דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחון פנים

סדר יום פוליטי / המפכ"ל, עיתונאים ופעילי ימין: עם מי נפגש השר גלעד ארדן ב-2017?

לצד פגישות מקצועיות עם אנשי המשרד לבטחון פנים והמשרד לעניינים אסטרטגיים, הרבה השר ארדן להיפגש עם פעילי ליכוד והבית היהודי ועם עיתונאים בכלי התקשורת השונים | חשיפת היומנים, בעקבות פניית עמותת "הצלחה"

גלעד ארדן (ארכיון, צילום: אורי לנץ / פלאש90)
גלעד ארדן (ארכיון, צילום: אורי לנץ / פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

השר לביטחון פנים גלעד ארדן (הליכוד) מרבה להיפגש עם עיתונאים ופעילי ימין, וכן עם גורמים מקצועיים הקשורים בתחומי אחריותו, ולצד זאת עם אזרחים ובעלי עניין, כשבנוגע לחלקם אף התברר בהמשך כי הם חשודים בפלילים. יומניהם של השר ארדן ושל אליעזר רוזנבאום, ממלא מקום מנכ"ל המשרד, לשנת 2017, פורסמו לציבור, זאת בעקבות פניית עמותת "הצלחה", לחשוף את היומנים.

יומנו של ארדן אינו חושף את כלל הפגישות והפעילות שלו, אך ניתן לקבל ממנו תמונה מסוימת אודות פעילותו היום-יומית של השר.

השר לבטחון פנים גלעד ארדן בהדלקת משואת חסידות בויאן בהילולת הרשב"י במירון (צילום: דוברות המשרד לבטחון פנים)
השר לבטחון פנים גלעד ארדן בהדלקת משואת חסידות בויאן בהילולת הרשב"י במירון (צילום: דוברות המשרד לבטחון פנים)

את פעילותו של ארדן בשנה האחרונה אפשר לחלק, באופן גס, לארבע קטגוריות מרכזיות: ראשית, פגישות עבודה מקצועיות, הקשורות לאחד משני המשרדים בראשיהם הוא עומד: המשרד לביטחון פנים, והמשרד לנושאים אסטרטגיים ולהסברה. לקטגוריה זו נכנסות בין היתר פגישות עם מפכ"ל המשטרה, עם בכירים בשני המשרדים, עם נציגי יהדות התפוצות ועם גורמים בכירים נוספים.

את הקטגוריה השנייה אפשר לסווג כפגישות פוליטיות. אלה כללו פגישות עם פעילי ליכוד מרשויות מקומיות שונות, כמו גם פגישות רבות עם פעילי הבית היהודי, פעילי ימין הפועלים לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון, ופעילים שונים הפועלים לייהוד מזרח העיר ירושלים. כך למשל, נפגש ארדן בינואר 2017 עם מרדכי בניטה, פעיל בולט למען התיישבות יהודית במזרח ירושלים. בהמשך החודש, נפגש עם מאור צמח, יו"ר ארגון "לך ירושלים", הפועלת להחיל ריבונות ישראלית גם על מזרח העיר, יחד עם דוד אטיאס. צמח ואטיאס הינם פעילי הבית היהודי.

מבין פעילי ימין הפועלים לחיזוק ההתיישבות ביו"ש, ניתן לציין כי ארדן נפגש לא פעם עם פעילי המטה הלאומי בליכוד, הפועלים להשפיע על חברי הכנסת והשרים של הליכוד לחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון. בראש המטה עומדים שבח שטרן ונתן אנגלסמן, כאשר עם שטרן השר נפגש יותר מפעם אחת. בהקשר זה יש לציין כי ארדן מרבה להיפגש עם פעילים מקומיים רבים, גם מי שאינם מרכזיים באופן יוצא מן הכלל או בעלי השפעה רחבה, אך בכל זאת זכו לשעה מזמנו.

הקטגוריה השלישית נוגעת לקשריו של ארדן עם התקשורת. כאמור, מדובר על השר לנושאים אסטרטגיים ולהסברה – תפקיד שדורש קשרים קרובים עם התקשורת. ובכל זאת, שיטוט ביומנו של ארדן מראה כמות אדירה של פגישות אישיות עם עיתונאים, עורכים, מנכ"לי ערוצים, סיורים במערכות עיתונות, ועוד. לכל אלה יש לצרף את הראיונות הרבים שהעניק השר. גם כאן, ניתן לראות את ארדן נפגש לא רק עם עיתונאים ואנשי תקשורת בכירים ומוכרים, אלא גם עם עיתונאים מכלי תקשורת מוכרים פחות.

רה"מ נתניהו, השר לביטחון פנים ארדן ומפכ"ל המשטרה אלשיך חונכים את תחנת המשטרה החדשה בכפר כנא. 21 בנובמבר 2017 (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
רה"מ נתניהו, השר לביטחון פנים ארדן ומפכ"ל המשטרה אלשיך חונכים את תחנת המשטרה החדשה בכפר כנא. 21 בנובמבר 2017 (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)

הקטגוריה הרביעית היא המסקרנת ביותר. אליה, נכנסות פגישות שהקשר שלהן אל השר איננו ברור. כך למשל, בינואר 2017 נפגש ארדן עם אודי שאשא – אחד מבעלי חברת ההסעות 'מסיעי שאשא'. במאי האחרון, נפתחה חקירה פלילית כנגד מסיעי שאשא בחשד תיאום מכרזים, קבלת דבר במרמה והלבנת הון. אך בינואר 2017 – שאשא עדיין מנסה להנפיק את החברה שלו בבורסה.

מדוע נפגש עם ארדן? יש לציין כי החקירה הפלילית כנגד שאשא נפתחה ברשות ההגבלים העסקים, ולא במשטרת ישראל.

אי אפשר לברוח מהפלילים בליכוד

מפלגת הליכוד יכולה להתהדר, בין יתר תאריה, בעובדה כי היא המפלגה ובה המספר הרב ביותר של חברי כנסת מכהנים המעורבים בפלילים. למעט נתניהו, ניתן למנות ברשימה זו את ח"כ אורן חזן, שמשפטו נפתח לאחרונה, ח"כ חיים כץ, אותו המשטרה המליצה להעמיד לדין, וח"כ דוד ביטן, שחקירת המשטרה בעניינה עודנה מתנהלת. השר ארדן אינו חלק מרשימה זו, אך נפגש לא פעם עם פעילי ליכוד שונים שהתגלו בהמשך כמעורבים בפלילים. עם זאת, יש לציין כי משטרת ישראל אמנם כפופה לשר לבטחון הפנים, אך החוק מעניק לה עצמאות מלאה בהחלטה על חקירות פליליות, אופן ניהולן והסקת המסקנות מהן.

כך למשל, בינואר נפגש ארדן עם יהודה הרוש – פעיל ליכוד מוכר בבת ים, שכיהן גם כסגן ראש העיר בת ים. בזמן פגישתם, כיהן הרוש גם כמנהל פארק אריאל שרון. על רקע החקירות הנוגעות להשלכת פסולת שלא כחוק בפארק, פוטר הרוש מתפקידו, והינו מבין הנתבעים בתביעה אזרחית בפרשה זו.

בפברואר, נפגש ארדן עם ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית תל אביב-יפו, יו"ר סיעת הליכוד בעיר, ויו"ר התאגיד הסטטוטורי 'איגודן'. בהמשך השנה, ייחקר גלעדי בחשד לשחיתות בעיריית ראשל"צ, בה נחקר גם ח"כ דוד ביטן.

בעקבות חשיפת היומנים, אמר עו"ד אלעד מן, יועמ"ש עמותת "הצלחה", כי "המהלך המתמשך של חשיפת יומני נבחרי ציבור ונושאי משרות ציבוריות הכרחי להבנת ההקשרים הנוגעים לפעולותיהם, למדיניותם ולמהלכים המובלים על ידם. המידע הציבורי הזה מסייע בבקרה יעילה על השלטון וביצירת מעוקבות ציבורית יעילה ומודעת יותר ונמשיך בו גם להבא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!