דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השבת

שבת ישראלית / משרד הפנים סירב לאשר חוקי עזר עירוניים המתירים פתיחת עסקים בשבת

מנכ"ל משרד הפנים: "לא נמצא על ידי שר הפנים כי ניתן לייתן את הסכמתו לחוק העזר במתכונתו" | מרכז השלטון המקומי טען כי מדובר בחריגה מסמכות השר היות ועברו מעל ל-60 יום מאישור התקנות, והודיעו כי יפנו לבג"ץ

שוק מחנה יהודה בשבת (צילום: illpaxphotomatic).
שוק מחנה יהודה בשבת (צילום: illpaxphotomatic).

במכתב ששיגר היום בצהריים (ראשון) מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן לעיריות של מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה,  נכתב כי לא נימקו את חיוניות פתיחת בתי העסקים בשבת, ולכן "לא נמצא על ידי שר הפנים כי ניתן לייתן את הסכמתו כנדרש לפי הוראות החוק, לחוק העזר במתכונתו כפי הוצע". כלומר, ברשויות אלו לא אושרו החוקים העירוניים המאשרים לעסקים להיפתח בשבת. סמכות זו נתונה בידי משרד הפנים לאור חוק המרכולים שעבר בכנסת בינואר השנה.

דיון במליאת הכנסת בנושא חוק המרכולים (יצחק הררי, דוברות הכנסת)
דיון במליאת הכנסת בנושא חוק המרכולים (יצחק הררי, דוברות הכנסת)

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי אמר כי: "מדובר בניסיון של שר הפנים לסחור בשבת כדי לקבל הון פוליטי מגזרי. אנו נעתור לבג"צ בנושא על מנת להגן על תושבי מדינת ישראל".

ביבס הוסיף כי: "המכתב של משרד הפנים הוא בבחינת פוליטיקה זולה שתכליתה לקושש קולות לפני הבחירות. אין בסמכות השר לפסול את תיקוני החקיקה ואת חוקי העזר, וודאי שהועברו טרם תיקון החקיקה שנעשתה בכנסת לפני שבעה חודשים. על פי החוק, לשר היו 60 ימים מרגע אישור החוק במועצות הערים להוציא התנגדות והוא לא עשה זאת. יתרה מכך, חלק מהרשויות אף פנו לאחר 60 הימים לקבל את תגובתו של השר ולא נענו כלל. לכן מדובר בניסיון שר הפנים לסחור בשבת כדי לקבל הון פוליטי מגזרי. אנו נעתור לבג"צ בנושא על מנת להגן על תושבי מדינת ישראל".

החלטץ משרד הפנים עוררה תגובות קשות גם באופוזיציה. יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג מסרה כי: ״בקואליציה ניסו למכור לנו שהחוק הזה לא ישנה דבר, אבל הנה נחשף עוד שקר בדרך לסגירת הערים בשבת ופגיעה במרחב החילוני. הכפייה הדתית כבר הפכה לתכנית עבודה עבור הקואליציה הזאת וההחלטה של משרד הפנים היא רק עוד חלק צפוי ביותר של חוק המרכולים הנוראי שצריך למחוק מספר החוקים״. זו התייחסות לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר בעת אישור החוק כי הוא "לא יציל הרבה, ואחרי שהחוק יעבור, יסתכלו ויראו שאין שום שינוי. זה הרבה רחש ומהומה".

שר הפנים אריה דרעי מסר בתגובה כי הוא "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף עיריית מודיעין לא הוכיחה צורך חיוני בפתיחת כל העסקים באופן גורף באזור התעשיה בעיר, כפי שקובע החוק. יצויין כי יש עסקים שפתוחים במודיעין בשבת, בהתאם לחוק העזר שחוקקה הרשות לפני כעשור".

מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" בעקבות החלטת משרד הפנים לדחות את חוקי העזר העירוניים לפתיחת עסקים בשבת: "ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון נתנו לאריה דרעי את המפתחות לסגור את העסקים בישראל בשבת, ובאופן לא מפתיע הוא בחר להשתמש בהם. אחרי שבחרו לפגוע עד כה בקבוצות מיעוט שונות בחברה הישראלית באופן שיטתי הם החליטו להכריז מלחמה גם על רוב הציבור, שלא מתכוון לחיות את השבת שלו כפי שהיא נהוגה בבני ברק. חנות אחר חנות שתיסגר בשבת הן כנראה התפאורה שנתניהו וכחלון מתכננים לקראת הבחירות לכנסת, ואם לא ישתמשו במושב הכנסת הקרוב כדי לשנות את חוק המרכולים, הפחדנות שלהם תגבה מהם מחיר פוליטי חסר תקדים. אנחנו לא ניתן להכרזת המלחמה הזו על רוב הישראלים לעבור בשקט ואנחנו קוראים לראשי הערים שנפגעו מהחוק לא להרים ידיים אלא להלחם איתנו את מלחמתה של ישראל השפויה והחופשית. אם נתניהו וכחלון לא ייקחו מדרעי את המפתח לשבת הם עוד ימצאו את עצמם בלי הצרור לכל למדינה".

מפלגת האיחוד הלאומי בתגובה לאי אישורם של חוקי העזר העירוניים לפתיחת בתי עסקים בשבת: "השבת היא לא עניין פרטי, היא חלק מעיצוב הזהות של מדינת ישראל כולה. חיזוק השבת הציבורית וזהותה היהודית של המדינה היא ערך עליון של כל אזרח בישראל. מעבר לכך, גם בהקשר של שלטון החוק, לא ייתכן שכל עיר תתנהל בצורה שרירותית בנושא השבת במדינת ישראל. אנו קוראים לכל מי שמדינת ישראל חשובה לו לא לתת יד לקמפיין ההחלנה שמנסה לפרום את ההסכמות הלאומיות ולפגוע באחדותינו כעם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!