דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התחממות גלובלית

מתחמם, מתחמם / מעשה ידי אדם: גלי חום, שריפות ענק וגשמי זעף המובילים לשיטפונות

גלי החום בעולם שוברים שיאים ומדען האקלים נוח דיפנבאו אינו מופתע: "כיום יש לנו הוכחות מאוד מוצקות לכך שהתחממות כדור הארץ הטביעה חותם על מידות החום, והעלתה את הסיכוי להיווצרות חום כבד וקיצוני וגשמים עזים"

שריפה בסמוך לכפר בדרום פורטוגל בעקבות גל החום הפוקד את אירופה. 5 באוגוסט 2018 (AP Photo/Javier Fergo)
שריפה בסמוך לכפר בדרום פורטוגל בעקבות גל החום הפוקד את אירופה. 5 באוגוסט 2018 (AP Photo/Javier Fergo)

שוב גלי חום שוברים את שיאי הטמפרטורה של כל הזמנים ברחבי הגלובוס. באירופה פרצה השריפה הקטלנית ביותר מזה יותר ממאה שנה, ואחת מתוך קרוב ל-90 שריפות ענק שפרצו במערב ארה"ב כילתה עשרות בתים והביאה לפינוי של לפחות 37,000 בני אדם בקרבת רדינג, קליפורניה. הטבע לא ריחם עלינו ןשיטפונות עזים נגרמו בעקבות גשמי זעף שפגעו במזרח ארה"ב השבוע.

ילדים בספרד מתקררים במזרקה בעקבות גל החום הפוקד את אירופה. 4 באוגוסט 2018 (AP Photo/Alvaro Barrientos)
ילדים בספרד מתקררים במזרקה בעקבות גל החום הפוקד את אירופה. 4 באוגוסט 2018 (AP Photo/Alvaro Barrientos)

כל זה חלק מאירועי הקיץ הרגילים – אבל זה החמיר בשל שינויי אקלים מעשה ידי אדם, כך טוענים מדענים. "המוזרות עולה על גדותיה", אומרת מדענית האקלים ג'ניפר פרנסיס מאטניברסיטת רוטגר.

החום ביפן הגיע ל-41 מעלות ביום שני, הטמפרטורה הגבוהה אי פעם. שיאים נרשמו בחלקים ממסצ'וסטס, מיין, ויאומינג, קולורדו, אורגון, ניו מקסיקו וטקסס. וחוץ מזה באירופה מדינות רבות סובלות מאירועי חום חריגים, כאשר נורבגיה, שוודיה ופינלנד הקרירות בדרך כלל חוו טמפרטורה שמעולם לא חוו קודם, שהגיעה ל-32 מעלות. עד עכשיו בחודש הזה, לפחות 118 מתוך שיאי הטמפרטורה של כל הזמנים נרשמו ברחבי הגלובוס, לדברי המנהלת הלאומית לאוקיינוס ואטמוספירה של ארצות הברית.

ההסברים עשויים להישמע כמו צליל של תקליט שבור. "כיום יש לנו הוכחות מאוד מוצקות לכך שהתחממות כדור הארץ הטביעה חותם על מידות החום, והעלתה את הסיכוי להיווצרות חום כבד וקיצוני וגשמים עזים" ציין מדען האקלים נוח דיפנבאו. "אנו נוכחים לדעת שהתחממות כדור הארץ הגדילה את הסיכוי להיווצרות שיאי חום ביותר מ-80 אחוז משטחו של כדור הארץ, וכן הגדילה את קביעת השיאים של פרקי גשם במחצית מכדור הארץ".

שינוי האקלים גורם לכדור הארץ להיות יותר חם בגלל התרוממות הגזים אוגרי החום משריפת דלק מאובן כגון פחם ונפט ופעולות נוספות מעשה ידי אדם. מומחים טוענים שזרמי האוויר – אשר מכתיבים את מזג האוויר בחצי הכדור הצפוני – מתנהגים בצורה מוזרה.

"זרם סילון מוזר ביותר תקוע במקום מזה שבועות" ציין ג'ף מסטרס, מנהל תחנת מזג אוויר פרטית. הוא מציין שזה מאפשר לחום להיוותר במקום בשלושה אזורים שבהם התופעה המוזרה מתרחשת: אירופה, יפן ומערב ארה"ב.

אותה תבנית זרם סילון גרמה לגל החום של 2003 באירופה, של גלי החום והשריפות של 2010 ברוסיה, הבצורת של 2011 בטקסס ואוקלהומה ושריפות הענק של 2016 בקנדה, ציין מדען האקלים מייקל מאן מהאוניברסיטה של מדינת פנסילבניה, בהתייחס למחקרים האחרונים שהוא ועוד אחרים ערכו. הוא ציין שאירועי קיצון אלה" הופכים ליותר ויותר שגרתיים בגלל שינויי אקלים כתוצאה ממעשי ידי אדם ובפרט ההתחממות הגוברת של הקוטב".

מדעני אקלים טענו מזה זמן שהם אינם יכולים לקשור ישירות בין אירועי מזג אוויר יחידים, כגון גל חום, לשינויי אקלים שנגרמו בידי האדם ללא מחקר מקיף. בעשור הקודם השתמשו בתצפיות, סטטיסטיקות והדמיות מחשב כדי לחשב אם ההתחממות הגלובלית מגדילה את הסיכויים להתרחשות אירועים חריגים.

מוסד מחקר אירופי גילה שהחום המתמשך באירופה בסבירות יותר מכפולה נגרם כתוצאה מהתחממות כדור הארץ עקב מעשה ידי אדם, אולם מסקנות אלה לא קיבלו אישור מצד מדענים חיצוניים. צוות מזג האוויר העולמי ציין שהם השוו בין שלושה ימי מדידה ותחזית של הולנד, דנמרק ואירלנד עם מדידות ישנות עד תחילת המאה ה-20.

"העולם מתחמם ולכן גלי חום כאלה יהיו נפוצים יותר" ציין פרדריק אוטו, חבר בצוות וסגן מנהל של המכון לשינויים סביבתיים באוניברסיטת אוקספורד.

אריך פישר, מומחה למזג אוויר קיצוני במכון הפדרלי לטכנולוגיה של ציריך בשוויץ שלא נטל חלק בבדיקה אמר שמחברי המחקר השתמשו בשיטות מבוססות היטב בהסקת מסקנותיהם. מדען האקלים מג'יורג'יה טק, קים קוב, ציין שהקשר בין שינויי אקלים ושריפות אינו כה חזק במקרה של גלי חום, אבל זה הולך ומתברר.

השריפה הנוראה ביוון – שמניין קרבנותיה הגיע ל-83 הרוגים – הייתה השריפה הקטלנית ביותר באירופה מאז 1900, בהתאם למסד נתוני אסון שאותו מנהל המרכז למחקר אפידמיולוגיה ואסונות בבריסל, בלגיה. בארה"ב ביום שישי, אירעו 89 שריפות גדולות, שכילו כמעט 3,600 ק"מ רבוע, כך על פי המרכז הלאומי האמריקני לטיפול באש. עד עכשיו, האש כילתה כ-14,000 קילומטר ריבועי, וזהו ממוצע גבוה ב-14% מהממוצע של 10 השנים האחרונות.

המחקר החשוב הראשון שקשר בין גזי החממה לגלי חום חזקים יותר וממושכים יותר נערך ב-2004. הוא נשא את הכותרת "גלי חום יותר רבי עוצמה, יותר תכופים ויותר ממושכים במאה ה-21". מחבר המחקר, ג'רלד מל מהמרכז הלאומי לחקר האקלים, אמר ביום שישי שעכשיו זה נראה "כנבואה שהתגשמה ותמשיך להתגשם ככל שהטמפרטורה הממוצעת תמשיך לעלות עם פליטות גדלות של גזי חממה בגלל שריפת דלק מאובן. אין שום מסתורין בכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!