דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

עידן טראמפ / ביצוע הפסקות הריון בארצות הברית צפוי להיות קשה יותר מאי פעם

שופט בית המשפט העליון אנתוני קנדי פורש, ומועמדו השמרן של הנשיא טראמפ צפוי להכריע לטובת מתנגדי ההפלות בארצות הברית, אם וכאשר יגיע הנושא להכרעת בית המשפט העליון

גלולת היום שאחרי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
גלולת היום שאחרי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טל כרמון

לחץ בארגונים המסייעים לנשים לבצע הפלות ׁׁבארצות הברית (PRO CHOICE) בעקבות פרישתו של שופט בית המשפט העליון אנתוני קנדי, שהיה קול מכריע לטובת זכות הנשים על גופן. מועמדו של הנשיא טראמפ שצפוי להיכנס במקום קנדי, ברט קוואנו, הוא שמרן המתנגד להפלות.

שופט ביהמ״ש העליון היוצא אנתוני קנדי (צילום: AP Photo/Alex Gallardo).
שופט ביהמ״ש העליון היוצא אנתוני קנדי (צילום: AP Photo/Alex Gallardo).

ארגונים ופעילים התומכים בהפלות מגבירים בימים האחרונים את פעולתם בעקבות החשש שבית המשפט העליון יטיל איסורים והגבלות חדשות על הזכות של נשים לבצע הפסקות הריון. הפעולות כוללות הגדלת הסיוע הכספי לנשים הזקוקות לנסוע מרחקים ארוכים כדי לבצע הפסקת הריון והעלאת המודעות להפסקת הריון על ידי גלולות.

הארגונים צופים שהמדינות הרפובליקאיות (אדומות) יגבילו את הגישה להפלות, בגלל הרוח הגבית שבית המשפט העליון יספק להן. המטרה של המדינות השמרניות היא להטיל מגבלות קשות על נשים שרוצות לעבור הפסקת הריון, כדי שאלו יעתרו לבית המשפט. כאשר העתירה תגיע לבית המשפט העליון קיים היום סיכוי כי הוא יהפוך את ההחלטה ההיסטורית משנת 1973, רו נגד וויד, שעיגנה את הזכות לעשות הפלה.

ימאני הרננדז, מנכ"ל הרשת הארצית של הקרנות המסייעות לביצוע הפלות, אמר שמאז הודעת הפרישה של קנדי ב-27 ביוני, החל גל של תרומות לקרנות  שמסייעות לנשים בעלות הכנסה נמוכה לשלם על הפלות. יש 70 קרנות ב-38 מדינות, המסייעות לכחמישית מ-150 אלף הנשים הפונות לסיוע כספי לבצע הפלה. "אנחנו נכנסים לתקופה קשה ביותר", אמר הרננדז, "אנשים שעד כה לא הקדישו תשומת לב למצב, מבינים מה מונח על כף המאזניים ומתגייסים".

הארגונים צופים שאם בית המשפט העליון יהפוך את החלטת רו-ווייד הפסקות הריון יאסרו במעל 20 מדינות. נשים מאותן המדינות יאלצו לנסוע מרחקים ארוכים כדי לבצע הפסקת הריון או ישתמשו במידע שזמין ברשת לקיים את הפסקת ההריון בעצמן.

מבחינת הפסקת הריון ע"י גלולות ישנן בשוק שתי תרופות מרכזיות: mifepristone ו- misoprostol. את שתיהן ניתן לקבל באופן חוקי על ידי מרשם מרופא. מחוץ לארצות הברית מיסופרוסטול זמינה באופן נרחב, וישנן מדינות בהן היא מוגדרת כתרופת over the counter (הכוונה לתרופות שניתן לרכוש בדלפק ללא מרשם). נשים אמריקאיות יכולות לרכוש את ה-  misoprostol דרך האינטרנט מספק זר. זו שיטה שאותה קשה למנוע מהן גם במדינות שבהן יש חוקים מפורשים שאוסרים הפלות.

ארגון שעוסק בסיוע משפטי עבור נשים שרוצות להפסיק את הריונן והרחיב את פעילותו בחודשים האחרונים אומרים שההגבלות הצפויות לנשים יגבירו את התופעה של הפסקת הריון עצמית. ג'יל אדמס, מייסדת ארגון ואסטרטגית הראשית, אמרה כי בראש סדר העדיפויות של הארגון עומד מתן סיוע וייעוץ משפטי לכל אישה העומדת בפני תביעה אפשרית בשל ביצוע הפלה עצמית. הארגון עומד לפתוח קו סיוע לייעוץ, ובמידת הצורך יחבר את הפונות לעורך דין באזור מגוריהן.

ד"ר ג'מילה פרייט, גינקולוגית מיילדת, מברכת  על כך שיש כיום את הגלולה להפסקת הריון שהיא לדבריה אמצעי בטוח ויעיל. "מה שלא יקרה עם בית המשפט העליון, יש כיום אפשרויות בטוחות יותר, שלא היו לנו לפני 40 שנה".

מהצד השני, מתנגדי הפלות מוטרדים מהעלאת המודעות לאפשרות לקיים הפלות באופן עצמאי. "המאמץ שמשקיעים הארגונים בעד הפלות להעלאת המודעות מסוכן וחסר אחריות", אמרה קרול טוביאס, נשיאת הוועדה הלאומית לזכות לחיים (PRO LIFE). היא התייחסה לקשיים הפוטנציאליים של נשים שהשתמשו בשיטה זו ולאחר מכן סבלו מתופעות לוואי חמורות. טוביאס אמרה שהארגון שלה אינו תומך בנקיטת צעדים משפטיים נגד נשים שמבצעות הפלות עצמיות, ומעדיף להתמקד במניעת הפצת הגלולות.

כך או כך, מדובר באחד הנושאים הטעונים והקשים היום בחברה האמריקאית, והשינויים שמביאה עימה תקופה כהונתו של הנשיא טראמפ מסעירים גם את המאבק הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!