דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

פגיעת הנכים בציבור? אתם שומעים מה שאתם אומרים?

מיכל חסון
מיכל חסון

אחרי כל הפגנה/חסימה של הנכים אני שומעת את אותו פזמון – "אנחנו מבינים את המצוקה שלכם אבל למה אתם פוגעים בציבור? הפגינו בכנסת, במשרדי הממשלה, מול הבתים של השרים". המשפטים האלה נאמרים בכל הפגנה ובכל חסימה. הם נאמרו גם מול הבית של כחלון, בהפגנה שקטה במרכז רחובות, מול הכנסת מול המסך השחור של בית ראש הממשלה. הם נאמרים במגוון קולות. יש לצערי גם נכים רבים שאימצו את הנרטיב של "בואו לא נחסום כבישים כדי שלא נאבד את תמיכת הציבור".

מי הוא הציבור? כל הציבור בריא? כולם עובדים ומרוויחים כסף? כולם הולכים על שתי הרגליים? נוצרה הפרדה מלאכותית בין מי שהייתי לפני הנכות ובין מי שאני היום. אני לא השתניתי. לא באמת. הייתי חולה בטרשת גם לפני שנתיים, גם לפני 10 ו-20 שנים. ההבדל היחיד הוא שאני כבר לא יכולה לעבוד. הפסקתי לקרוע לעצמי את הצורה בשביל כסף. היה לי קשה וביקשתי עזרה. בבת אחת הפכתי מאישה נורמטיבית, עם בעל וילדים, לייצור מאוס שכל מטרתו בחיים היא לסחוט כספים ולפגוע ב"ציבור".

אני חושבת שהכי קשה במאבק הנכים היא התחושה שאנחנו כבר לא שווים. שלא באמת רוצים לראות אותנו. אנחנו לא מצטלמים יפה. אנחנו לא חלק מה"ציבור". להפגנות שלנו לא מגיעים זמרים ושחקנים, וחוץ מנתן זהבי לא ראיתי מפורסמים בהפגנות. פוליטיקאים חוץ מאילן גילאון גם לא היו יותר מדי. אין לנו תמיכה או מימון משום מפלגה או גוף חיצוני או כסף לשלם לאטרקציות שיביאו את ה"ציבור" להפגנות הנכים.

כן, קל יותר לבוא ולתמוך בחבר הלה"טב מהמשרד, או בחבר הדרוזי מהצבא, מאשר הדודה הנכה עם הפרצוף הכועס (למרות שהאחיניות שלי כן הגיעו כשהתאפשר להן) או הסבא עם הריח שנודף לו מהחיתול. המראה של הנכים המפגינים בשמש הלוהטת של יולי-אוגוסט משקף אנטי תזה להצלחה והשגשוג של ה"ציבור" הישראלי ונותן במה קשה לכל מה שעלול להשתבש. כל הפחדים של "הציבור" משתקפים בנו. כל החולשות של ה"ציבור" מתגלמות ביחס "הציבור" לנכים – בהובלת הממשלה.

ה"ציבור" יכול להתכחש לכך כמה שהוא רוצה, אבל אנחנו חלק מ"הציבור". אנחנו כבר לא הילד שנועלים אותו במרתף. אי אפשר להסתיר אותנו במוסד ולא לבנות לנו ערי מסכנות. אנחנו כאן. אזרחים בדיוק כמוכם. אנחנו לא נטשנו את הציבור. ה"ציבור" זה גם אנחנו. אנחנו לא נלחמים בציבור אלא בממשלה אטומה. אנחנו לא נלחמים על טיסה לחו"ל אלא על אוכל ותרופות. לא על מותרות אלא על חיים.

כשה"ציבור" יבין שגם אנחנו הציבור, שההבדל בין בריא לנכה הוא רק ענין של להיות במקום הלא נכון בזמן הלא נכון, כשמלחמה על שוויון בפני החוק תכלול גם את הנכים בתוכה, כשלהפגנות על מצבו של הביטוח הלאומי יגיעו לא רבע מיליון אלא ארבעה מיליון א.נשים אז אולי נראה שינוי אמיתי, בחברה, בנגישות ובממשלה.

1 מ-1,000 אזרחים במדינה הופך להיות נכה במהלך חייו כתוצאה ממחלה, פציעה או טראומה. לא חסרות דרכים להיפצע בהן במדינת ישראל, בממוצע נפצע או נהרג פועל אחד ביום, אם בבניין ואם במפעל. בתאונות דרכים נפצעים אף יותר, תושבי חיפה חולים בסרטן, ולא חסרים חיידקים אלימים בבתי החולים. לחץ מייצר אלימות שמייצרת פוסט טראומה ואם המצב ימשיך כך כמות הנכים רק תיגדל.

אל תגידו לי זה לא יקרה.

כולם מזדקנים. כל אחד יכול להיות נכה. 280 מיליארד שקלים, עודפי הגבייה של ביטוח לאומי הולאמו בידי האוצר, שפקידיו למעשה מנהלים אותו. לא אנשי מקצוע בתחום, אלא רפרנטים שלמדו כלכלה. הם קובעים את הקצבאות של כולם. הם אחראים על הביטחון הסוציאלי שלכם ושל הילדים שלכם, של ההורים שלכם. של כולנו.

אני קוראת לכם ולכן להצטרף להפגנה ב-28.8.18 בשעה 18:00 בצומת עזריאלי בשער קפלן. תראו לנכים ולקשישים שגם הם חלק מהציבור! שלא שכחתם אותם! שלא תתנו להם להיוותר מאחור!

הפגנת הנכים והקשישים
הפגנת הנכים והקשישים
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!