דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

זוהי אמריקה / ממשל טראמפ תוקף עוד מורשת של אובמה: מכוניות חסכוניות בדלק

בניסיון להקפיא את תקנות פליטת גזי החממה מתקופת אובמה טוענים בממשל טראמפ כי כלי-רכב חסכוניים בדלק יעודדו אנשים לנסוע יותר ויגבירו את הזיהום ואת כמות ההרוגים בתאונות דרכים | כן, מה שאתם שומעים

רכבים אמריקאיים. (Jonathan Weiss / Shutterstock.com)
רכבים אמריקאיים. (Jonathan Weiss / Shutterstock.com)

בממשל טראמפ טוענים כי אנשים ינהגו יותר ויהיו חשופים לסיכון הולך וגובר אם המכוניות יקבלו תקן נסועה משופר, טענה שנועדה להצדיק את הקפאת תקני פליטות גזי החממה הקשיחים של תקופת אובמה. מומחי תחבורה דוחים את הטענות, שהופיעו בטיוטה של הצעות הממשל שהוכנה הקיץ.

המובאות מראות גם שהממשל מתכנן לאתגר את סמכותה המתמשכת של קליפורניה לחוקק לעצמה את תקני הזיהום ופליטת אדי דלק. לטענת הממשל, התיקונים בדרישות הנסועה בין 2021 ל-2026 עדיין נמצאים בעבודה וניתן להכניס שינויים לפני שההצעה תוגש כבר השבוע.

דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)

הסנטור אד מרקי, דמוקרטי ממסצ'וסטס, טען בוועדת שימוע בסנט ביום רביעי שחברות הנפט תהיינה היחידות שירוויחו מהקפאת תקני הדלק. "הנסיגה הזו בכלכלת הנפט ובתקני הדלק קשורה אך ורק להפקת הנפט", אמר. אנדרו ווילר, המנהל המכהן של הסוכנות להגנת הסביבה, הודה שהדרישות להקפאת הנסועה יעלו את צריכת הנפט אך ציטט את טיעוני הממשל שזה בטוח יותר ושהקפאת דרישות הנסועה לרמות של 2020 תחסוך את חייהם של 1,000 בני אדם לשנה.

ממשל טראמפ הודיע מוקדם יותר השנה שהוא יסוג מהתקנים הקשיחים שהונהגו בשלהי כהונת ממשל אובמה. קליפורניה ועוד 16 מדינות צפו את התחיקה החדשה והגישו תביעה נגד ממשל טראמפ כבר בחודש מאי.

רכבים חדשים יהיו זולים יותר – וכבדים יותר – אם הם לא ייאלצו לעמוד בדרישות דלק מחמירות יותר ויותר אנשים יקנו אותם, נטען בטיוטה, וזה יציב את הנהגים ברכבים בטוחים וחדשים יותר שמזהמים פחות. בד בבד, נטען בטיוטה שאנשים ינהגו פחות אם רכבם יצרוך פחות ק"מ לליטר, וזה יצמצם את הסיכון להתנגשות.

דגל ארה״ב מצוייר על מכונית אמריקאית ישנה (צילום: Shutterstock).
דגל ארה״ב מצוייר על מכונית אמריקאית ישנה (צילום: Shutterstock).

דיוויד זאבי, פקיד בכיר במכון לבטיחות בכבישים מהירים, אומר שהוא ספקן לגבי הערכות הממשל שייחסכו חיי אדם מאחר וישנם גורמים נוספים שעשויים להשפיע על התמותה בתאונות, כגון ההסכמה של יצרני הרכב להוסיף נעילת בלמים אוטומטית בכל דגמי הרכב לפני 2022. "הם מניחים הנחות לגבי דברים שאולי עשויים להשתנות או שלא", טען.

מומחים טוענים שההיגיון העומד מאחורי הטענה שרכבים כבדים יותר הם בטוחים יותר אינו תופס משום שרכבים חדשים וקלים יותר מפגינים ביצועים לא פחות ואף יותר טובים מרכבים כבדים וישנים יותר במבחני התנגשות, ובגלל שהפער בין דרישות אובמה לבין דרישות טראמפ יהיה מינימלי.

"הרשה לי להיות סקפטי", אמר ג'יורג'יו ריזוני, פרופסור להנדסה ומנהל המרכז למחקר רכב ממונע באוניברסיטת המדינה של אוהיו. "לטעון שבטיחות הינה תוצאה ישירה של הקפאת תקני הדלק כביכול למשך מספר שנים, אני חושב שזה קשקוש".

מומחים אומרים שרכב כבד וגדול יותר יינזק פחות בהתנגשות עם רכב קטן וקל יותר וששיעור התאונות הקטלניות גבוה יותר ברכבים קטנים יותר. יחד עם זאת הם גם אומרים שרכבים קלים יותר העשויים ממתכות כגון אלומיניום, מגנזיום, טיטניום, וסגסוגת פלדה קלה יותר ובעלת חוזק גבוה מפגינה ביצועיים דומים ואף טובים יותר לעומת קודמיהם במבחני התנגשות.

אלן טאוב, פרופסור למדע והנדסת חומרים באוניברסיטת מישיגן, אמר שיבחר במאליבו 2017 על פני רכב כבד יותר לעומת 20 שנה קודם לכן. הוא מהונדס יותר טוב, יש בו יותר אמצעים למניעת תאונות וכריות אוויר נוספות, בין היתר. "אתה רוצה להיות ברכב חדיש יותר", אמר.

בטיוטה של ממשל טראמפ מחודש אפריל נטען שהקפאת הדרישות לרמות של 2020 תביא לחיסכון של 1,900 דולר לכל רכב חדש. אולם הטיוטה המאוחרת כבר מגיעה ל-2,100 דולר ואפילו עד שיעור של 2,700 דולר עד 2025.

מקור זיהום: צינור מפלט של רכב ישן (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מקור זיהום: צינור מפלט של רכב ישן (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

קבוצות פעילות בהגנת הסביבה מפקפקות בהצדקה להקפאת התקנים. לוק טונצ'ל, מנהל התכנית לרכב נקי במועצה למשאבי טבע, אמר שהסיכון שנגרם כתוצאה מזה שאנשים נוהגים יותר בגלל תקני נסועה גבוהה יותר הינו "מועט ואולי אפילו זניח".

על פי הצעת ממשל טראמפ, צי הרכבים החדש יצרוך בהערכה סה"כ ממוצע של 30 mpg (מייל לגלון) בנהיגה מעשית, וזה לא ישתנה במהלך 2026.

לקליפורניה הייתה את הסמכות במשך קרוב לחצי מאה במסגרת פעילות לאוויר נקי לקבוע לעצמה את הנסועה בחוק מיוחד שמאפשר למדינה לצמצם את בעיית הערפיח הכרונית. בעקבותיה, מעל לתריסר מדינות אימצו את התקנים של קליפורניה, וזה הסתכם בכ-40 אחוז משוק כלי הרכב החדשים.

כשנשאל אם הקפאת תקני הנסועה בארה"ב רצויה, ווילר, המנהל המכהן של EPA, אמר לקבוצה קטנה של כתבים במטה EPA  בשבוע שעבר, "אני חושב שאנחנו צריכים ללכת לאן שהטכנולוגיה לוקחת אותנו". בכל הקשור לתקני הנסועה, ווילר לא פרט. דובר הסוכנות לא סיפק תשובה כאשר נשאל מפורשות אם המנהל המכהן של EPA סיפק הוכחות לכך שרכבים חדישים יכולים להיות בטוחים וגם בעלי צריכת דלק יעילה. ווילר התבטא גם כן בסוגיה שכינה "פתרון 50 המדינות" שימנע משוק הרכב והמשאיות להתפצל בין שני תקני נסועה שונים.

מחלקת התעבורה יצאה בהצהרה שתקני הדלק הסופיים יתבססו על מחקר מדעי. המחלקה הזהירה שבטיוטה לא ניתן לסכם את התמונה הכוללת של התקינה המוצעת. בטיוטה נאמר שבדיקת תקני הדלק שנבדקה ב-2012 בזמן ממשל אובמה, הגבילה במכוון את כמות ההפחתה הנדרשת מתחת לתקן. זה נעשה "על מנת למנוע מראית עין של השפעות שליליות על הבטיחות", נטען בטיוטה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!