דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שער הדולר

שער המטבע / שער הדולר עלה לשיא של שנה וחצי בעקבות מדיניות ארה"ב

שער הדולר אתמול עמד על 3.66 שקלים, והשלים עליה של כ-30 אגורות בחצי שנה | הרקע לעלייה - התפתחויות בכלכלת ארה"ב

הדולר נחלש, התעשייה נחלשת. (צילום: Shutterstock/ פלאש 90).
הדולר נחלש, התעשייה נחלשת. (צילום: Shutterstock/ פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

התעשיינים יכולים לנשום לרווחה? ערך הדולר האמריקאי ממשיך לעלות, והגיע אתמול (שני) ל-3.66 שקלים, השער הגבוה ביותר מאז תחילת שנת 2017, וזאת לאחר שבנקודת השפל שלו לפני חצי שנה בלבד עמד שערו על 3.38 שקלים. בעבור התעשיינים והיצואנים בעיקר, החשופים מאד לייסוף (התחזקות) השקל, מדובר במגמה חיובית, שנראה שנתמכת בעיקר בהתפתחויות ברמה העולמית.

מגמת העלייה בערך הדולר מגיעה אחרי מגמת ארוכה של ירידה בערכו, מאז תחילת שנת 2016. ערך הדולר הגיע לרמה נמוכה כל כך מול השקל השקל שלפני מספר חודשים קיימה התאחדות התעשיינים כנס חירום בנושא, והבטיחה להיאבק למען התערבות המדינה לטובת חיזוק ערך הדולר מול השקל. עם זאת, נראה שההתרחשויות בשוק האמריקאי הביאו בעצמם להתחזקות הדרגתית של הדולר, גם ללא התערבות ממשלת ישראל שסירבה להתערב בשוק המטבע, מלבד התערבויות נקודתיות של בנק ישראל ברכישת דולרים.

על פניו נראה כי ערכו של המטבע האמריקאי נמצא בעליה בגלל התרחשויות שאינן קשורות כלל למדיניות ישראלית: מאז תחילת שנת 2018 בעקבות הצהרת הבנק הפדרלי על מספר העלאות ריבית בחודשים הקרובים, ורפורמת המיסוי שהנהיג ממשל טראמפ, עלה ערכו של הדולר בכ-8.2%. אחרי כמעט עשור של מדיניות ריבית אפסית מאז המשבר הכלכלי, העלאת הריביות בארה"ב מושכת אליה משקיעים באג"ח דולרי, היות וכל דולר יכול להיות מתורגם לסכום גבוה יותר של מטבע זר. כך, עולה הביקוש לדולרים. העלאת הריבית גם הופכת את החיסכון לכדאי יותר, ולמעשה מורידה את כמות הדולרים שנמצאים בשוק.

ערך הדולר מול השקל הוא בעל משמעות קריטית ליצרנים הישראליים, וביחוד לאלו המייצאים תוצרת לחו"ל. כל ייצואן מעוניין בערך נמוך של המטבע המקומי, וערך גבוה של המטבע בו הוא מוכר את סחורתו. באופן זה, הכנסותיו מהמטבע הזר מתרגמים לערך גדול יותר במטבע המקומי, בו הוא משלם משכורות, על חומרי גלם וכד׳. היצואנים הישראלים מוצאים את עצמם ניצבים מול ערך גבוה יותר ויותר של השקל, דבר שמקטין את הכנסותיהם ודוחף רבים מהם להעביר את עסקיהם למקומות בהם שכר העובדים נמוך יותר.

נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים הסביר לדבר ראשון כי שער הדולר הנמוך מסכן את התעשייה הישראלית, וכבר במהלך 2017 הביא לצמצום בייצור בישראל, ועשוי להביא לסגירת מפעלים בעתיד. "כל עסק מייצא היה רגיל להרוויח 10% על הסחורה שלו. רק בשנת 2017 ירדו לו ההכנסות ב-10% בשקלים. אם הוא לא שינה כלום באופן מיידי 10% מההכנסות יורדות" הוא אמר, והוסיף כי ירידת הדולר החדה דחפה תעשיינים להעביר קווי ייצור אל מעבר לים.

יש לציין כי למרות שהתעשיינים אולי נושמים לרווחה, מאחר ונראה כי מדובר שהתחזקות הדולר נתמכת בעיקר באירועים חיצוניים, היא עלולה להיות זמנית. במידה ובנק ישראל ילך בעקבות הבנק המרכזי האמריקני ויתחיל במתווה של העלאת ריבית, או לחלופין העלאת הריבית בארה"ב תבלם, עלול הדבר להשפיע בצורה חדה על שער השקל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!