דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ורווחה

המטפלות מוחות / מטפלות המשפחתונים שובתות: "הוסיפו לנו שרירותית יום עבודה"

לטענת איגוד המטפלות, שנה"ל הוארכה ביום מכיוון שהסתיימה בשבת - אך במשרד העבודה והרווחה טוענים כי מדובר בתוצאה של חישוב ימי החופש המגיעים להן | נינט ששון, מראשות האיגוד: "המשרד שאמור לדאוג לפרנסת נשים ממשיך להתעמר באורח שיטתי במטפלות"

מטפלות במשפחתון (צילום ארכיון: נתי שוחט)
מטפלות במשפחתון (צילום ארכיון: נתי שוחט)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

איגוד מטפלות המשפחתונים של משרד העבודה והרווחה משבית השבוע את פעילות המשפחתונים במחאה על הוספה שרירותית של יום עבודה לשנת הלימודים. היום (ראשון) ישבתו המטפלות במגזר היהודי וביום שלישי השבוע ישבתו המטפלות במגזר הערבי. המטפלות מוחות על החלטה של משרד העבודה והרווחה להוסיף להן יום עבודה נוסף, משום שהמועד הרשמי לסיום שנת הלימודים (11.8) הוא יום שבת. המקרה של המטפלות במגזר הערבי מקומם עוד יותר- שנת הלימודים מסתיימת ב-13.8, ביום ב' אך הן נדרשות לעבוד יום נוסף, רק משום ששנת הלימודים במגזר היהודי מסתיימת בשבת!

"במשך שלושים שנות פעילות המשפחתונים קרה לא אחת ששנת הלימודים החלה או הסתיימה בשבת. מעולם לא נדרשנו להשלים יום. פתאום דחוף כל כך למשרד הרווחה לכפות עלינו יום עבודה? " אומרת נינט ששון מטפלת מבאר שבע ומראשות האיגוד." החלטנו לשבות משום שמאסנו ביחס של משרד העבודה הרווחה. המשרד, שאמור לדאוג לפרנסת נשים, ממשיך להתעמר באורח שיטתי במטפלות, ומטיל בן לילה הנחיות דרקוניות. ואם כבר הוספת יום בגלל שבת, מדוע לפגוע במטפלות הערביות שמסיימות בשני?".

מארגון 'כוח לעובדים' בו מאוגדות המטפלות נמסר כי כ-3700 מטפלות מפעילות את משפחתוני משרד הרווחה מביתן. המשפחתונים נמצאים בפיקוח המשרד, ושכר הלימוד מסובסד בהתאם לדרגות ההשתכרות של ההורים. כך מתאפשרת לכ-18 אלף פעוטות בגילאי 3 חודשים עד שלוש שנים מסגרת מפוקחת בעלות נגישה. כ-30% מהמשפחתונים ממוקמים בשכונות מוחלשות ובעיירות פיתוח, כ-40% פועלים בחברה הערבית וכ- 30% בחברה החרדית.

ב'כוח לעובדים' טוענים כי למרות חשיבות המשפחתונים, זוכות המטפלות המפעילות אותם למעמד ייחודי ופוגעני בשוק העבודה: הן אינן שכירות ואינן עצמאיות. זאת מכיוון שמבחינה פורמלית המטפלות הן עצמאיות, כלומר עובדות ללא תלוש משכורת, שכר מינימום, פנסיה או זכויות סוציאליות. אך בניגוד למרבית העצמאים במשק, המטפלות מנועות מלקבל כל הכרעה לגבי מקום עבודתן: מספר הילדים ושכר הלימוד נקבעים ע"י משרד הרווחה, ושעות עבודתן לא כוללות את שעות הבישולים, הכשרת הבית וסידורו בסוף יום העבודה. בנוסף לכך, הן נדרשות לממן מכיסן הכשרות ואף לשפץ את ביתן. המטפלות אינן יכולות לקחת יום חופש ללא מציאת מחליפה מאושרת ע"י הפיקוח, ועל כן אפילו בימי אבל על קרוב משפחה שנפטר, עליהן למצוא מחליפה שתמשיך להפעיל את המשפחתון מביתן. לאור ההוצאות הגבוהות, משתכרות המטפלות שכר הנמוך משכר המינימום, בעבור אחת עשרה שעות עבודה ביום בטיפול בחמישה פעוטות.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "הטענה לפיה מועד הפעילות של המשפחתונים שונה או הוארך, הינה חסרת שחר לחלוטין. סיום שנה"ל מדי שנה, נגזר ממספר ימי חופשת הקיץ המגיעים למטפלות עפ"י חוק, בהתחשב במועדי החגים היהודים והלא יהודיים כפי שמצוינים במהלך השנה הקלנדרית. כך שאין המדובר ב'מדיניות חדשה' אלא בנוהג עבודה רגיל. מפעילות המשפחתונים מקבלות הודעה על מועדי הפעילות וסיומן בטרם מתחילה שנת הלימודים כדי שיתארגנו לכך בהתאם. למרות זאת המטפלות בחרו לשבות, שביתה שאינה מוצדקת כלל ועיקר על גבם של ההורים ואנו מצרים על כך".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!