דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מזון בריא

מהפכת המזון הבריא / לאחר עיכובים רבים: היום יאושרו התקנות לפיקוח על מזון בבתי ספר

ההצעה תעבור בנוסח מרוכך כך שיוחרגו ממנה מפעלי ההסעדה, הנהוגים בעיקר במוסדות חינוך חרדיים וזאת בשל טענות לעלות גבוהה | לפי משרד הבריאות, 18% מתלמידי כיתה ז' סובלים מעודף משקל

מוציאים את הבורקס מבתי הספר (shutterstock)
מוציאים את הבורקס מבתי הספר (shutterstock)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

לאחר לא מעט עיכובים, ועדת החינוך של הכנסת צפויה לאשר היום (שלישי) בישיבת פגרה מיוחדת נוסח מרוכך של תקנות הפיקוח על איכות המזון בבתי הספר. אם אכן יאושרו התקנות, שפורסמו בהתאם לחוק שכבר אושר במליאת הכנסת ב-2014, הן יחולו החל משנת הלימודים הקרובה על בתי הספר היסודיים והעל יסודיים – ובכך הוועדה תשים קץ לסחבת הנגררת מאז אישור החוק.

הסיבה האחרונה לסחבת הייתה בקשה לדיון מחודש שהגיש בשנה שעברה ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה לוועדת החינוך. בבקשה הביע אשר השגות על החלת התקנות על ישיבות. אשר, חבר סיעתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שהניף את דגל המאבק במזון הלא בריא, טען כי הישיבות לא מסוגלות לעמוד בעלויות הגבוהות הכרוכות במזון מפוקח ובריא. מאחוריו ניצבו רבנים מאותן ישיבות.

צעיר חרדי שותה ממכונת משקאות בישיבה בירושלים. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
צעיר חרדי שותה ממכונת משקאות בישיבה בירושלים. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)

אלא שכעת מסתמנת פשרה שבמסגרתה יוחרגו מפעלי ההסעדה, כך שהחוק ייושם רק על מכונות לממכר מוצרי מזון ועל דוכני מזון או קיוסקים בבתי הספר. המשמעות היא שהישיבות שבהן קיימים מפעלי הסעדה לא יידרשו לפעול על פי תקנות הפיקוח בשלב זה. במלים אחרות, מדובר בנוסח יחסית מרוכך, רזה בהרבה מכפי שיועד. יחד עם זאת, ממילא אין לבתי ספר רבים מפעלי הסעדה.

יו"ר הוועדה יעקב מרגי (ש"ס) אישר את הדברים ומסר עוד ל"דבר ראשון" כי "למורת רוחי החוק התעכב עד עכשיו, את השאלה למה עוכב צריך להפנות לשרי הבריאות והחינוך. הישיבות יוחרגו מהנוסח הנוכחי".

בחוזר מנכ"ל משרד החינוך שפורסם ב-2016 הובהר כי בשטחי מוסדות חינוכיים תיאסר מכירה או הגשה של מאכלים ומשקאות ממותקים ומאכלים מטוגנים ועשירים בשומן. מאכלים ממותקים שהכנסתם תיאסר הם בין היתר עוגות, עוגיות, רוגלך, קרואסונים, ופלים, סוכריות. בגזרת המאכלים המטוגנים והעשירים בשומן צוינו צ'יפס, חטיפים מלוחים, בורקס, ג'חנון ומלאווח. בנוסף, תיאסר מכירה או הגשה של מזון מעובד המכיל פוספטים וניטרטים כמו נקניקיות וקבב, וכן של מנות אישיות להכנה מהירה.

אלא שקיים קושי לאכוף את הסעיפים שפורסמו בחוזר מנכ"ל, והאפשרות להפעיל כלי אכיפה אפקטיביים היא רק בעזרת החוק והתקנות. כעת, יש לקוות, אישור התקנות יוביל לפעילויות אכיפה במוסדות החינוך.

לפי נתוני משרד הבריאות, כ־18% מילדי כיתה ז' מתמודדים עם עודף משקל ו־13% מתמודדים עם השמנת יתר. בקרב תלמידי כיתה א' ל־12% יש עודף משקל ו־9% נוספים מתמודדים עם השמנת יתר. במשרד מעריכים כי עלויות הטיפול הרפואי כתוצאה מהשמנה בקרב כל קבוצות הגיל מגיעות לכ־6 מיליארד שקל בשנה, כ־10% מההוצאה הלאומית השנתית לבריאות. מתוך הסכום הזה כ־2 מיליארד שקל הולכים ישירות לטיפול בהשמנה.

חבר הכנסת יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
חבר הכנסת יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

פרופ' איתמר רז, נשיא עמותת מ"היום – לאורח חיים בריא ומניעת סוכרת", מסר כי "1 מכל 3 ילדים בכיתות היסוד בישראל נמצא בעודף משקל וצפוי לחלות בעתיד בסוכרת, ועוד רבים יסבלו מתחלואות אחרות בשל תזונה לא נאותה. תמרור אזהרה אדום בוהק זה עומד מול עינינו. משום כך, פנינו פעמים רבות בעל פה ובכתב לשרים הנוגעים בדבר – לשר החינוך, לשרת המשפטים ולסגן שר הבריאות, בקריאה מהלב להתקדם ולסיים את הסחבת הפוליטית במשרדים, ולהביא את החוק לאישור".

לדבריו, "נעזרנו בח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, שהפך לנו לשותף, מתוך הבנת חשיבות אכיפת המזון הבריא במוסדות החינוך. אני ספק אם בתולדות כנסת ישראל היה עוד חוק חשוב כל כך כמוהו, שהתעכב במשך שנים ועבר שלוש קדנציות של שרי חינוך – גדעון סער, שי פירון וכעת השר נפתלי בנט. אנו מברכים על האישור הצפוי, אך מבחינתנו המשימה תושלם רק כאשר יאושר גם החלק החסר בחוק: פיקוח על מפעלות ההסעדה במוסדות החינוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!