דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

שוויון / כ-89% מההורים לא מוכנים שילדם ישתתף בפעילות עם ילד עם צרכים מיוחדים

כך עולה מסקר שערכה החברה למתנ"סים בנושא היחס לילדים עם מוגבלות | ומה השיבו ההורים כשהתבקשו לדמיין עצמם בנעליהם של הורים לילד עם מגבלה?

ילדים בגן משחקים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן לפולד / פלאש90).
ילדים בגן משחקים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן לפולד / פלאש90).

מרבית ההורים בישראל אינם מעוניינים שילדם ישתתף בקייטנה או בחוג יחד עם ילדים עם מוגבלות. כך עולה מסקר אינטרנטי בנושא היחס לילדים עם מוגבלויות שערכה החברה למתנ"סים בקרב 600 הורים.

ההורים נשאלו אם היה מפריע להם שילדם ישתתף בפעילות כמו חוג או קייטנה יחד עם ילדים עם מגבלה שכלית/התפתחותית (למשל תסמונת דאון) או מגבלה פיזית/חושית (למשל, עיוורון, חרשות או צורך בכיסא גלגלים). 34% מהנשאלים השיבו כי כל סוג של מגבלה היה מפריע להם, 27% השיבו כי רק מגבלה התפתחותית מפריעה להם ו־28% השיבו כי מגבלה פיזית היא זו שמפריעה להם. 11% מההורים השיבו כי כלל לא היה מפריע להם שלילדים אחרים בקבוצה ישנם צרכים מיוחדים. מבין אלו, שיעור הנשים שהשיבו כי לא היה מפריע להן שילדן ישתתף בפעילות עם ילד עם מגבלה גבוה משמעותית משיעור הגברים שענו כך לשאלה.

התשובות לשאלה השניה עליה התבקשו לענות ההורים מעניינות במיוחד, אך לא מפתיעות: כאשר התבקשו ההורים לשים את עצמם בנעליהם של הורים לילדים עם מגבלה, 55% מהם השיבו כי היה מפריע להם שהורים אחרים, לילדים ללא מגבלה, לא היו מעוניינים שילדיהם ישתתפו בפעילות יחד עם ילדם. רק 6% מההורים השיבו כי היו מקבלים סיטואציה בה הורים אחרים היו נמנעים מפעילות משותפת.

לדברי אביעד פרידמן, יו"ר החברה למתנ"סים הארצית "ממצאי הסקר הם קשים אך היש בהם גם מקום לאופטימיות, כיוון שברגע שהיוצרות התהפכו והמשיבים נשאלו מה היה קורה אילו היה זה ילדם שלהם עם המגבלה אז היה רוב שדרש השתלבות ולא הדרה. הפתרון לשינוי התפישות בציבור הוא היכרות עם ילדים, נוער ובוגרים עם מגבלה, ככל שאנו נצליח במשימתנו לשילוב במסגרות המרכזים הקהילתיים, במעונות שלנו, בצהרונים, תוכניות לנוער, והפעילויות למשפחה כך המודעות וההבנה שהקהילה היא המקום של כולנו תגבר. אנו רואים זאת בכל אחת מהתוכניות – בתוכנית מעגלים לשילוב מתמודדים עם מגבלה שכלית-התפתחותית, עם תוכנית רעים להשתלבות מתמודדים על הספקטרום, עם תוכנית ש.א.ק.ל לנוער יחד עם נוער בסיכון ונוער עם מגבלה, בקהילה נגישה לאנשים עם מגבלה פיזית או חושית, עמיתים לשילוב מתמודדי נפש בקהילה, בקהילה נגישה ועוד אינספור תוכניות.

רפסודיית החברה למתנ"סים. צילום באדיבות החברה למתנ"סים הארצית
רפסודיית החברה למתנ"סים. צילום באדיבות החברה למתנ"סים הארצית

פרידמן הוסיף כי "בכל אותן תוכניות המעודדות השתלבות בקהילה מרוויחים הפרטים בקהילה לפי עדותם הם, יותר מאשר המתמודדים. דוגמה נפלאה לכך הייתה רק לפני כמה ימים ברפסודיית החברה למתנ"סים הארצית בכינרת, כשהפעם לראשונה השתתפו בחציית הכינרת על רפסודות נוער עם מגבלות משמעותיות וביניהם נערים ונערות על כסאות גלגלים שהוכיחו שהבלתי אפשרי – אפשרי כחלק מתנועת ש.א.ק.ל לנוער שלנו המשלבת נוער עם מגבלה ונוער בסיכון".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!