דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

סערת חוק הלאום / הכנסת דנה בחוק הלאום, פעילים שהניפו את מגילת העצמאות הוצאו מהאולם

דיון הפגרה המיוחד שיזמה האופוזיציה נערך בנוכחות דלה של חברי כנסת | ח"כ טיבי: "החוק עיגן מדרג של אזרחות" | השר אלקין: "רובו המוחלט של הציבור לא מתבייש בזה שאנחנו מדינת הלאום של העם היהודי"

מאבטחים מפנים פעילים שמניפים עותקים של מגילת העצמאות ביציע מליאת הכנסת במהלך הדיון על חוק הלאום, 8 באוגוסט 2018 (יונתן זינדל  פלאש90)
מאבטחים מפנים פעילים שמניפים עותקים של מגילת העצמאות ביציע מליאת הכנסת במהלך הדיון על חוק הלאום, 8 באוגוסט 2018 (יונתן זינדל פלאש90)
שי ניר

בעקבות דרישתם של למעלה מ-25 חברי כנסת, ועל פי החלטת יו"ר הכנסת ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין (הליכוד), קיימה אתמול (רביעי) מליאת הכנסת דיון פגרה מיוחד וסוער על הצעה לסדר היום בנושא "'חוק הלאום' ופגיעתו בערכי השוויון והדמוקרטיה". במהלך הדיון, בו נכחו בשלושים חברי כנסת, הוצאו מספר אנשים מיציע האורחים כיוון שהניפו שלטים עליהם מגילת העצמאות.

"אני רוצה לעשות את מה שראש הממשלה לא עשה וזה להתנצל בפני העדה הדרוזית, לא רק על החוק הבעייתי, אלא על זה שהוא לא טרח להתייצב כאן בדיון ולתת תשובות לא רק לכם אלא לכלל אזרחי המדינה" פתחה ראש האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) את הדיון, "ביבי ברח כי אין לא תשובה לשאלה האמיתית והיא מי בעד או נגד מגילת העצמאות? ומה לעזאזל יש לראש ממשלת ישראל נגד מגילת העצמאות? מה מפריע לו במסמך המופלא הזה? 70 שנה להקמת המדינה וממשלת ישראל קורעת את מגילת העצמאות ויחד איתה היא קורעת את העם והחברה בישראל".

דיון על חוק הלאום במליאת הכנסת, 8 באוגוסט 2018 (דוברות הכנסת – נעם ריבקין פנטון)
דיון על חוק הלאום במליאת הכנסת, 8 באוגוסט 2018 (דוברות הכנסת – נעם ריבקין פנטון)

במהלך דבריה של ח"כ לבני, הניפו נוכחים ביציע האורחים שלטים עליהם מגילת העצמאות, והוצאו מהאולם על ידי הסדרנים, מה שעצר את הדיון למשך מספר דקות.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר כי "מאז קום המדינה נהגה המדינה באפליה כלפי הציבור הערבי, באמצעות מדיניות תקנות וחוקים. בא החוק הזה שהוא חוק יסוד, לאחר שנים שניסו להעבירו ולא הצליחו, ועיגן באופן קונסטיטוציוני מדרג של אזרחות. אזרחים שיש להם הכל מורמים משאר הקבוצות, קולקטיב בעל מעמד גבוהה ומתחת לזה כל מי שהוא לא יהודי נטול זכויות".

יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, טען כי "ראש הממשלה לא רוצה יחד, הוא רוצה שנריב ונהיה מסוכסכים ומפולגים. הוא עמד על הדוכן והתגאה במיקום של ישראל במדד האושר העולמי, המיקום הזה הוא בגלל שאנחנו משפחה ואתה מאושר כשאתה מרגיש חלק ממשפחה, ועכשיו החלטת לפורר את המשפחה, לפורר את הישראליות.  זו מלחמה על הנשמה של מדינת ישראל.  די עם הרעל הזה, די עם אנחנו והם. אני מאמין ביכולת שלנו לצלוח את הרגע הזה הגיע הזמן ללכת לבחירות על התחושה הזו של התפוררות הישראליות. בבחירות הבאות הערכים נוהרים לקלפיות והם ייתנו למדינת ישראל ראש ממשלה עם ערכים, כי זה מה שמגיע למדינת ישראל, נתראה בקלפי".

ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ) אמר כי "חוק הלאום בעייני הוא חוק ההתנתקות של המדינה מאזרחיה הערבים. אנחנו יודעים שהערבים במדינה הם נוכחים נפקדים, ועכשיו רוצים לעשות אותם מתוסכלים כדי שתהיה ביקורת ואז ייכנס ליברמן לתמונה עם 'בלי נאמנות אין אזרחות' אז בוא ניכנס בהם. האזרח הערבי מרגיש את חוק הלאום במחסום, בחלוקה התקציבית, בנתב"ג, אצל סמוטריץ' בחדרי לידות, בכל מקום. אנחנו לא צריכים שתגידו לנו חוק לאום, אנחנו רואים את זה".

השר זאב אלקין, שהשיב בשם הממשלה, תקף את חברי הכנסת לבני ולפיד על כך שלא נשארו במליאה לשמוע את דבריו. "לשני המנהיגים האלה אין יכולת לשרוד כאן שעתיים בדיון שהם עצמם יזמו" אמר, "שעתיים הם לא יכולים לשרוד דיון בכנסת. אתם הזמנתם את הממשלה אבל למי אני עונה? שישה מתוך שמונת חברי הכנסת שיזמו את הדיון, שהנושא כל כך בוער בעצמותיהם, לא יכולים לשרוד שעתיים בדיון הזה. זה ביזיון הכנסת וחוסר רצינות לעמוד על הדוכן, לדבר גבוהה גבוהה על חשיבות הדיון, ולא לשרוד שעתיים בדיון, וזה עוד בזמן פגרה".

אלקין תקף את לבני גם על שבשנת 2011 היו אלה חברי סיעתה דאז "קדימה" שהגישו את הצעת חוק הלאום, בהם גם יו"ר סיעת המחנה הציוני כיום ח"כ יואל חסון.

על הטענה כי עיקרון השוויון לא קיבל ביטוי בחוק הלאום אמר אלקין כי העיקרון הזה לא מופיע בעוד חוקים ותקף את האופוזיציה כי לא נרעשה מכך. "ישנם חוקי יסוד שתפקידם לעסוק בזכויות הפרט – כבוד האדם וחירותו חופש העיסוק – שגם בהם לא מופיעה המילה שוויון. אתם מאשימים את הממשלה כאילו היא הלכה ומחקה את השוויון מהחוק. ח"כ לבני היית שרה בכירה בארבע ממשלות, פעמיים שרת משפטים, אז אם זה כל כך נורא איפה היית כל התקופה הזו? גם ח"כ לפיד שהיה ראש המפלגה השנייה בגודלה בכנסת הקודמת ודיבר על זכויות הלהט"בים, למה לא חוקק כשהוא היה יכול? כל הערכים הגבוהים שהוא דיבר בשמם התחילו להטריד אותו רק כשהוא עבר לספסלי האופוזיציה".

על טענת ח"כ טיבי כי ישראל היא מדינת אפרטהייד, אמר אלקין כי "עצם זה שאתה יושב בכנסת ישראל ופעם אחר פעם אומר דברי בלע נגד מרכיבי הבסיס של הזהות של המדינה הזו, זו הוכחה ניצחת לזה שזו לא מדינת אפרטהייד".

ביחס לקריאתה של לבני ללכת לבחירות אמר אלקין בזלזול כי "אתם הרי מכירים את ההיסטוריה של הבניין הזה. יו"ר האופוזיציה הקודם עשה הכל כדי להצטרף לממשלה הזו, לפני פחות מחצי שנה היו מחשבות בקואליציה על הליכה לבחירות, והתברר שמפלגות האופוזיציה אמרו שהם לא ייתנו לראש הממשלה את התענוג ללכת לבחירות, למה? הרי פחדתם פחד מוות מהליכה לבחירות. כל יום קיבלתי טלפונים מהחלק של האופוזיציה בעולם שביקשו שאעשה משהו כדי למנוע את הבחירות. ואני יודע למה, כי אתם כמוני רואים את הסקרים, וזה בגלל השלילה של המרכיבים הכי בסיסיים של ההוויה הציונית, וככה אתם יורדים מ-24 מנדטים לפחות מחצי מזה, כי הציבור הישראלי ברובו המוחלט הוא ציוני ולא מתבייש בזה שאנחנו מדינת הלאום של העם היהודי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!