מגוריה, שכם. "עכשיו יש לנו מחשבה בהירה שעזרה לנו לבחור את נתיבנו בחיים".

הצעירות שמעו על התחרות לראשונה לפני כמה חודשים מהמורה שלהן לטכנולוגיה בחטיבת הביניים בה הן לומדות בשכונה של מעמד הביניים בשכם בה שיעורי טכנולוגיה הם עניין די צנוע המתרחש פעמיים בשבוע עם מחשב לכל שני תלמידים. הנערות, שלכל אחת מהן היה גם מחשב בבית, עבדו עם ימאמה שאקה, מנטור מקומי שמארגני התחרות שידכו להן. "הנערות עשו הכל בעצמן", אמר שאקה על משחק המציאות המדומה שפיתחו, "היי לוחמת אש" (Be a firefighter – ד.ר), שמלמד מיומנויות במניעת התפרצות שריפות. מיומנויות אלה שימושיות במיוחד בחברה הפלסטינית שכן שירותי לוחמת האש הלא מתפקדים לצד שימוש מוגבר בנרות ואש לתאורה וחימום, בעיקר בעזה הסובלת משעות ללא חשמל, הביאו להתפרצותן של שריפות לא מעטות.

כעת מקוות הנערות להרחיב את הפליקציה כך שתלמד גם כיצד להימנע משריפות בר ובנו מודל עסקי ושיווקי אותו יציגו בקליפורניה הסובלת בעצמה משריפות יער משתוללות בימים אלה ממש. לאחר התחרות בכוונתן לאפשר למשרד החינוך הפלסטיני שימוש באפליקציה בבתי הספר ברשות. "הפרס הזה שינה את חיינו", אמרה אל-סאייד.