דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפרטה

הפרטה / כבר לא שלנו: ועדת הכספים אישרה את התכנית להפרטת דואר ישראל

חברי הכנסת שדנו בתוכנית ההפרטה אישרו אותה אולם מתחו ביקורת על היעדר מידע חיוני וחשש לעתיד נכסי הדואר והשירות שיינתן לאזרחים | ח"כ מיקי לוי: "היו דברים מעולם של הפרטות שלא היו מחושבות"

סניף דואר בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
סניף דואר בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

עוד שלב בהפרטת הדואר – ועדת הכספים אישרה אתמול (ראשון) בבוקר את המתווה למכירת 40% ממניות הדואר על אף החששות שהעלו חברי הוועדה לגבי עתיד העובדים, הנכסים והשירות שמספקת החברה.

ועדת הכספים התכנסה לדיון פגרה מיוחד במסגרתו אושר מתווה הפרטת הדואר שמקדמת הממשלה ועל-פיו 20% ממניות החברה יימכרו למשקיע אסטרטגי ו-20% נוספים יימכרו בשלב מאוחר יותר לציבור. 60% ממניות הדואר יישארו בשלב זה בידי המדינה. על-אף שהדיון התקיים מבלי שחברי הכנסת קיבלו נתונים רלוונטיים כמו הערכת שווי של החברה או דו"חות כספיים שלה, הוועדה הצביעה ואישרה את המתווה.

חבר הכנסת מיקי רוזנטל בוועדת הכספים (צילום: עמר כהן)
חבר הכנסת מיקי רוזנטל בוועדת הכספים (צילום: עמר כהן)

חלק מחברי הוועדה העלו חששות רבים ביחס לתהליך ההפרטה. חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) קבל על כך שהדיון מתקיים מבלי שהובאו אליו הנתונים הרלוונטיים ואמר כי קשה לו להתייחס ברצינות כשלא מונח בפניו "אפילו מאזן של החברה אלא רק סך מאזן של 6 מיליארד שקלים בלי הסבר. אני חושב שזה לא רציני, לפי מה אני אמור להחליט?". חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) התייחס לנכסי הנדל"ן המוחזקים על ידי דואר ישראל כשאמר "היו דברים מעולם של הפרטות שלא היו מחושבות, לכן אני מבקש לדעת איזה נדל"ן נמכר, זה מדאיג את מנוחתי. יש מבנה היסטורי פה בירושלים, יש נכס במודיעין, יש נכסים במרכזי הערים". חבר הכנסת מיקי רוזנטל הוסיף כי "בחברת הכשרת הישוב, לא לקחו בשקלול המכירה נכסים בשווי 2 מיליארד שקלים".

מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, ביקש להרגיע את דאגות חברי הכנסת כשאמר: "להערכתנו שווי הנכסים הוא בין מיליארד למיליארד וחצי שקלים. יש הגדרה של משרד התקשורת מה זה נכס אסטרטגי אותו אסור למכור ללא אישור של שר התקשורת. להכניס משקיע אסטרטגי זה חשוב, כל התהליך נוהל בצורה מסודרת על-ידי רשות החברות וכל המשרדים, הכל מתוכנן ויהיו שיערוכים של כל הנכסים לפני המכירה. אם נדחה את המהלך זה יפגע בו וכן בתהליך תכנית ההבראה במסגרתו פרישת 170 עובדים לפנסיה. מדובר במהלך בן 3 שנים, יעצרו את זה".

חברת הכנסת מיכל בירן (המחנה הציוני) ביקשה לקבל הבהרות ביחס לעתיד השירותים שמבצעת היום חברת הדואר המחויבת לספק דואר ושירותים נוספים גם לפריפריה הגאוגרפית בישראל ואמרה כי "השירות האוניברסלי חשוב, אי-אפשר שהמדינה תתייחס לדואר ככל חברה, תשאל מה עם המאזנים תוך שהיא מבקשת שהדואר יגיע גם למקומות הכי לא רווחיים, אלא גם תשלם על כך. שתעוגן זכאותם של אזרחי ישראל לקבל את הדואר תוך אחריות על זה. עניין הנכסים מאוד מדאיג אותי, אני רוצה לוודא שלא יגיע משקיע, שלכאורה מכניס כסף ובפועל כל מה שמעניין אותו זה מחירי הנדל"ן והוא מוכר את הנכסים במחירים מטורפים לעומת ההערכות ואז מרוקן את הקופה ומפריע לחברה".

ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90
ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90

על כך השיב אורן לביאן, מנהל מינהל הדואר במשרד התקשורת, כי "הרגולציה קבועה בחוק הדואר ובתקנות. יש את רשימת השירותים האוניברסליים שחברת הדואר צריכה לספק בכל הארץ ולכל הציבור. גם לעניין הנכסים יש הוראות בחוק חברת הדואר, נכסי מקרקעין חיוניים כפי שהוגדרו במשרד, אסור למכור אלא אם יש את אישור השר. לחברה מותר למכור עד 20 אחוז מהנכסים שלא משמשים לייצור הכנסה".

בתום הדיון אישרו כאמור חברי הכנסת לרשות החברות להמשיך ולהתקדם עם הפרטת הדואר אך דרשו לקיים דיון נוסף בהמשך התהליך על מנת לוודא שהאינטרסים החיוניים של הציבור נשמרים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!