דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

שוק ההון / כמה הערות על הניסיון של אייפקס להנפיק את קבוצת זאפ

הרבה שאלות ליוו את תוכנית ההנפקה, שנזנחה לעת עתה, בהן גם כאלה שהתייחסו לעסקת תנובה | אבל האמת היא שאייפקס פשוט קונה חברות, משביחה אותן ומוכרת ברווח. אם הייתה תחרות בריאה במשק, היה לה פחות קל לעשות עלינו "סיבוב" | דעה

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
גיא לוזון
גיא לוזון
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

השבוע ירדה אייפקס מהתוכנית להנפיק את קבוצת זאפ בבורסה המקומית, בשווי של פי 4 מסכום בו נרכשה לפני כארבע שנים.

הרבה רעש תקשורתי, לפחות באופן יחסי, לווה לניסיון הזה של אייפקס "לעשות סיבוב" על חשבון הציבור, על טריקים לכאורה בשיפור מצבה הפיננסי של זאפ, הסתרת המידע על כמות הגולשים וכו'.

השאלות שעלו התייחסו גם ל"סיבוב הגדול הקודם" שעשתה אייפקס בתנובה, ובכלל על אופי הפעילות של קרן ההשקעות הזאת.

השאלות האלה נענו בצורה מעמיקה, תוך ביסוס טיעונים והסקת מסקנות, שאפשר תמיד להתווכח עליהן, אבל אי אפשר להתעלם מהן. אבל מי אמר ששאלו את השאלות הנכונות?

אייפקס היא קרן השקעות, שפועלת באופן חוקי בארץ. אין שום דבר פלילי שאייפקס עשתה, וכגוף עסקי, כוונתה להרוויח. מה ההבדל, לצורך העניין, בינה לבין בנק הפועלים, אסם או עזריאלי?

התשובה המתבקשת, היא לכאורה (וסליחה מראש על ניחוש הטיעונים של כל צד אחר): "לאייפקס אין ערך מוסף אמיתי".

העניין הוא שעקרונית, לאייפקס יש ערך מוסף – היא משביחה חברות שמנוהלות לא טוב, מוציאה מכל חברה את המקסימום, כמו יזם נדלן שמשדרג דירות או מאמן כושר קרבי, ומוכרת את החברה לפי שווי טוב יותר. כולם מרוויחים.

לזה התשובה המתבקשת, שוב, לכאורה, היא: "כן, אבל החברות שהיא משביחה לא פועלות בשווקים תחרותיים".

וזו בדיוק הנקודה.

השוק הישראלי הוא ריכוזי מאין כמותו. ישראל, בסופו של דבר היא "כלכלת אי". ישראל לא באמת סוחרת עם שכנותיה והיא לא חלק משוק רב מדינתי כלשהו ולא צריך ללכת עד לאיחוד האירופי. ישראל מושווית לא אחת לפינלנד או שבדיה, רק שלהבדיל מכל אחת הן, אנחנו לא שכנים של פינלנד או שבדיה (או נורווגיה ודנמרק). וזה לא רק זה. יש מעט מאוד ייבוא מקביל: מכון התקנים נשלט בפועל על ידי התעשיינים הגדולים ומהווה חסם. תנובה (זו מה"סיבוב" של אייפקס) היא קרטל המוגן בחוק, הפועלים ולאומי הם דואופול בתחום הבנקאות, 6-7 ספקיות עיקריות בענף המזון וכו'.

אם זה המצב, קשה למצוא בישראל חברות שהתמריץ שלהן להתייעלות נמוך? חברות שהתרגלו לשלוט בשוק בקלות והן מזמן "לא בכושר"?

אם כבר, עולה השאלה איך אף חברה אחרת לא חשבה על הפטנט הזה, של השבחת חברות, קודם. התשובה, באופן אירוני, לדעתי כמובן, היא שגם תחום שוק ההון בארץ הוא שוק קטן יחסית, עם רמת תחרותיות נמוכה, ועל זה יעידו דמי הניהול שמשלמים כולנו. ואם זה המצב, ואלה חברות שאולי "לא בכושר", איך הן יזהו הזדמנויות להשבחת חברות?

פלא שהגיעה חברה מחו"ל וזיהתה כאלה הזדמנויות? ולמה שהיא תהיה הוגנת יותר מיתר החברות, אלה שלא טורחות להתחרות עלינו, הצרכנים, כמו שיכלו, אילו היו רוצות?

אייפקס היא דוגמא טובה (או רעה) לניצול של כסף גדול זמין ורצון לרווחים מהירים, אבל בסופו של דבר, אייפקס היא סימפטום. אם לא אייפקס, כנראה שבסופו של דבר הייתה מגיעה לפה חברה אחרת, ועושה את אותו הדבר. יותר מזה, מי אמר שאין אחרות כמוה שאולי בדרך. אילו הייתה תחרות בריאה (או בריאה יותר) במשק הישראלי, היה פחות כדאי או לפחות יותר קשה, לאייפקס "לעשות עלינו סיבוב".


גיא לוזון הוא כלכלן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!