דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מכה קלה בכנף / החקירה של "בכירה לשעבר" בשיכון ובינוי לא מזיזה (את המניה)

משבר כלכלי בניגריה השפיע על שווי המניה הרבה יותר מחשד לשחיתות - במיוחד כשפרשת השוחד שנחקרת התרחשה בכלל באפריקה | גם כסף ציבורי ממשיך להיות מושקע בחברות כאלו, למרות החשד להתנהלות בעייתית | הערב הותר לפרסום כי הבכירה שנחקרה היא שרי אריסון

שרי אריסון ביציאתה ממשרדי להב 433 לאחר חקירתה. 12 באוגוסט 2018 (צילום: פלאש90)
שרי אריסון ביציאתה ממשרדי להב 433 לאחר חקירתה. 12 באוגוסט 2018 (צילום: פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הבוקר התבשרנו שהחקירות נגד שיכון ובינוי מתרחבות. אשת עסקים בכירה, שכעת הותר לפרסום כי מדובר בשרי אריסון, נחקרת בלהב 433, רשות שוק ההון הצטרפה לחוקרי המשטרה והחשדות לשוחד חורגים מגבולות אפריקה. במקביל רשמה מניית החברה ירידה של 2.5% הבוקר. מי שלא מכיר את שוק המניות עלול לחשוב שהמשקיעים מגיבים לפרסום ובורחים מהחברה שעננת חשדות מרחפת מעל דוחותיה הכספיים. אבל האמת היא שירידה של 2.5% במניית שיכון ובינוי נמצאת בתחום שבין תנודות שגרתיות לסטייה סטטיסטית.

אם ראשי ערים וראשי ממשלות ממשיכים לתפקד תוך כדי חקירות אז למה שחברת בניה תהיה שונה. כנראה שהמשקיעים הישראלים התרגלו לחקירות שוחד

קשה לומר שהשוק אדיש לפתיחת חקירת שוחד אבל הוא בהחלט לא נוטר טינה לאורך זמן. באשר להתפתחויות בחקירה, הן כבר לא חדשות מרעישות שיטלטלו את הספינה. אם ראשי ערים וראשי ממשלות ממשיכים לתפקד תוך כדי חקירות אז למה שחברת בניה תהיה שונה. כנראה שהמשקיעים הישראלים התרגלו לחקירות שוחד, בטח כשמדובר על שוחד שנעשה באפריקה. הבליפ שרשמה הבוקר המניה תישאר כנראה בטווח הארוך כחריגה קטנה מהשיגרה, אבל חקירת שוחד היא כבר לא אירוע שיכול להפיל חברה. לא כשהמשקיעים משדרים "התרגלנו, אנחנו לא מתרגשים ולא ממהרים למכור". הם לא סתם אומרים את זה הם שמים על זה את הכסף שלהם. שלהם ושלנו כמובן.

לא מאמינים? הנה קצת מתולדות מניית חברת שיכון ובינוי. באוגוסט 2011 המחאה החברתית והביקורת נגד הפירמידות של בעלי ההון הביאה לנפילה חדה של 10% בשווי המניה של שיכון ובינוי. אומנם לקח שבע שנים לאותה המחאה להשפיע על ההתנהלות העסקית של החברה, כשאריסון נאלצה למכור את החזקותיה, אבל השוק מיהר אז לברוח מכל מה שנראה כמו פירמידה.

המשבר הכלכלי שפקד את ניגריה בשנת 2015, שוק שבו מיקדה החברה מאמץ והשקעות, הביא לירידה חדה של 40% במניית שיכון ובינוי – משיא של 830 נקודות באמצע אוגוסט לשפל של 540 בדצמבר. בסוף ינואר תחילת פברואר צוללת מניית החברה לשפל של 481 נקודות כשבאותם הימים מורידות חברות הדירוג את דירוג האשראי של החברה. דרך אגב, באותם הימים נרשמים בספרי החברה הבת שפועלת באפריקה העברות כספים חריגות שמאוחר יותר יהפכו לקצה החוט בפרשת השוחד.

אז מה זו ירידה של 2.5% אם לא בליפ קטן ושיגרתי למדי?

ב-20 בפברואר 2018 התפוצצה פרשת השוחד כשהיחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 הודיעה על פתיחת חקירה גלויה. מניית שיכון ובינוי צוללת תוך שבועות אחדים ב-40% לרמה של 520 נקודות. אבל תוך חודשים ספורים היא נמכרת לסיידוף וביולי 2018 היא חוזרת להיסחר באיזור ה-700 נקודות. אם לוקח רק חודשים ספורים למניות החברה לחזור למצבם טרם פרסום החקירה, אל תתפלאו אם ימשיכו להשקיע את כספי הציבור (כן כן, הכסף שלנו שיושב בקופות הגמל והפנסיה השונות), בחברות שההתנהלות שלהן נראית בעייתית מאוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!