דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
NFL

מאחורי הפונפונים / המעודדות מוחות: דרישות הלבוש חושפניות יותר, החוזים דרקוניים והשכר נמוך

בחלק מענפי הספורט מבטלים את מוסד המעודדות בעקבות עליית המודעות לבעייתיות הקיימת בשימוש בגופן החשוף למדי של נשים צעירות כאמצעי בידור - אך אם כבר משמרים אותו, לפחות שזה יהיה בתנאי העסקה הולמים

מעודדות של קבוצת הניו אורלינס סיינטס מליגת ה-NFL. השמאלית היא ביילי דיוויס בת ה-22   (Photo by Sean Gardner/Getty Images IL)
מעודדות של קבוצת הניו אורלינס סיינטס מליגת ה-NFL. השמאלית היא ביילי דיוויס בת ה-22 (Photo by Sean Gardner/Getty Images IL)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בשנה האחרונה התרחבה הביקורת הציבורית סביב השימוש המיותר בגוף האישה ככלי לשעשוע של צופי הספורט. מדובר כמובן על נושא ה"מעודדות" בליגות הכדורסל והפוטבול בארה"ב, וכן על "נערות המטריה" במירוצי הפורמולה 1. מדובר, לכל מי שלא ראה משחקים כאלה לאחרונה או פספס סרטי נעורים אמריקאים, בקבוצות של נשים צעירות ולרוב לבושות בלבוש מינימלי המספקות מופעי מחצית לסוגיהן ללא קשר להתרחשות הספורטיבית שאמורה להתקיים על המגרש. הביקורת הגיעה כחלק מהתפתחות תנועת ה- ME TOO והיא שמה דגש הן על היחס הנוקשה והמנצל של קבוצות אל המעודדות שלהן, וגם על עצם החיפצון של הנשים הצעירות הללו.

כחלק מהשינוי המתחולל בנושא והמודעות הגוברת תחומים אלו, החליטו מקבלי החלטות של ארגון מרוצי הפורמולה 1 לבטל לאלתר את השימוש בנערות יפות וחטובות הלבושות בבגדים חושפניים וצמודים שמסתובבות ככלי שעשוע ברחבי מירוצי הפורמולה. מאז תחילת עונת המירוצים התקיימו 12 מתוך 21 המירוצים ורק במירוץ אחד, המירוץ של מונקו, מארגני המירוץ חרגו מההחלטה שהתקבלה. לתדהמת כולם העולם לא קרס ולא נרשמה ירידה בעניין וברייטינג סביב המרוצים. גם לא הוגשו תלונות על ההחלטה הערכית שעשו מובילי ארגון המירוצים העולמי.

לעומת זאת בליגת ה-NFL התעלמו מהביקורת והחליטו לא לשנות סדרי עולם, כדי לא לפגוע במוצר הליגה שמגלגלת רווח של 14 מיליארד דולר בשנה. אבל, כדי להדוף את הביקורת הציבורית הגוברת, החליטו בליגה להכניס השנה שלושה מעודדים גברים לקבוצות המעודדות ברחבי הליגה.

עלה תאנה או שינוי מהפכני?

נפוליאון ג'יניס וקווינטון פרון יצטרפו בשנה הבאה לקבוצת המעודדות לוס אנג'לס ראמס, בעוד ג'סי הרננדז יצטרף למעודדות של קבוצת ניו אורלינס סיינטס.

המעודדות מהוות חלק בלתי נפרד מליגת ה-NFL מאז 1954. הראשונים לעשות שימוש בחבורת נשים מענטזות עם פונפונים היו קבוצת בולטימור קולטס. הקבוצה החליטה להוסיף את המעודדות הראשונות אל תזמורת המצעדים שלהם. מדיהן היו כובעי קאובוי, סוודר סרוג, חצאית עד אמצע הירך, זוג מגפיים וזוג פונפונים. בולטימור היו הראשונים להשתמש בנשים כאמצעי הבידור המרכזי במהלך ההפסקות של המשחקים אך מאז התופעה הפכה למיינסטרים הנהוג בפוטבול אמריקאי וגם בליגות הכדורסל השונות. הבגדים הפכו לחושפניים יותר, השימוש בגוף האישה לקיצוני יותר והרמיזות המיניות לפרובוקטיביות יותר.

בשנה האחרונה נחשפו מספר שערוריות הנוגעות לתנאים הקשים בהם עובדות הנערות הצעירות המועסקות ב- 26 מתוך 32 הקבוצות בליגה: נציגי המועדונים קובעים קווים מנחים קפדניים לכל מיני היבטים של חיי המעודדות מחוץ לאולם ההופעה – החל בארון הבגדים וכלה בטעמן האישי במוזיקה. בנוסף קיים ברוב הקבוצות קוד התנהגות, מראה פיזי והיגיינה אישית הנדרש בזמן העבודה במגרש וגם בחיים הפרטיים. המעודדות זוכות לרב לשכר נמוך, ואף מתחת לשכר המינימום הפדרלי, והתנאים הקשים חתומים בחוזים דרקונים.

המעודדות מספרות על דיאטות קשות ומבחני משקל קפדנים. חלקן דיווחו כי הרוויחו פחות מ -1,000 דולר בשנה ב-2016, כך על פי נתוני ניו יורק טיימס. ישנם גם דיווחים על תביעות רבות שהוגשו בטענה כי הקבוצות שילמו מתחת לשכר המינימום.

לפי מה שחשף הניו יורק טיימס חלק גדול מהקבוצות בליגה מכריחות את המעודדות לקנות בעצמן מדים משלהן. בקבוצות אחרות, כמו במעודדות של סיאטל סיי הוקס, הנשים מקבלות מדים אבל חייבות לשלם עבור כל סוג של תחזוקה או תיקון.

המעודדות גם חוטפות קנסות, כמו בקבוצת אוקלנד ראידרס, אם ביום המשחק הן מגיעות עם הפונפונים הלא נכונים, המגפיים שלהן לא מספיק מצוחצחות או שהן מגיעות בלי חלק מסוים מסט המדים שלהן. בנוסף, לפי החוקים הנוקשים המקובלים בליגה, למעודדות אסור להיפגש, להצטלם או להיות בקשר באחת מהרשתות החברתיות עם שחקני הפוטבול בליגה. כמו כן אסור להן להצטלם עם בגדי ים או עם המדים של הקבוצה. מי שתסטה מהחוקים הנוקשים, תפוטר לאלתר.

ביילי דיוויס בת ה-22 מובילה כיום את המאבק של המעודדות לשיפור תנאי העבודה שלהן ומקווה לעשות שינוי שיקבע את עבודת המעודדות, שהן אתלטיות ורקדניות מרשימות בזכות עצמן, ככזו המיטיבה עם העובדות בה ולא ככזו המנצלת אותן. התקשורת האמריקאית מחבקת אותה לאחר שהיא התפרסמה בעקבות פיטוריה השערורייתיים מקבוצת המעודדת של ניו אורלינס סיינטס. הפיטורים היו, אגב, אחרי שהיא פירסמה תמונה שלה בבגד ים באינסטגרם.

דיוויס אינה מעוניינת בשינוי חברתי עמוק או בביטול היחס הסקסיסטי כלפי גוף האישה בארה"ב. היא גדלה בסביבה שמעודדת אותה דרך אין ספור סרטים וסדרות להשתמש  בגופה כדי להתקדם בסולם החברתי בתיכון. היא גדלה עם מסר שמקדש ומעודד את מוסד המעודדות ברחבי התיכונים בארה"ב. עם הבנה שכדי להיות מקובלת חברתית היא צריכה להתקבל לנבחרת הנחשקת של המעודדות ואפילו כדאי להיות הקפטנית של הקבוצה. היא למדה מאותם הסרטים את המסר עליו גדלים מיליוני ילדים בארה"ב ובעולם – שכדי לצאת עם כוכב הפוטבול המקומי היא צריכה לדעת לזרוק את גופה באוויר בצורה האקרובטית ביותר, ובמיוחד להקפיד על פונפונים וחצאית חושפנית.

https://twitter.com/HTC_Lesha/status/541757150251335680

דיוויס לא רוצה לשנות את החברה, אך היא ושאר חברותיה למקצוע רוצות לוודא שמקום עבודתן יהיה פחות נצלני כלכלית. דיוויס בוחרת להתעלם מהעבודה הפשוטה שניצול אינו מתחיל בתלוש המשכורת או בחופש לפרסם תמונות בביקיני באינסטגרם, אלא בשינוי עמוק של תודעות ניצול מגדריות על בסיס היותה אישה. שינוי שבליגת הספורט השמרנית בעולם, ככל הנראה לא יתרחש גם בעוד 100 שנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!