דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

כלכלה עולמית / המשבר הכלכלי בטורקיה הולך ומחריף, טראמפ מלבה את הלהבות

הלירה צנחה אתמול ב-14% והגיע לשפל חסר תקדים מול הדולר | נשיא ארה"ב הגביר את הלחץ כשהודיע שיכפיל את המכסים על פלדה ואלומיניום מטורקיה | ארדואן: "אם להם יש את הדולר, לנו יש את העם, לנו יש את אללה"

לירה טורקית ודולרים אמריקאים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
לירה טורקית ודולרים אמריקאים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

גל הלם פיננסי היכה אתמול (שישי) את טורקיה, אחרי צניחה חסרת תקדים בערך הלירה הטורקית לעומת הדולר. ברקע הדברים עומדים שהחששות סביב המדיניות הכלכלית של הממשלה והסכסוך עם הממשל האמריקאי, שהחריף עוד יותר עם הודעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על כוונתו להכפיל את מכסי המגן על סחורות טורקיות.

נשיא טורקיה, ארדואן | נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (Yasin Bulbul, Presidential Press Service | AP Photo/Evan Vucci)
נשיא טורקיה, ארדואן | נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (Yasin Bulbul, Presidential Press Service | AP Photo/Evan Vucci)

ערכה של הלירה הטורקית צנח ב-14% אתמול, והגיע לשער של 6.51 לירות לטורקיה, התפתחות דרמטית שתהפוך את הטורקים לעניים יותר ותגביר את השחיקה באמון המשקיעים הזרים במדינה.

הצניחה בשער המטבע – 41% מתחילת השנה – היא תוצאת החששות סביב החוב הגבוה שמלווה את טורקיה כבר שנים, הדאגה בקהילה הבינלאומית מהצעדים של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן להעצמת סמכויותיו והיחסים המדרדרים עם בנות ברית כמו ארה"ב.

הסכסוך הדיפלומטי עם ארה"ב היה אחד הדברים שהפכו השבוע את החששות בשווקים למשבר של ממש. טורקיה עצרה כומר אמריקאי והעמידה אותו למשפט באשמת ריגול ובעבירות הקשורות לטרור סביב ניסיון ההפיכה הכושל לפני כשנתיים. ארה"ב הגיבה בהטלת סנקציות על טורקיה, ואיימה בהחמרתן.

הצדדים קיימו השבוע מגעים בוושינגטון, אך לא הצליחו ליישר את ההדורים. הנשיא האמריקאי ניצל את הטלטלה הפיננסית אתמול כדי להגביר את הלחץ. כדרכו, כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי אישר להכפיל את מכסי המגן על אלומיניום ופלדה מטורקיה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1027899286586109955

לדבריו, המכסים על ייבוא אלומיניום יעלו ל-20% ועל פלדה ל-50%, זאת בזמן שהלירה הטורקית "צונחת במהירות מול הדולר החזק מאוד שלנו!". עוד כתב הנשיא כי "יחסינו עם טורקיה בשעה זאת לא טובים!".  טראמפ הפך אמש את הציוץ לרשמי כשחתם על הצהרה נשיאותית שקבעה מכסים בשיעור 50% על פלדה טורקית. צעד שהביא לירידה נוספת בשער הלירה.

במה שנראה כמו פעולת תגמול דיפלומטית, דיווחה טורקיה מאוחר יותר כי ארדואן קיים שיחת טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שדנה בקשרים הכלכליים בין המדינות. לא נמסרו פרטים נוספים על השיחה, אך נרמזה האפשרות שטורקיה תתרחק עוד יותר מבנות בריתה בנאט"ו ותחזק את שיתוף הפעולה עם רוסיה.

בזירה המקומית, קרא ארדואן לאזרחי טורקיה להחליף את המטבע הזר שברשותם ללירה טורקית. "לכו לבנקים שלנו והחליפו את האירו, הדולר והזהב שאתם שומרים מתחת לכרית בלירה. זהו מאבק מקומי ולאומי".

ארדואן האשים גורמים זרים במצב הכלכלה המקומית. לדבריו "זאת תהיה התגובה של בני עמי נגד אלו המנהלים מלחמה כלכלית נגדנו". ביום חמישי אמר נשיא טורקיה כי "אם להם יש את הדולר, לנו יש את העם, לנו יש את אללה".

הצניחה שער המטבע פוגעת במיוחד בטורקיה משום שחלק ניכר מהצמיחה הכלכלית שלה ממומן על ידי כסף זר. עם הירידה בשער הלירה, משקי בית וחברות טורקיות מוצאים את עצמם עם חובות במטבע זר שעלות החזרתם עלתה משמעותית.

יחד עם שיעור האינפלציה במדינה, העומד על קרוב ל-16%, ההתפתחויות האחרונות עשויות לגרום נזק קשה מאוד לכלכלה המקומית.

איילין ארטאן, בעלת חברת הסעדה מאנקרה, אמרה לסוכנות הידיעות איי.פי כי היא חוששת לעתיד העסק שלה. "מחיר האוכל שאני קונה עולה כל יום, הדלק שאני ממלאת במכונית שלי כדי לחלק את הארוחות יקר יותר, אבל אני לא יכולה להעלות את המחירים שלי כל יום" הסבירה, "יש ימים שאני מסיימת בהפסד".

הצרות בטורקיה טלטלו גם שווקים נוספים בעולם, והביאו לירידות במדדי המניות. בוול סטריט, מדד S&P 500 צנח ב-20.30 נקודות (0.7%), ההפסד הגבוה ביותר בחודש האחרון.  האירו שקע לשער הנמוך ביותר מול הדולר ב-13 החודשים האחרונים, זאת עקב חשש שהבנקים האירופאים שפועלים בטורקיה יספגו הפסדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!