דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

קורבנות ההפרטה / פרסום ראשון: האוצר בלם פיילוט להלאמת מעונות לנערים עבריינים

בדצמבר האחרון הכריז השר חיים כץ כי בכוונתו להפסיק את הפעלת המעונות ע"י עמותות | פיילוט לקליטת 40 עובדים בשלושה מעונות לשירות המדינה נבלם ע"י האוצר בטענה כי "שיטת ההפעלה הקיימת הינה השיטה המיטבית להעסקתם"

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

פיילוט של משרד הרווחה להקטנת מיקור החוץ במעונות חסות הנוער נדחה על ידי משרד האוצר – כך מסרו ל'דבר ראשון' גורמים שהיו מעורבים בניסיון להפעלתו. מטרת הפיילוט הייתה לקלוט כ-40 עובדים בשלושה מעונות של חסות הנוער, המועסקים כיום על ידי העמותות המפעילות את המועדונים, כעובדי מדינה. מרכז המחלוקת סביב קליטת העובדים הוא שעובדי מדינה נקלטים לשנים ארוכות, ומדריכים בחסות הנוער צריכים להיות צעירים יחסית בגילם.

סוגיית הלאמת המעונות עלתה בחודשים האחרונים כחלק ממאבק של עובדי עמותת ענ"ב, המפעילה מספר מעונות בחסות הנוער. לאחר שהעמותה הפסידה במכרזים להמשך הפעלת המעונות שאותם ניהלה, מצאו עצמם העובדים בסכנת פיטורים או הרעה בתנאים אצל המפעילים החדשים, שאחת מהן היא חברת כוח האדם 'דנאל'. העובדים טענו כי מעבר לפגיעה בתנאי העבודה שלהם עצמם, החלפת המפעיל פוגעת גם בנערים החוסים במעונות עקב ניתוק הקשר האישי בין המדריכים לנערים החוסים, החיוני לתהליך השיקום שלהם. מצב זה, טענו העובדים, יכול להימנע במידה והמעונות יולאמו.

ואכן, בדצמבר האחרון אמר שר הרווחה חיים כץ כי בכוונתו להלאים את מעונות חסות הנוער, כלומר שאת המעונות תפעיל המדינה בעצמה, ולא עמותות או חברות שזוכות במכרז. השר אמר אז כי "שיטת ההתקשרות של מיקור חוץ במעונות בהם נמצאים בני נוער אשר חרותם נשללה על ידי צו בית משפט הביאה אותנו למצב העגום בו אנו נמצאים. לא נוכל לתקן מן היסוד את הטיפול בנערים ובנערות במצוקה ללא שינוי מהותי בגישת המדינה". במשרד הרווחה התבססו בין השאר על פסיקת בג"צ שביטלה את הפרטת בתי הסוהר. העתירה שהתקבלה ב-2009 התייחסה לענין שלילת החירות של האסירים, וקבעה כי העברת הסמכות לשלול את חירותם מהמדינה לידי חברות פרטיות פוגעת בכבוד האדם.

חיים כץ, שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
חיים כץ, שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

בדבריו בדצמבר הוסיף כץ כי "לשם כך, אנו זקוקים להשתתפותו הפעילה של משרד האוצר, להקצאת תקציבים ותקנים בהיקפים סבירים, והשתתפות משרד המשפטים בגיבוש מודל הפעלה חדש וראוי. הדבר הנכון ביותר הוא לתת שרות לנערים ונערות במצוקה שלא דרך מיקור חוץ. לא סביר שנתיר בקטינים את מה שפסלנו לבגירים בדמות בתי סוהר מופרטים. יש לנו כאן הזדמנות לשנות את המציאות בעשרות השנים האחרונות ולהתמקד במתן מענה טיפולי- שיקומי איכותי לנערות ונערים ולהחזירם למסלול חיים תקין ותורם לחברה ואני מקווה שהאוצר יירתם למאמצינו".

במהלך החודשים האחרונים היה ניסיון לקדם פיילוט שבו כ-40 עובדים במעונות חסות הנוער יהיו עובדי מדינה. עלות הפיילוט  עמדה על 3-5 מיליון ש"ח לשנה.אך עד כה, נראה כי למרות חשיבות העניין והבעייתיות שנחשפה באופן ההפעלה המופרט, משרד האוצר לא נרתם למאמץ – ואף בלם אותו.

הוצאות משרדי הממשלה על מיקור חוץ. קרדיט: דבר ראשון
הוצאות משרדי הממשלה על מיקור חוץ. קרדיט: דבר ראשון

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מעונות חסות הנוער מופעלים על ידי שדרה ניהולית של עובדי מדינה. שיטת ההפעלה זו הונהגה מאז תחילת שנות ה-90 בתמיכת הדרג המקצועי של משרד הרווחה ולטובת שיפור איכות הטיפול.

"לאחר דיונים מקצועיים בין משרד האוצר, משרד ראש הממשלה, נציבות שירות המדינה ומשרד הרווחה, נמצא כי תפקיד המדריך לנוער בסיכון הינו בעל מאפיינים ייחודיים שאינם מתאימים לפרופיל של עובד מדינה, וששיטת ההפעלה הקיימת הינה השיטה המיטבית להעסקתם."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!